handdator

Visa fullständig version : ont i axeln, vad kan det vara?

quinx
2003-04-20, 16:37
Hej!

När jag drar min arm bakom ryggen och sätter underarmen bakom ryggen(som när man kliar sig på ryggen) så får jag ont i framsidan av axeln, det gör även ont om jag sätter armbågen bakom ryggen och drar den uppåt, det gör däremot inte ont om jag lyfter armen ovanför huvudet eller liknande, vad tror ni att det skulle kunna vara? Det gör inte så ont, men nog ont för att det ska vara nått som inte är rätt. Är det nått jag ska undvika när jag tränar, behöver jag kanske träna upp rotatorcuffen?

Allan
2003-04-20, 16:59
Tycker du ska stretcha istället!

allan

quinx
2003-04-20, 17:07
Jo, stretcha gör jag, det gör som inte ont i själva muskeln, utan som innanför.

gasoliner
2003-04-20, 17:52
har det varit så en längre tid eller har du fått det nyligen?

värker det hela tiden eller enbart då du sträcker/bryter med armen?

axlarna ska man vara lyhörd med för en ev. skada kan ta jäkligt lång tid att rehabilitera sig från.

är du orolig så gå och kolla upp det hos en läkare.

better safe than sorry...:whipped:

quinx
2003-04-20, 18:15
Jag fick det igår på kvällen(tränade axlar tidigare den dagen). Det gör bara ont när jag rör armen som jag beskrev, det känns ingenting när jag rör den annars.

gasoliner
2003-04-20, 19:30
kanske kan vara läge att kolla upp lite stretchövningar för rotatorcuffen om du inte brukar stretcha den?
samt lägga in övningar för ovanstående också.

låter som om du irriterat någon liten muskel/ sena eller ngt fäste därinne.

Hände ngt ovanligt på passet? vilka övningar ingick i passet?

quinx
2003-04-20, 20:28
Nej, inget speciellt hände, jag körde 2 set hantelpressar och kanske 5-6 set sidolyft med armbågarna i 90 grader hyffsat tungt.

Hur stretchar man rotatorcuffen?

Allan
2003-04-20, 21:16
Originally posted by quinx
Jo, stretcha gör jag, det gör som inte ont i själva muskeln, utan som innanför.

Som innanför...är du norrlänning?

Får du ont i framdelen av axeln lär det väl knappast vara rotatorn. Du är säkert för kort i övergången mellan biceps och frontdeltan (vanligt!). Pröva den här Länk (http://www.global-fitness.com/exercises/flexercise02.html)

allan
nyfiken

quinx
2003-04-21, 10:35
Om det skulle vara så borde jag inte märkt det tidigare isåfall? Hr tränat i över 2 år. Det gör inte ont i själva muskulaturen utan det är en lite ilande känsla mellan främre delta muskeln och benet eller hur jag nu ska förklara det.

quinx
2003-04-21, 19:05
Är det ingen mer som har nått tips, kan det vara "bursan" eller slemsäck som pudde kallade det vara den som bråkar?

Tanman
2003-04-22, 07:48
Om det gör ont när du lyfter armen upp till axelhöjd men värken släpper om du lyfter den högre är det med ganska stor sannolikhet "bursa sub acromiale". Den tar emot acromion när du höjjer armen men vid en viss vinkel glider den istället in under. Kolla tex följande länk: http://shoulderpaininfo.com/shoulderImpingement.html

Lösningen är vila, blodförtunnande medel som voltaren och att inte köra för många övningar med armbågen över axelhöjd.

quinx
2003-04-22, 13:36
Gör inte ont överhuvudtaget då jag bara för armen uppåt, bara när jag sätter armen bakom ryggen eller håller den bakom kroppen och lyfter upp, det känns iaf bättre idag så det kanske inte är något farligt, kan hoppas iaf.

Big_Vik
2003-04-22, 19:55
kanske testa slänga på lite liniment? det hjälper väl mot allt, typ

Allan
2003-04-22, 20:00
S t r e t c h a!!!!!

allan

loboman
2003-04-23, 13:20
Jag chansar på att det är en rotokuffskada (mjuddel i axeln). Jag har fått värsta träningsprogget som skall köras utöver min vanliga styrketräning. (5övn. 3x30reps 7 dagar i veckan)

Han rekomenderade att jag ger tusan i bröstträningen några veckor och verkligen bombar baksida axlar. Mina framåtroterade axlar underlättar tydligen inte för läkningen av rotocuffen. Naturligtvis skulle jag stecha bröstet som en galning åsså :)

Om du vill ha träningsprogget kan du väl maila mig.

quinx
2003-04-23, 16:06
Tack för alla svar, jag ska testa era förslag!

Observer
2003-04-25, 09:27
Tänkte starta en egen tråd, men för enkelhetens skull spinner jag vidare på denna.

Det är så att jag för någon vecka sedan också råkat ut för något knasigt i min ena axel. Märks enbart av när jag försöker köra axelpress och bänkpress, känns som ett stick i sidan på axeln när jag ska trycka iväg vikterna, som värst när jag är längst nere. Testade köra på ett tag trots stickkänslan men det var nog ingen vidare idé.
Har tagit en paus från bänkpressen och axelövningarna tills vidare, börjat dock fundera på att besöka nån läkare.

Åse Columbus
2003-04-25, 10:57
Observer....

gå till naprapat eller chiropraktor istället...och gärna en som tränar själv.

åse

Observer
2003-04-25, 14:46
Originally posted by Åse Columbus
Observer....

gå till naprapat eller chiropraktor istället...och gärna en som tränar själv.

åse

Har ingen aning vad en nagrapat är, men en chiropraktor borde inte var omöjlig att hitta. Kände själv lite när jag pratade med tjejen om skadan att just allmänläkare säkerligen har bristande kunskaper i typiska idrottskador, t.ex. axel- och knäskador.

En träningskompis till mig som tränat väsentligt längre än mig trodde jag tränat främre axeln för kraftigt, och därav borde träna bakre axeln mer. Men då smärtan sitter i sidomuskeln (ledsen för min bristande kunskap beträffande muskeltermer) känns det lite långsökt.

Åse Columbus
2003-04-25, 15:18
Life Center
brog. 39 972 31 Luleå
0920-27 28 00

--------------------------------------------------------------------------------
Luleå Rehab
Timmermansg. 26 972 31 Luleå
0920 203450 0920 203459
lulearehab.nu

--------------------------------------------------------------------------------
Sjukgymnastgrppen
Storgatan 30 972 32 Luleå
0920-876 70 0920-228745

CITY REHAB
Bergvikskurvan 11 973 31 Luleå
0920-24 71 71

här är några i Luleå som kanske kan hjälpa.....

Observer
2003-04-26, 13:01
Jag är imponerad över din hjälpsamhet, kan bara bocka och buga!

:bow: