handdator

Visa fullständig version : När är man sexberoende?

MrBoris
2007-09-13, 10:35
Ja helt enkelt till frågan, vad har man för symptom om man är sexberoende? Har ni erfarenheter från någon som är sexberoende eller är/var du det kanske själv någon gång?

Vart går gränsen:

* Är man beroende om man tänker på sex varje minut, varje dag?

* Är man beroende om man ägnar minst en timme eller mer varje dag till att tanka/titta på porr?

* Är man beroende om man har flickvän som man älskar men ändå inte kan hålla sig till? Och allt detta bara för att få en siffra till, till sin "samling".

* Är man beroende om man kan ta hem nästintill vad som helst av kvinnligt material från krogen för att få ligga, o gör detta ganska ofta (minst 1 gång i månaden)?

* Är man beroende om man trots sin svåra ekonomiska situation ändå köper alkohol för pengarna för att kunna festa för att få ligga med nya tjejer?

* Är eller har man varit beroende om man har över 50 sexpartners?

Helt enkelt vart tycker ni gränsen går för att få diagnosen
sexberoende?

Lallle
2007-09-13, 10:55
Tycker bara första punkten tyder på beroende.

Fettecke
2007-09-13, 11:02
vid punkt 1 borde man ha sökt hjälp för länge sedan om man är över 15 iaf....
redan vid punkt 2 borde man tänka lite på det....
medans resten av punkterna ovan inte hör till sammanhanget, det lär nog bero på något annat än ett sexberoende... biten om 50 olika partners är en relativ siffra...

Yes
2007-09-13, 11:03
När man har svårt att vara utan och får "abstinensbesvär" efter en viss tids uppehåll?

Yes
2007-09-13, 11:08
redan vid punkt 2 borde man tänka lite på det....

Det är ju bara ett tecken på att man är singel(och inte speciellt uthållig). :D

olle lindblad
2007-09-13, 11:12
Det finns säkert någon eller några definitioner av när det är ett beroende. Ett antal av de uppräknade punkterna (3,4,5 och 6) tycker jag mer liknar dåligt självförtroende och mycket stort bekräftelsebehov.

Nitrometan
2007-09-13, 11:33
Vad alla tjatar om beroende hit och dit. Sockerberoende och allt möjligt. Tycker det låter som dålig karaktär och bristande impulskontroll.
Samt ett visst behov av bekräftelse och uppmärksamhet.

coxie
2007-09-13, 11:44
Vad alla tjatar om beroende hit och dit. Sockerberoende och allt möjligt. Tycker det låter som dålig karaktär och bristande impulskontroll.
Samt ett visst behov av bekräftelse och uppmärksamhet.

+1

Dåligt karaktär (om man är otrogen) och framför allt kasst självförtroende/självkänsla om man hela tiden behöver ligga med nytt folk för bekräftelsen.

wreka
2007-09-13, 11:50
http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende

Vad är ett beroende?

Psykologen och spelberoendeforskaren Thomas Nilsson anger i sin bok Jakten på Jackpot sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.

1. Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem.
2. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt.
3. Toleransökning. Att man hela tiden behöver mer av den substans man använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att man behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick.
4. Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då man slutar upplever man jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin.
5. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. Man talar också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte man har givit sig själv.
6. Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.

i övrigt tror jag det finns bättre platser än kolozzeum att ställa dessa frågor

kharon
2007-09-13, 15:46
+1

Dåligt karaktär (om man är otrogen) och framför allt kasst självförtroende/självkänsla om man hela tiden behöver ligga med nytt folk för bekräftelsen.

Instämmer.

MrBoris
2007-09-13, 15:50
Men är det alltid av bekräftelsen någon vill vara otrogen o ligga med nya tjejer?

Inte för att det är en häftig grej att ligga med någon ny och för att det ger en otrolig kick (för många)?

coxie
2007-09-13, 15:59
Men är det alltid av bekräftelsen någon vill vara otrogen o ligga med nya tjejer?

Inte för att det är en häftig grej att ligga med någon ny och för att det ger en otrolig kick (för många)?

Otrogen är man i mina ögon enbart för att man är för dum för att få ihop orden "Jag tycker inte vi passar ihop" till sin partner. Jag har noll förståelse för det hela och noll respektför någon som varit det.

Visst kan det vara häftigt att ha en ny tjej lite då och då, men jag skulle inte få någon kick av att dra hem en flodkossa bara för sakens skull. Snarare skulle jag känna mig sjukt patetisk för att jag hade så dålig karaktär att jag vandrade in med ballen i andra sorteringen.

Bärs
2007-09-13, 16:08
Mycket otrohet sker under berusade omständigheter. Den som är utan synd...

coxie
2007-09-13, 16:11

Normalt funtade människor kan hantera alkohol, eller så har de vett nog att inte dricka så att de tappar kontrollen. Alkohol är en jävligt dålig ursäkt i mina ögon.

Fatalist
2007-09-13, 16:12
Sexberoende och sexberoende, jag har inte läst tråden, men plz, det handlar bara om människor som verkligen vill ha lite bekräftelse.

Pudzianovski
2007-09-13, 16:13
Står säkert någon finurlig definition i DSM IV också. Tyvärr har jag inte den vid min sida just nu.

Metal_boy_
2007-09-13, 16:17
Sex är väl de flesta beroende av? Det är väl skillnad när man inte vill göra annat och tänker på det konstant. Då handlar ju det om missbruk, om det är så mycket sex att det drabbar livet runt om.

Bärs
2007-09-13, 19:22
Normalt funtade människor kan hantera alkohol, eller så har de vett nog att inte dricka så att de tappar kontrollen. Alkohol är en jävligt dålig ursäkt i mina ögon.

Det är ingen ursäkt, det är en förklaring till varför mycket runtknullande och otrohet sker.

Dessvärre lever du i ett samhälle där kulturen inte är "normalt funtad" när det gäller alkohol. Alternativt är det så att normalt funtade människor här uppe i norr behöver vara redlösa nu och då för att orka med sina ensamma och dystra liv.

De flesta som är i behov av ett ligg för att bekräfta sig utför garanterat både raggningen och kopulationen under alkoholpåverkan. Dagen efter känner de sig tomma, billiga och övergivna, vilket botas med ett nytt ragg nästa helg.

coxie
2007-09-13, 20:14
Det är ingen ursäkt, det är en förklaring till varför mycket runtknullande och otrohet sker.

Dessvärre lever du i ett samhälle där kulturen inte är "normalt funtad" när det gäller alkohol. Alternativt är det så att normalt funtade människor här uppe i norr behöver vara redlösa nu och då för att orka med sina ensamma och dystra liv.

De flesta som är i behov av ett ligg för att bekräfta sig utför garanterat både raggningen och kopulationen under alkoholpåverkan. Dagen efter känner de sig tomma, billiga och övergivna, vilket botas med ett nytt ragg nästa helg.

Jo men det är ju inte samma sak som otrohet (inte för mig iaf). När jag nämner otrohet så syftar jag på när en person i ett förhållande är otrogen.

Jag är fullt förstående när singlar knullar runt varje helg, jag har inget emot folk som super sig redlösa varje helg (så länge det inte påverkar mig personligen). Det är otroheten jag föraktar.

Nitrometan
2007-09-13, 21:05
Håller med coxie här. Alkohol är bara en dålig ursäkt.

Bärs
2007-09-13, 22:03
Jo men det är ju inte samma sak som otrohet (inte för mig iaf). När jag nämner otrohet så syftar jag på när en person i ett förhållande är otrogen.

Jag är fullt förstående när singlar knullar runt varje helg, jag har inget emot folk som super sig redlösa varje helg (så länge det inte påverkar mig personligen). Det är otroheten jag föraktar.

Jo, jag förstod att du syftade på otrohet.

Otrohet sker också ofta under stark alkoholpåverkan och personen som varit otrogen föraktar kanske också sig själv. Det är spriten som ställer till det, i synnerhet om förhållandet konfronteras med problem (vilket alla förhållanden för eller senare gör). Jag har förståelse för misstag och jag inser att en extremt moraliserande och puritansk inställning till dessa frågor inte är av godo. Vi är alla förtjänta av en andra och en tredje chans här i livet. Det är vår ärliga vilja att försöka bli bättre människor som skall lyftas fram. Om man däremot medvetet lever ett dubbelliv och systematiskt planerar för nästa otrohet, ja då är man i behov av tukt. Men även sådana människor kan innerst inne vara sargade själar med i grunden miserabelt självförtroende. Förlåtelsen måste vara gränslös.

Singlar som knullar runt varje helg har jag däremot mindre förståelse för. Om man inte värderar sig högre än ett vandrande kön alla kan del av så kommer det att påverka ens personlighet i längden. En viss återhållsamhet kan vinna i längden.

kspr
2007-09-13, 22:52
Tycker det är lite pinsamt att vissa envisas med att snacka om dålig karaktär och liknande om sådana här saker.

coxie
2007-09-13, 23:46
Tycker det är lite pinsamt att vissa envisas med att snacka om dålig karaktär och liknande om sådana här saker.

Vad är det då? Det är väl i en viss mån alltid bristande karaktär som får beroenden av denna typ att uppstå?

jumpsuit
2007-09-15, 12:43
Jag är emot självdiagnosticering av denna typ. Alltså, när en person anar/tror/påstår att han/hon "lider" av något slags populärt beroende hämtat från en Aftonbladet-löpsedel, exempelvis "dataspelsberoende", "sexberoende", "shoppingberoende" eller vad som helst.

Denna typ av självdiagnosticering är, i mina ögon, helt enkelt ett tecken på dålig karaktär, och "sjukdomen" är förklaringen som man letar efter för att ursäkta sitt beteende.

Man behöver inte göra något bara för att man för stunden känner för det, man måste inte följa sina impulser — det är denna förmåga som skiljer oss från djuren. Vår förmåga att tänka först och handla sen. Använd den så löser det sig nog.

Är du säker på att du älskar henne? Hur vet du det? Hur vet någon det?

Nitrometan
2007-09-15, 13:11
OK. Hur vill du förklara det då?

Pingu
2007-09-15, 13:47
Missbruk är en sjukdom och har inget med dålig karaktär att göra

Nitrometan
2007-09-15, 14:43
Visst. Tror du att man kan missbruka/vara beroende av sex?

Trance
2007-09-15, 14:47

Vad är dålig karaktär då?

Nitrometan
2007-09-15, 14:48
Vad är dålig karaktär då?
Jag vet inte. Men det kanske är när du inte kan låta bli att knarka fast du inte är missbrukare?

Slartibartfast
2007-09-15, 14:49

På vilket sätt är det en sjukdom?

Fatalist
2007-09-15, 14:49

Missbruk är ingen sjukdom, missbruk är antingen en tolerans mot en substans som lett till ett beroende eller ett beteende som beror på något psykiskt.

Att kalla ett missbruk för en sjukdom är bara ytterligare en undanflykt från att ta tag i problemet och lösa det.

Bärs
2007-09-15, 18:28
Mycket missbruk beror garanterat på olika former av psykiska störningar. Det är inte det samma som psykiska sjukdomar men man behöver ju inte hänga upp sig på ord. Att förklara missbruk enbart utgående från perspektivet dålig karaktär är inget annat än arrogant förtryck.

jumpsuit
2007-09-16, 19:27
Åtminstonde i de större delen av fallen så är de som är verkliga missbrukare och verkligt beroende sällan medvetna om det; de självdiagonsticerar inte sig själva som missbrukare/beroende av X, utan förnekar det när deras nära påstår det.

Självdiagnosticering är ett tecken på att man INTE är "sjuk". Det är bortförklaringen bara.

kspr
2007-09-16, 20:17
Idén om karaktär är att göra det lite väl lätt för sig när man snackar om psykiska störningar, men visst hade man en 100%ig karaktär så skulle man aldrig råka in i sådana bekymmer. Det finns dock inga människor med en perfekt karaktär, det enda som skiljer är var den brister. Så ni som ropar karaktärsbrist borde kanske se över era egna tillkortakommanden innan ni yttrar er.

jumpsuit
2007-09-16, 20:34
Så ni som ropar karaktärsbrist borde kanske se över era egna tillkortakommanden innan ni yttrar er.

Jahaaa. Så om jag har superbra karaktär, då är det ok att påstå att MrBoris lider av dålig karaktär, men om jag har dålig karaktär, då måste jag påstå att MrBoris lider av en elak och jättedom sjukdom, typ ett knullaruntvirus, som han inte kan rå för?

Mao så vad MrBoris har problem med beror på min karaktär? Logiken tätnar!

Handcuff
2007-09-16, 20:34
Klapar man znåpen för ofta = beroende :thumbup:

kspr
2007-09-16, 20:55
Jahaaa. Så om jag har superbra karaktär, då är det ok att påstå att MrBoris lider av dålig karaktär, men om jag har dålig karaktär, då måste jag påstå att MrBoris lider av en elak och jättedom sjukdom, typ ett knullaruntvirus, som han inte kan rå för?

Mao så vad MrBoris har problem med beror på min karaktär? Logiken tätnar!

Kul att du fick till det lite där. Läs hela inlägget istället.

Nitrometan
2007-09-16, 20:56
Idén om karaktär är att göra det lite väl lätt för sig när man snackar om psykiska störningar, men visst hade man en 100%ig karaktär så skulle man aldrig råka in i sådana bekymmer. Det finns dock inga människor med en perfekt karaktär, det enda som skiljer är var den brister. Så ni som ropar karaktärsbrist borde kanske se över era egna tillkortakommanden innan ni yttrar er.
Var går skillnaden mellan "karaktär" och "missbruk"?

kspr
2007-09-16, 21:46

Det är väl två helt olika ord? :)

Nitrometan
2007-09-16, 21:49
Det är väl två helt olika ord? :)
Är det ditt sätt att argumentera för din åsikt?

kspr
2007-09-16, 22:02
Är det ditt sätt att argumentera för din åsikt?

Som man frågar får man svar...

jwzrd
2007-09-16, 22:33

Ibland är det bättre att inte säga något alls.

Deceiver85
2007-09-16, 22:35
När man allvarligt börjar fundera över det så mycket att man startar en tråd om det på kolozzeum...då är man sexberoende. Själv är jag bara sunt porrskadad :D

Vinter
2007-09-16, 22:57
De flesta missbruk som gäller sex, alkohol, droger brukar bottna i något psykiskt problem.

Metal_boy_
2007-09-16, 23:02
När man läser i sexspalter att en del killar handtrallar eller har sex 5ggr om dagen och alltid får svaren att det inte är något onormalt så undrar man ju vad missbruk är egentligen? Jag menar, vem hinner med mycket mer än så? :D