Visa fullständig version : Bränsleförbrukning / Ecodriving
På ecodriving.se hittar man följande påstående
Förarens vanligaste fel:
*Accelererar för långsamt
Jag har hört detta på en del andra håll med, men är det någon som kan förklara hur en långsam acceleration förbrukar mer bränsle än en snabb? Det känns som att ett utdraget litet effektuttag borde vara detsamma som ett kort stort effektuttag och borde ge lika stor bränsleförbrukning.
Någon som vet om detta stämmer och kan förklara det isf?
Väger ju mindre när man är uppe i fart än att "dra" upp ekipaget till hastighet.
I guess
Håller med. Det finns ju inga genvägar, och kanske man kan tro att det går på ett ut. Men tydligen inte. Kan det ha något att göra med ifall bilar bakom en måste bromsa? Det är ju inte särskilt eco.
Sen kanske bilar arbetar lite speciellt.. säg att bränslepumpen pumpar in 30% mer bränsle även om du bara accelererar till 20%... Då vinner man på att gasa hårdare.
Om du gasar upp snabbt på tvåan till 50 så kan du ju fisa på högsta växeln efteråt, för att exemplifiera. Nog för att en kraftig acceleration förbrukar mer bränsle än en långsam per sekund, men nettovinsten blir påtaglig. Jag körde med min trafikskolelärare i en VW Golf 1.6 FSI i 40 minuter och hade en snittförbrukning på 0.67 när jag körde eco driving-stil, till skillnad från de runt 1 liter per mil bilen brukar dra i vanliga fall.
Om du gasar upp snabbt på tvåan till 50 så kan du ju fisa på högsta växeln efteråt, för att exemplifiera. Nog för att en kraftig acceleration förbrukar mer bränsle än en långsam per sekund, men nettovinsten blir påtaglig. Jag körde med min trafikskolelärare i en VW Golf 1.6 FSI i 40 minuter och hade en snittförbrukning på 0.67 när jag körde eco driving-stil, till skillnad från de runt 1 liter per mil bilen brukar dra i vanliga fall.
tar en liten golf så mycket?? har en medelförbrukning på 0.54 på morsans v70 d5, och det är ju en förjävla mycket större bil.. dock diesel
tar en liten golf så mycket?? har en medelförbrukning på 0.54 på morsans v70 d5, och det är ju en förjävla mycket större bil.. dock diesel
Ja, i stadskörning kombinerat med landsvägskörning ;)
Ja, i stadskörning kombinerat med landsvägskörning ;)
alltså det är en medelförbrukning på säg en veckas körning både stads och landsväg.. ca 50mil körda
Stor skillnad på förbrukning diesel, förutom att körstilen brukar ändras rätt mycket. dock låter 0.57 på en v70 otroligt lågt även för diesel.
Jag skulle vilja veta mer om ecodriving, kanske ska propsa på att låta företaget betala för en kurs.
Fö ang förbrukning diesel/bensin, min golf diesel drar ca 0.65 blandat antieco körning. Mäter genom att tanka fullt, nolla trippen och tanka när det börjar närma sig slutet och jämför tankad mängd mot körda mil.
Stor skillnad på förbrukning diesel, förutom att körstilen brukar ändras rätt mycket. dock låter 0.57 på en v70 otroligt lågt även för diesel.
0.65 blandad körning är den officiella uppgiften på V70. Det finns en anledning till att min nästa bil antagligen blir en diesel.
0.65 blandad körning är den officiella uppgiften på V70. Det finns en anledning till att min nästa bil antagligen blir en diesel.
Jag betalar hellre mer för en bensinmotor med tanke på hur jävla blä en dieselmotor låter. Jag är för ytlig för diesel.
NiXPhoenix
2007-09-06, 13:43
Ja nu var det ju en diesel, men bilar med kraftiga motorer kan faktiskt dra väldigt lite ibland.
Säg att du kör normalt/lite snabbare med en liten fjuttbil med 90 hk, den motorn får jobba jäkligt hårt då och drar mycket soppa (för att vara en sån fjuttmotor). Jämför med en ny amerikansk bil med stor V8a, samma hastigheter uppnås betydligt enklare och är mer cruising för den bilen.
Jag säger inte att bilen med åttan drar mindre, men förbrukningen i normala hastigheter behöver inte vara så där extrem som vissa tror.
Jag betalar hellre mer för en bensinmotor med tanke på hur jävla blä en dieselmotor låter. Jag är för ytlig för diesel.
Ja, volvos dieslar låter iaf som traktorer, men detär klart mer miljövänligt än bensin. Etanol är sjukt hypat som miljöbränsle här i Sverige. Är inte alls så miljövänligt som det påstås. Tror många köper en "miljöbil" bara för att få den där fantastiska premien på 10 - 20 0000.
Jo, på låga varv är det väl inte alltför spännande ljud.
Jo, på låga varv är det väl inte alltför spännande ljud.
Låt honom provköra en turboladdad D5:a... Drag i hela registret, du har vridmomentet på låga varv och toppeffekten en bit högre.
Det i kombination med att en diesels bränseförbrukning inte ökar så hemskt när man ligger på gasen = Dieselkonvertering på min bil snart...
Motorbreath
2007-09-06, 15:25
VAG-, Volvo- och Saabdieslar låter hemskt. Sen får dem vara hur snåla de vill.
Det finns en enkel tes att gå efter när det gäller Eco-driving. Ju fler stopp du gör desto sämre förare anses du vara. Det menas tex med att om du har ett trafikjus/väjningsplikt framför dig så kan du lika gärna rulla på tomgång på tvåans växel och smyga fram istället för att gasa fram, stoppa och vänta tills kön rullar. Det är för jäkla mycket skönare dessutom och man kommer fortare iväg.
pragmatist
2007-09-06, 15:39
Jag tycker dieselljudet bara är påtagligt i låg fart, när man väl tuffar på i lite högre fart så störs man inte av det. Då njuter man bara av dieselns härliga vridmoment.
Körde en BMW 330d för inte så länge sedan, och den hade den tveklöst skönaste motorn jag någonsin kommit i kontakt med. Bilen formligen slungades iväg när man tryckte lite på pedalen. *cupid* Har också kört en Passat TDI 140 DSG ganska nyligen, och stördes inte alls av dieselknatter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.