handdator

Visa fullständig version : Angående moms - har jag missat något?

Yes
2007-09-08, 13:08
Liten fråga till Kolo's ekonomer och företagare...

Jag har nyligen fått Yes fantastiska lilla företag registrerat och sitter nu och funderar på det här med moms(att läsa på om saker [i]innan[/] man gör något är fegt ;) ). Grejen för min del är att jag inte räknar med att ha några inkomster på... tja, antagligen rätt länge. Allt runtomkring behöver liksom utvecklas och jag räknar bara med att det kommer generera lite extrainkomster någon gång i framtiden(sen, ännu längre fram, blir jag förstås rik som ett troll).

Hursomhelst, för att återknyta till det här med moms... Som jag förstått saken kan man få tillbaks all moms som hamnat på "minus-sidan", eller som Skatteverket skriver:

"Till staten betalar du skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning
(utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms). Om skillnaden blir negativ (överskjutande ingående moms) har du rätt till återbetalning."

Frågan är då, kort och gott, om det finns något jag missar här? Annars måste det ju i princip betyda att jag, med ett företag utan inkomster, kan göra alla inköp till företaget momsfritt. Det låter lite för bra för att vara sant, trots allt är det Sverige vi lever i...

Thorwaldsson
2007-09-08, 13:22
Jag är varken ekonom eller företagare, men det du ska kunna dra momsen måste på något sätt vara kopplat till just företaget.

Fungerar inte att köpa en massa prottepulver t.ex... Om nu inte företaget är inriktat mot återförsäljning eller om du ska dra det som mat vid möten med kunder *whistle*

Yes
2007-09-08, 13:28
Jo självklart, så långt hänger jag också med. :)

hultman
2007-09-08, 13:42
Jo självklart, så långt hänger jag också med. :)

Ja, men i övrigt får du köpa i princip vad du vill som används till ditt företag. Många egenföretagare trixar gärna på gränsen och köper både soffor, tv-apparater och köksinredning till sitt företag som de då givetvis bedriver hemifrån. I många fall, däremot, åker de fast om någon tipsar om det ;)

Yes
2007-09-08, 13:49
Ja, men i övrigt får du köpa i princip vad du vill som används till ditt företag. Många egenföretagare trixar gärna på gränsen och köper både soffor, tv-apparater och köksinredning till sitt företag som de då givetvis bedriver hemifrån. I många fall, däremot, åker de fast om någon tipsar om det ;)
Men, alltså, det är inga krav på att man t.ex. ska uppvisa vinst efter ett tag eller något annat som krånglar till det för en?

Jag har annars inga planer på att trixa och ha mig. Däremot är företagets funktion rätt beroende av dyr datorutrustning så... tja, rätt trevligt om man kan få tillbaka momsen på det.

Nitrometan
2007-09-08, 14:31
Nej, skatteverket kan ju inte ha några synpunkter på att du driver ett företag med förlust.

Så länge du betalar dina skatter så är de glada.

olle lindblad
2007-09-08, 14:35
Du kan köpa in en hel del, sedan finns det förstås en rimlighetsaspekt på det hela. Köper du in för 100 000 och har en försäljning på 5000 lär du ju få lite frågor.

Nitrometan
2007-09-08, 14:42
Du kan köpa in en hel del, sedan finns det förstås en rimlighetsaspekt på det hela. Köper du in för 100 000 och har en försäljning på 5000 lär du ju få lite frågor.
Klart de undrar då. Men det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.

hultman
2007-09-08, 14:44
Klart de undrar då. Men det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.

Nej, men om man är tillräckligt dum för att bedriva ett företag som går uselt så ska man inte vara ännu dummare och syssla med fuffens.

Yes
2007-09-08, 15:01
Nej, skatteverket kan ju inte ha några synpunkter på att du driver ett företag med förlust.

Så länge du betalar dina skatter så är de glada.
Fast skatt betalas ju bara på vinsten? Så i praktiken slipper man ifrån en skatt(moms) på alla inköp till företaget. Och just detta att komma undan skatt, i Sverige, går inte riktigt ihop för mig... Jag förstår inte. Allvarligt, jag förstår inte...

hultman
2007-09-08, 15:06
Fast skatt betalas ju bara på vinsten? Så i praktiken slipper man ifrån en skatt(moms) på alla inköp till företaget. Och just detta att komma undan skatt, i Sverige, går inte riktigt ihop för mig... Jag förstår inte. Allvarligt, jag förstår inte...

Ett tips: läs lite om skattereglerna om du vill anställa ;) Vips så var du i Sverige igen!

MasterChief
2007-09-08, 15:16

Moms ska vara ett nollsummespel för företag. Så enkelt är det. Betalar du mer moms än du fått in så får du tillbaka och vice versa. Som företagsägare ska man däremot per default ha inställningen att skatteverket har arbetat jävligt hårt med att det inte ska förekomma några räkmackor. Har du ett företag som inte tjänar pengar men du hela tiden köper in saker kommer det att bli problem.

olle lindblad
2007-09-08, 15:17

Med tanke på vilken skattesats du hamnar på om du skall plocka ut lön är det kanske inte så konstigt. Känner du inte till avdragsmöjligheter, möjligheter till avsättningar osv blir uttaget groteskt. Det är ingen slump att många företagare har en ganska låg officiell inkomst samtidigt som företaget har hög soliditet.

Yes
2007-09-08, 15:29
Som företagsägare ska man däremot per default ha inställningen att skatteverket har arbetat jävligt hårt med att det inte ska förekomma några räkmackor.
När det gäller skatter förväntar jag mig alltid det värsta, det vet du. :D

Har du ett företag som inte tjänar pengar men du hela tiden köper in saker kommer det att bli problem.
Låter rimligt. Då kan jag i varje fall inte starta företag som "konsult och mångsysslare" och göra alla inköp momsfria.

Om jag däremot, i någon slags uppstartsfas, köper in diverse saker med anknytning till företagets verksamhetsområde, då bör det inte vara något problem? Hur funkar det om jag t.ex. i framtiden behöver uppdatera gammal datorutrustning? Kan man ha den typen av regelbundna utgifter?

Cilia
2007-09-08, 15:33
har du läst på någonting om moms?

Det var länge sen jag läste men jag har för mig att du måste ha en viss omsättning för att kunna bli momsregisterad det är inte bara att köra

Peter
2007-09-08, 15:38
Företaget måste ju vara i vinstdrivande syfte. Så om du köper in en skrivare till datorn för 3000 kr ska det ju vara för att du räknar att genom att skriva ut papper på den skrivaren dra in minst 3000 kr till ditt företag. Annars ska du inte köpa skrivaren till företaget. Det går bra att gå med förlust i början men inte hur länge som helst eller med vilka inköp som helst.

Yes
2007-09-08, 15:42
har du läst på någonting om moms?

Det var länge sen jag läste men jag har för mig att du måste ha en viss omsättning för att kunna bli momsregisterad det är inte bara att köra
Jag har för mig samma sak. Och ja, jag har läst de blanketter jag kunnat hitta hos Skatteverket, men antingen läser jag dåligt eller så står det inget om någon omsättning för att kunna bli momsregistrerad.

Yes
2007-09-08, 16:52
Företaget måste ju vara i vinstdrivande syfte. Så om du köper in en skrivare till datorn för 3000 kr ska det ju vara för att du räknar att genom att skriva ut papper på den skrivaren dra in minst 3000 kr till ditt företag. Annars ska du inte köpa skrivaren till företaget. Det går bra att gå med förlust i början men inte hur länge som helst eller med vilka inköp som helst.
Okej, det låter ju rätt rimligt och begränsar en hel del vilka inköp man kan göra.

Som planen ser ut för min del kommer jag såhär i början investera en del i nödvändig utrustning och den närmaste tiden kommer jag endast satsa på att lära mig hur allt funkar samt producera material i reklamsyfte. Jag kommer också arbeta på att skapa kontakter och referenser som jag kan ha nytta av senare, därför blir det tveksamt om det kommer generera några inkomster på ett tag. På lite längre sikt(2-3 år kanske) har förhoppningsvis både jag och företagskonceptet utvecklats till något jag kan försörja mig på.

Så, tja, om jag på fullt laglig väg kan slippa undan momsen såhär i början vore det ju alldeles utmärkt, och som jag tolkar alla svar hittils kan jag göra det så länge allt sker "inom rimlighetens gränser".

jakke
2007-09-08, 17:02
I alla städer finns starta eget rådgivning gratis. Gå dit och be om hjälp så kommer du få veta exakt vad som gäller. Bättre att vara säker än att åka på en moms skuld om något år.

Scratch89
2007-09-08, 17:14
Jag är nyfiken, vad är det för företag? :)

Yes
2007-09-08, 17:34
I alla städer finns starta eget rådgivning gratis. Gå dit och be om hjälp så kommer du få veta exakt vad som gäller. Bättre att vara säker än att åka på en moms skuld om något år.
Mjo, kan nog vara en klok idé. Är det arbetsförmedlingen som tillhandahåller rådgivningen?

Jag är nyfiken, vad är det för företag? :)
Tanken är i princip att sälja 3D-grafik för olika ändamål(och förhoppningsvis täcka upp en del luckor som jag tror finns på marknaden, men det är detaljer jag inte tänker skriva något om :D ).

Scratch89
2007-09-08, 17:44
Det är rätt. Var hemlig, annars kommer det bli knas, och sen sitter du där i TV-soffan o säger att Bert Karlsson snodde din idé. ;)

Yes
2007-09-08, 18:06
Inte för att det egentligen har så mycket med tråden att göra, men har du tänkt på hur allt egentligen är Bert Karlssons fel?

rememberence
2007-09-08, 18:17
Inte för att det egentligen har så mycket med tråden att göra, men har du tänkt på hur allt egentligen är Bert Karlssons fel?

:laugh: :laugh:

MasterChief
2007-09-08, 19:21
Nu tänkte jag skriva en massa men insåg att det blir en roman om man ska reda ut allt. Sen är jag bäst på reglerna kring stora företag vilket skiljer sig en hel del mot en enskild firma.

Jag hittade det här forumet. Det verkar ha mycket matnyttigt. Du behöver läsa på och eftersom du är smart kommer du snart fatta allt det här:

http://www.egenfirma.se/forum/

Nitrometan
2007-09-08, 19:32
Ja.

Jävla Bert.

Yes
2007-09-08, 19:34
Kalasbra! Ett såntdäringa forum är nog precis vad jag behöver spamma sönder med frågor. Tack! :D

hahavaffan
2007-09-08, 19:38
Man måste ha en viss försäljning för annars räknas det bara som hobbyverksamhet och man får inte dra av moms. Detta säger en polare... :)

z_bumbi
2007-09-08, 19:42
http://www.nutek.se/ är ett bra ställe att börja på. Sen har kommunerna oftast ställen man kan söka sig till, företagens hus, företagarcentrum etc. Vet man inte vad som finns så kan man alltid höra av sig till http://www.ifs.a.se/

Yes
2007-09-08, 20:01
Man måste ha en viss försäljning för annars räknas det bara som hobbyverksamhet och man får inte dra av moms. Detta säger en polare... :)
Han blandar inte ihop det med F-skattesedel då? För att få F-skattesedel krävs nämligen att man har en viss försäljning.

Vad gäller moms så, enligt nutek som Bumbi tipsade om, står det:

"Ett företag har rätt att dra av sin ingående moms som betalats vid inköp, från den utgående momsen som mottagits från kunder vid försäljning. För att få göra avdrag för ingående moms krävs det att inköpen är nödvändiga för företagets verksamhet."

Som jag tolkar det krävs då att jag har någon form av utgående moms, sen kan jag dra av ingående moms från den "potten".

pony
2007-09-08, 20:38
Gränsen på maxförsäljning för hobbyverksamhet är 12 000:- har jag för mig. Men även innan dess kan du bli momsregistrerad om du vill. Om du sedan inte går med vinst på ett tag kommer skatteverket inte att jaga dig med blåslampa direkt. För många företagare tar det flera år innan siffrorna slutar att vara röda. Tänk dessutom på att du kan få ut pengarna som du skjuter in för att köpa din utrustning, skattefritt, senare när du går med plus. Så det är lite win-win där. Först slipper du moms på inköpen, sedan får du ut för den egna insättningen, skattefritt. När det senare går så pass bra att du kan ta ut lön blir det däremot andra bullar.

Om du har lust kan du gå på moms-föreläsning som skatteverket anordnar. Här (http://skatteverket.se/kontaktaoss/informationstraffar/stockholmsregionen/traffar/enskildfirma.4.3a2a542410ab40a421c80002173.html) om du bor i Stockholm.

Yes
2007-09-08, 22:38
Gäller samma sak med F-skattesedel, att man kan skaffa det även innan den där gränsen passerats?

Moms-föreläsning låter skrämmande, fast det är nog en bra idé ändå. :)

Cilia
2007-09-08, 22:46
Gränsen på maxförsäljning för hobbyverksamhet är 12 000:- har jag för mig.

har för mig att man kan deklarera upp till 50 000 kr som hobby men 12 tkr kanske är den helt skattefria delen?

pony
2007-09-09, 22:38
Gällande F-skattesedel har jag inte hårdkoll på vilka som blir godkända och vilka som nekas och på vilka grunder. Men när du ansöker gör du en preliminär beräkning av din omsättning för det året. Om du sedan inte tjänar ens i närheten av vad du uppskattade att du skulle göra kan du knappast hållas ansvarig för att ha gjort dåliga affärer/orimliga beräkningar. Upplysningarna lämnas mest för att hjälpa skatteverket att beräkna vilken preliminärskatt du ska ha.
Kort sagt, man kan vara en tillsvidare overksam konsult med F-skattesedel, utan problem.

...och det var mycket riktigt den skattefria delen av hobbyverksamhet jag tänkte på. Den är 12k och att den skattepliktiga skulle vara 50k låter inte alls osannolikt även om jag inte har några siffror på rak arm där.

Tolkia
2007-09-09, 22:42
Gällande F-skattesedel har jag inte hårdkoll på vilka som blir godkända och vilka som nekas och på vilka grunder.
Min kommentar ang. F-skattesedel är att det inte kan vara svårt att få, eftersom varenda forskare verkar ha det (företrädesvis för att använda när de gör föreläsningar utom tjänsten).

pony
2007-09-09, 22:46
Min kommentar ang. F-skattesedel är att det inte kan vara svårt att få, eftersom varenda forskare verkar ha det (företrädesvis för att använda när de gör föreläsningar utom tjänsten).

Nej, det är sant. Det som kan komma i vägen för att man ska få F-skatt är att man har skulder eller tidigare indragen sedel, näringsförbud etc.
Man behöver inte slå kringla på sig själv för att få idka, direkt. Det är bara att köra :thumbup:

OggeP
2007-09-10, 06:52
Nu verkar du ha fått en hel del hjälp Yes, men jag ville bara informera om att skatteverket har en br Q&A på sin hemsida: http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretagmoms/ossfmomsmenyrsv.4.18e1b10334ebe8bc80004825.html

Min erfarenhet är att det går bra att vända sig till skatteverket, i många avseende är de en väldigt professionell myndighet. Jag tycker att de ha fått ett oförtjänt dåligt rykte, många tar ut sitt agg över de höga skatterna på när skatteverket när det enda de gör ät att följa det regelverk som finns.

Andra bra länkar: http://www.foretagarna.se/ http://www.privataaffarer.se/smaforetag/start.asp

Yes
2007-09-10, 09:24
Gällande F-skattesedel har jag inte hårdkoll på vilka som blir godkända och vilka som nekas och på vilka grunder. Men när du ansöker gör du en preliminär beräkning av din omsättning för det året. Om du sedan inte tjänar ens i närheten av vad du uppskattade att du skulle göra kan du knappast hållas ansvarig för att ha gjort dåliga affärer/orimliga beräkningar. Upplysningarna lämnas mest för att hjälpa skatteverket att beräkna vilken preliminärskatt du ska ha.
Kort sagt, man kan vara en tillsvidare overksam konsult med F-skattesedel, utan problem.

...och det var mycket riktigt den skattefria delen av hobbyverksamhet jag tänkte på. Den är 12k och att den skattepliktiga skulle vara 50k låter inte alls osannolikt även om jag inte har några siffror på rak arm där.
Det låter ju riktigt bra. En sak jag svor åt när jag läste lite om F-skatt vara att det verkade lite väl svårt att få. Det måste ju trots allt underlätta enormt mycket när man väl säljer sina tjänster.

Nåväl, ska försöka förhöra någon hos Skatteverket under dagen... :)

KniveN
2007-09-10, 19:05
Han blandar inte ihop det med F-skattesedel då? För att få F-skattesedel krävs nämligen att man har en viss försäljning.

Vad gäller moms så, enligt nutek som Bumbi tipsade om, står det:

"Ett företag har rätt att dra av sin ingående moms som betalats vid inköp, från den utgående momsen som mottagits från kunder vid försäljning. För att få göra avdrag för ingående moms krävs det att inköpen är nödvändiga för företagets verksamhet."

Som jag tolkar det krävs då att jag har någon form av utgående moms, sen kan jag dra av ingående moms från den "potten".

Ingående moms är momsen du får in i företaget när du säljer något. Det är från den momsen du får dra av grejer du köper. Detta betyder att du måste sälja något för att kunna dra av momsen på det du köper.

När du köper grejer till företaget måste du betala momsen den får man sedan tillbaka om man har ingående moms. Så du får inte köpa saker momsfritt bara för att du har ett företag. Då skulle alla ha ett företag.

Pepparkakssmurfen
2007-09-10, 19:33
Ingående moms är momsen du får in i företaget när du säljer något. Det är från den momsen du får dra av grejer du köper. Detta betyder att du måste sälja något för att kunna dra av momsen på det du köper.
När du köper grejer till företaget måste du betala momsen den får man sedan tillbaka om man har ingående moms. Så du får inte köpa saker momsfritt bara för att du har ett företag. Då skulle alla ha ett företag.

Nja,man är inte tvungen.
Köper du utan att sälja något får du ändå tillbaka momsen.

KniveN
2007-09-10, 20:29
Nja,man är inte tvungen.
Köper du utan att sälja något får du ändå tillbaka momsen.

Så du menar att det bara är att starta ett företag och sen dra momsen på tex en dator?

Jag tänkte inte efter riktigt när jag skrev mitt förra inlägg där jag skriver ingående moms ska det vara utgående moms precis som i Yes quote. även fast momsen kommer in till företaget.