Logga in

Visa fullständig version : Vilken skillnad är det på omega-3 i linfröolja och i fiskolja?

sälmannen
2007-09-18, 06:20
Efter att ha blivit övertygat om att omega-3 är typiskt bra tänkte jag bli bättre på att inta det. Käkar idag fet fisk runt 3 gånger i veckan så jag tänkte komplettera med någonting.

Min fråga är då hur stor skillnad det är på omega-3 som kommer från linfröolja och omega-3 som kommer från fiskolja (typ kapslar eller dylikt). Har man till exempel svårare att ta upp omega-3 från naturriket? Behöver man inta mer linfröolja än respektive fiskolja?

Denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=91132&highlight=omega-3 antyder att linfröolja innehåller mindre av godsakerna i omega-3, men jag hittar ingen mer utförlig information. Någon som kan sprida lite ljus på detta?

Sverker
2007-09-18, 06:27
Linolja är ca 55 % linolensyra som kroppen därefter ombildar till EPA och DHA. Det är EPA och DHA som har effekt.
Det är kroppens förmåga att bilda EPA och DHA från linolensyran som diskuteras.

Du klarar dig säkert bra på fet fisk 3 ggr i veckan. Titta istället över ifall du äter onödigt mycket Omega-6 i form av margarin och annan vegetabilisk olja. Det är lättare att sänka där eftersom det är onödigt att äta för mycket fleromättat fett.

Därefter kan du, om du vill, komplettera med lite fiskolja de andra dagarna.

Eddie Vedder
2007-09-18, 06:34
Den tråden säger nog det mesta ja. Vegetabilier innehåler omega-3 av formen alfa-linolensyra, dom fettsyrorna som tillskrivs dom flesta positiva hälsoeffekterna är EPA och DHA. Till dessa måste alfa-linolensyran omvandlas vilket sker ganska ineffektivt, i fisk och andra animalier finns det redan i den formen.

Så linfröolja är bra, inte tu tal om det, men är man inte vegetarian är det nog klokt att låta linfröoljan vara ett komplement och sedan äta fet fisk ett par gånger i veckan. Det lär täcka ens omega-3 behov gott och väl.:thumbup:

EDIT: Jag är extremt långsam:D

Knabb
2007-09-18, 08:21
Jag har sett uppgifter på att vår förmåga att omvandla kortkedjig omega 3 från växtriket till den mer långkedjiga omega 3 ligger på ,02-1% vilket inte är vidare bra, kvinnor lär vara något bättre än män. Men vegitarianer verkar i vilket fall som helst överleva bra, de lever längre en genomsnittet :)

Turbonisse
2007-09-18, 08:35
---

machine gun
2007-09-18, 12:32
Äter du fet fisk 3 ggr/vecka behöver du inte komplettera med någonting.

sälmannen
2007-09-18, 16:23
Tack för bra svar!

Äter du fet fisk 3 ggr/vecka behöver du inte komplettera med någonting.

Vad baserar du det på? Jag har svårt att hitta entydiga rekommendationer på hur mycket man bör inta. Men det är väl, vad jag förstår, hyfsat beroende av hur mycket omega-6 man får i sig.

machine gun
2007-09-18, 19:52
Vad baserar du det på? Jag har svårt att hitta entydiga rekommendationer på hur mycket man bör inta. Men det är väl, vad jag förstår, hyfsat beroende av hur mycket omega-6 man får i sig.

Jag baserar det på de allmänna kostrekommendationerna som säger att man bör äta fisk 2-3 ggr/vecka.

1 energiprocent (E %) omega-3 brukar anges som ett riktvärde.

Sinclear
2007-09-19, 18:39
Om man som jag (på grund av smakpreferens) aldrig äter fisk, hur mycket Omega 3 bör man komplettera med då?

Vad blir effekterna av att man inte äter Omega 3? Jag har nog inte fått i mig så mycket hittills i mitt liv kan jag tänka mig..

Sverker
2007-09-19, 19:41
Då kanske det är dax att börja gilla fisk. Lax i ugn på saltbädd är inte fel. Stek strömming är gott det med.

Ta 1 % som machine gun skriver. På 3 000 kcal blir det 30 kcal eller 4 g Omega-3. Eftersom fiskolja innehåller ca 30 % Omega-3 så blir det drygt 12 g fiskolja.

En burk makrill i tomatså ger dig ca 1.5 g Omega-3 vilket är minimum av Omega-3.

tomccc
2007-09-19, 20:22
Då kanske det är dax att börja gilla fisk. Lax i ugn på saltbädd är inte fel. Stek strömming är gott det med.

Ta 1 % som machine gun skriver. På 3 000 kcal blir det 30 kcal eller 4 g Omega-3. Eftersom fiskolja innehåller ca 30 % Omega-3 så blir det drygt 12 g fiskolja.

En burk makrill i tomatså ger dig ca 1.5 g Omega-3 vilket är minimum av Omega-3.
På min omega-3 burk står det att rekommenderad dos är 2 tabletter dagligen (totalt 0,6g dha/epa) och att man inte ska överskrida den rekommenderade dosen. Hur går det ihop?

Timme
2007-09-19, 20:24

Den enda fisk jag äter är fiskpinannar *drool*

Timme
2007-09-19, 20:34
Fast makrill och tonfisk är vansinnigt gott.....

Sverker
2007-09-20, 06:07
På min omega-3 burk står det att rekommenderad dos är 2 tabletter dagligen (totalt 0,6g dha/epa) och att man inte ska överskrida den rekommenderade dosen. Hur går det ihop?

Betyder bara att tillverkaren eller den svenska importören får göra en tydligare märkning på burken. Rekomenderar tillverkaren 0.6 g så är det 0.6 g Omega-3 för just den produkten och för de personer eller tillfällen som produkten är tänkt för.

tomccc
2007-09-20, 06:16
Betyder bara att tillverkaren eller den svenska importören får göra en tydligare märkning på burken. Rekomenderar tillverkaren 0.6 g så är det 0.6 g Omega-3 för just den produkten och för de personer eller tillfällen som produkten är tänkt för.
Så i princip förutsätter tillverkaren att konsumenten redan äter en del fisk vid sidan av?

Sverker
2007-09-20, 06:23
...eller att personen använder blodförtunnande läkemedel, bara som ett exempel. 0.6 g Omega-3 blir annars inte många kalorier i dagsbehov ifall man ska äta 1 energiprocent Omega-3 enligt nordiska näringsrekomendationer:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13956&epslanguage=SV

Knabb
2007-09-20, 09:32
Om man som jag (på grund av smakpreferens) aldrig äter fisk, hur mycket Omega 3 bör man komplettera med då?

Vad blir effekterna av att man inte äter Omega 3? Jag har nog inte fått i mig så mycket hittills i mitt liv kan jag tänka mig..

Grymt svår fråga, det cirkulerar ganska mycket överdrivna rykten om omega 3 Har du brist tror jag säkert det kan ge problem, men hur mycket vi behöver är inte klart. Vissa menar att nästan alla har brist på omega 3 och andra menar att det är överdrivet.

Kan nämna följande:

En undersökning från Italien visade att tillskott på omega 3 och extra frukt hade samma goda effekt på hjärtkärlsjukdommar som statin läkemdel. Statinerna säljs i enorma mängder värden över trots att de är fullt med biverkningar, exempelvis ökad cancer risk, hjärtmuskelförsvagning, impotens, muskelvärk mm. Det är något besynerligt då man vet att lite extra omega 3 och frukter är lika effektivt men knappast ger några biverkningar.

http://www.springerlink.com/content/k54k33631830507u/

http://www.springerlink.com/content/c256k70175471567/

machine gun
2007-09-20, 10:53

Jag äter inte fisk eftersom jag är vegetarian och jag kompletterar endast med linfröolja. Plus att rapsolja är min främsta fettkälla i övrigt. Men det är ju för att jag varken äter fisk eller fiskolja av etiska skäl. Optimalt är det knappast. Jag skulle dock behöva forskningsresultat på att jag visar att jag dör utan det för att jag skulle kunna förmå mig att äta köttprodukter, i princip ;)

I ditt fall så skulle jag rekommendera att du i första hand testar om det inte finns någon typ av fiskprodukt du faktiskt gillar. Många uppskattar t.ex. makrill i tomatsås på knäckebröd, böcklingpastej, grillad lax osv. Men gillar du det absolut inte så är väl tillskott nästa väg att gå.

Sverker
2007-09-20, 18:09
machin gun !

Har du tittat på svarta vinbärfröolja och SDA ?
Jag skrev om det i en gammal tråd. Är ju inte helt fel med en Omega-3-fettsyra som går förbi steget delta-6-desaturas ( som ofta är begränsande ).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93068&highlight=svarta+vinb%E4rsfr%F6olja

Knabb
2007-09-20, 18:36
Intressant inlägg Sverker :thumbup:

Koloftw
2007-09-21, 10:37
Du klarar dig säkert bra på fet fisk 3 ggr i veckan. Titta istället över ifall du äter onödigt mycket Omega-6 i form av margarin och annan vegetabilisk olja. Det är lättare att sänka där eftersom det är onödigt att äta för mycket fleromättat fett.
.

Så fleromättat fett är Omega-6 och omättat Omega-3?

Eddie Vedder
2007-09-21, 10:48
Så fleromättat fett är Omega-6 och omättat Omega-3?

Ja det är två fleromättade fettsyror. Dom i sin tur är ju uppdelade i olika "undergrupper" och det finns många många fler fettsyror som är fleromättade.

Det handlar om att kolvätekedjan som bildar fettmolekylen helt enkelt har mer än en dubbelbindning. Då är kedjan fleromättad. EN dubbelbindning och den är enkelomättad, enbart enkelbindningar och den är mättad.

Koloftw
2007-09-21, 10:56
Aha ... Så både Omega-3 och Omega-6 är fleromättade?

Varför skrev isf Sverker att man ska undvika att få i sig mängder fleromättat?

Eddie Vedder
2007-09-21, 10:58
Varför skrev isf Sverker att man ska undvika att få i sig mängder fleromättat?

Därför att man ska undvika att få i sig för stora mängder såklart.

Vad skulle han annars kunna mena?

Koloftw
2007-09-21, 11:17
Är omättade linol/linolen-syror bättre alltså?

Har försökt följa Bartolls (33% omättade, 33% mättade och 33% fleromättade). Det gick inte och jag slutade på 33g fett/dag istället :(.

Eddie Vedder
2007-09-21, 11:18
Är omättade linol/linolen-syror bättre alltså?

Va?:confused:

Koloftw
2007-09-21, 11:22
Äsch, kommer driva dig till vansinne. Är på ett bibliotek nu så lånar en bok om näringslära istället.

Men är omättade Omega-3/6 fetter bättre än fleromättade Omega-3/6 fetter?

Eddie Vedder
2007-09-21, 11:25
Men är omättade Omega-3/6 fetter bättre än fleromättade Omega-3/6 fetter?

Är David Beckham en bättre fotbollspelare än David Beckham?

Hur kan Omega-3 och -6 vara bättre än omega-3 och -6? Nu är jag helt ställd, va menar du egentligen!?

Att låna den där boken kan nog vara klokt.

Fatalist
2007-09-21, 15:17
Är David Beckham en bättre fotbollspelare än David Beckham?

Hur kan Omega-3 och -6 vara bättre än omega-3 och -6? Nu är jag helt ställd, va menar du egentligen!?

Att låna den där boken kan nog vara klokt.

Jag förstår inte varför du inte svarar på hans fråga, istället för att vis att du kan och han inte kan.

Koloftw: Omega 3 och Omega 6 är fleromättade fettsyror. Därför kan man inte säga att det finns mättade/omättade Omega 3- och Omega 6-fettsyror.

machine gun
2007-09-21, 15:30
machin gun !

Har du tittat på svarta vinbärfröolja och SDA ?
Jag skrev om det i en gammal tråd. Är ju inte helt fel med en Omega-3-fettsyra som går förbi steget delta-6-desaturas ( som ofta är begränsande ).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93068&highlight=svarta+vinb%E4rsfr%F6olja

Tack! Hade missat det inlägget helt. Frågan är var sjutton man får tag på svarta vinbärsfröolja och vad det kan tänkas kosta. Alternativet antar jag annars är DHA från alger, men det är sanslöst dyrt + att man måste beställa det från utlandet. Ska undersöka saken. Tack igen för tipset!

Eddie Vedder
2007-09-21, 15:53
Jag förstår inte varför du inte svarar på hans fråga, istället för att vis att du kan och han inte kan.

Jag svarade på frågan från början om du tittar lite högre upp i tråden, sedan kunde jag inte förstå hur han menade.
Jag förstod helt enkelt inte vad Koloftw menade när jag hade svarat att det var fleromättade fettsyror o.s.v. och sedan undrade han om det var fleromättat eller inte.

Hur många svar på samma fråga ska man behöva ge tycker du?

Sverker
2007-09-21, 18:16
Fett är inte lätt. Man får läsa på i små steg.

Först mättat-omättat och feleromättat fett. Därefter att det finns Omega-6 och Omega-3 i gruppen fleromättade fettsyror och att de har motverkande egenskaper och balansen är viktig.
När den grunden är gjuten är det att förstå VAR man kan hitta fetterna, i vilka livsmedel.Snabbt ramlar härdat fett och transfetter in här mitt i alltihop. Transfettsyrorna måste också förankras i kunskapsbanken.

Näst sista steget är att se till sin egna behov och vad man själv äter. Ett riktmärke är näringsrekomendationerna som finns på www.slv.se.

Sista steget till MVG är specialfetterna MCT och CLA.

Koloftw
2007-09-22, 12:15

Koloftw: Omega 3 och Omega 6 är fleromättade fettsyror. Därför kan man inte säga att det finns mättade/omättade Omega 3- och Omega 6-fettsyror.

Tack! :)

Då undrar jag faktiskt varför det ska vara så nyttigt att äta massa Omega-3 om Sverker säger att man ska begränsa intaget av fleromättat? För Sverker har ju aldrig fel *screwy*

Koloftw
2007-09-22, 12:17
Fett är inte lätt. Man får läsa på i små steg.

Först mättat-omättat och feleromättat fett. Därefter att det finns Omega-6 och Omega-3 i gruppen fleromättade fettsyror och att de har motverkande egenskaper och balansen är viktig.
När den grunden är gjuten är det att förstå VAR man kan hitta fetterna, i vilka livsmedel.Snabbt ramlar härdat fett och transfetter in här mitt i alltihop. Transfettsyrorna måste också förankras i kunskapsbanken.

Näst sista steget är att se till sin egna behov och vad man själv äter. Ett riktmärke är näringsrekomendationerna som finns på www.slv.se.

Sista steget till MVG är specialfetterna MCT och CLA.

Hmm, var man hittar fetterna är ju inga problem. Bara att kolla upp.

Däremot så undrar jag; om man får i sig dagsbehovet at Omega-6/3, måste man då få i sig något övrigt fett för att funka, eller räcker det så?

Tolkia
2007-09-22, 12:23
Däremot så undrar jag; om man får i sig dagsbehovet at Omega-6/3, måste man då få i sig något övrigt fett för att funka, eller räcker det så?
Jag tror att det blir ganska krångligt och dyrt att göra så. Dagsbehovet av Omega-3 är betydligt mindre än dagsbehovet av fett. Det finns ingen fördel med att äta bara omega 3- och omega 6-fetter; att äta annat fett i måttliga mängder är på intet sätt "dåligt" eller "ohälsosamt". Allt är en fråga om lagom.

Edit: Sverker tar upp detta på ett bra sätt i sina tidigare poster, ju.