Logga in

Visa fullständig version : Sluta röka

Vinter
2007-09-05, 12:38
Finns en massa sluta snusa trådar men ingen egentlig sluta röka så jag får ta och starta en eftersom jag nu försöker bli av med röksuget. Att det inte är bra vet jag väl, och att det har påverkat min kondis negativt oerhört mycket de senaste månaderna har jag också märkt.

Har väldigt svårt nu pga all dötid mellan föreläsningar, plus att det alltid finns nån som står och blossar på en cigg och spär på begäret. Har börjat pimpla kaffe som en besatt, vilket kanske inte är någon bra lösning det heller.

Har någon något bra tips hur man blir av med röksuget? Funkar nikotin plåster och tuggumin? Några andra generella tips?

LadyG
2007-09-05, 12:42
Tuggummi (nikotin-dito) Smakar för djävligt men det håller suget borta när det är som värst. När jag slutade röka käkade jag mycket apelsin och andra syrliga frukter. Borsta tänderna fungerar också, man vill inte görna röka när man är fräsch och fin i munnen (men det kan vara svårt att applicera i plugget kanske).

Skippa kaffet - koffein och nikotin går hand i hand. Drick vatten eller sockerfri läsk istället.

Fast det som fungerade överlägset bäst var tuggummi, hur hemska de än var.

Fatalist
2007-09-05, 12:50
Tuggummi (nikotin-dito) Smakar för djävligt men det håller suget borta när det är som värst. När jag slutade röka käkade jag mycket apelsin och andra syrliga frukter. Borsta tänderna fungerar också, man vill inte görna röka när man är fräsch och fin i munnen (men det kan vara svårt att applicera i plugget kanske).

Skippa kaffet - koffein och nikotin går hand i hand. Drick vatten eller sockerfri läsk istället.

Fast det som fungerade överlägset bäst var tuggummi, hur hemska de än var.

Har du några belägg för detta? Alkohol och nikotin har en synergistisk effekt, men koffein?

Vinter
2007-09-05, 13:00

Skippa kaffet blir svårt, jag står för en stor del av den lokala seven11's kaffe förbrukning. Ska testa tuggummi igen, fast jag ogillar starkt den där äckliga eftersmaken *spy*

Gabber
2007-09-05, 13:09
Du behöver två saker, beslutsamhet och sötmandlar.

Är du inte beslutsam och fattar riskerna själv kan ingen/inget hjälpa dig.
Sötmandlar är goda om än dyra men även nyttiga.

Känner bara en som slutat röka och det gjorde han genom att tugga sötmandlar ett år.

LadyG
2007-09-05, 13:10
Har du några belägg för detta? Alkohol och nikotin har en synergistisk effekt, men koffein?

Avvänjningsvården verkar fungera lika för både män och kvinnor. Risken att börja röka på nytt ökar av ett starkt nikotinberoende, dålig motivation och problem med vikten. Också användning av alkohol och kaffedrickande försvårar processen att ge upp rökandet.

Nikotin försnabbar nedbrytningen av kaffets koffein i levern. När rökningen upphör stannar koffeinet längre i levern och dess halt ökar. Den här verkningen kan fortsätta i upp till ett halvt år. Abstinensbesvären efter rökstoppet hos en som dricker mycket kaffe kan därför delvis bero på den ökade koffeinhalten, även om många andra faktorer också inverkar på ämnesomsättningen.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khr00020

LadyG
2007-09-05, 13:13
Skippa kaffet blir svårt, jag står för en stor del av den lokala seven11's kaffe förbrukning. Ska testa tuggummi igen, fast jag ogillar starkt den där äckliga eftersmaken *spy*

Om du tar ett tuggummi varje gång du känner dig röksugen kommer suget snabbt att minska, delvis eftersom sug=tuggummi=äckligt.

Du har hört talas om Pavlovs hund? Det är klassisk betingning helt enkelt, och det fungerar :)

Piranha
2007-09-05, 13:13
Bara så ni vet så håller jag björnkoll på denna tråden och minsta trackaserier emot snälla oskyldiga rökare .. ja då kommer rottingen fram :D

Vinter
2007-09-05, 13:17
Om du tar ett tuggummi varje gång du känner dig röksugen kommer suget snabbt att minska, delvis eftersom sug=tuggummi=äckligt.

Du har hört talas om Pavlovs hund? Det är klassisk betingning helt enkelt, och det fungerar :)

Intressant har inte tänkt på det av någon anledning, jag får ta och använda pavlovs fortsatta forskning och fixa en rökfobi kanske :D

Fatalist
2007-09-05, 13:33
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khr00020

Att en sida skriver att det är så betyder inte att det behöver vara så, vem som helst kan lägga upp information på internet. En kliniskt utförd studie är däremot av intresse, och då ger jag med mig med glädje. :)

krilleh
2007-09-05, 13:34
Håll dig sysselsatt med annat.

LadyG
2007-09-05, 13:37
Att en sida skriver att det är så betyder inte att det behöver vara så, vem som helst kan lägga upp information på internet. En kliniskt utförd studie är däremot av intresse, och då ger jag med mig med glädje. :)

Men är den sidan råkar vara Finska Läkarföreningen känns det lite mer trovärdigt, i synnerhet som de i texten (inte i citatet utan i länken) hänvisar till just kliniska studier.

Det står ungefär samma sak på Sluta-rökalinjens sida, men jag ids inte leta där nu. Sidan är för ful :)

Jag vet att jag läst det på fler ställen och är du seriöst intresserad har du säkert tillgång till Google du också ;)

fluff
2007-09-05, 13:44
Får hålla koll på den här tråden lite själv, känns som att min rökning och stundande återkomst till löpning inte går hand i hand ;)

AngelLove
2007-09-05, 13:51
Känner bara en som slutat röka och det gjorde han genom att tugga sötmandlar ett år.
Farsans sambo slutade röka rakt upp och ner. Hon sa bara en dag att nu är det slut.

Jag slutade röka med (men snusade samtidigt) och nu sen jag blev opererad 14 Juni har jag inte snusat heller och har inte haft något begär direkt att fortsätta. Då har jag ändå vart helt övertygad om att jag ALDRIG skulle klara sluta och jag tror att just den fokuseringen gör det omöjligt. Har ju haft depression så jag vet hur mkt hjärnans kraft kan påverka kroppen och det är intressant att det med hjälp av ångestbotningstänk även kan ta bort begäret av snus otroligt enkelt.

St0ned
2007-09-05, 13:58
Håller på att sluta röka nu (bara kommit till att dra ner till 5 cigg om dagen dock), för mig har det funkat bra med vanilj/mint stimorol, annat smakar kack.. Att hänga med ickerökare som gnäller konstant funkar oxå.. :)

champion
2007-09-05, 14:09
Ta ett sugrör och sug på om du vill fingra på något. Ser löjligt ut kanske men det är din hälsa.
Testa å köpt "Fy-spray" och doppa ciggen där i. Då vill du nog inte stoppa ciggen i munnen pga smaken.
Aldrig rökt.

egge
2007-09-05, 14:17
Du behöver två saker, beslutsamhet och sötmandlar.

Är du inte beslutsam och fattar riskerna själv kan ingen/inget hjälpa dig.
Sötmandlar är goda om än dyra men även nyttiga.

Hehe, där har vi beviset, sötmandlar is teh way to go!!

:D

olwe
2007-09-05, 14:42

Kaffe borde väll fungera utmärkt? Det är betydligt lättare att byta ut ett beroende för ett annat än att bara sluta rakt av. Om man kan byta ut sitt nikotinberoende mot ett koffeinberoende borde detta göras eftersom det är MYCKET lättare att sluta dricka kaffe än att sluta röka.

Det FYSISKA beroendet av koffein avtar efter bara några dagar avhållsamhet.

Fatalist
2007-09-05, 14:45
Hmm det verkar inte finnas något samband mellan koffein och nikotin enligt den här studien:

Hughes JR, Oliveto AH, MacLaughlin M.

Department of Psychiatry, University of Vermont, Burlington 05401-1419, USA. john.hughes@uvm.edu

Several studies have correlated the use of one drug with that of another drug; however, whether dependence on one drug is associated with dependence on another drug, independent of any use/use association, is unclear. We asked 196 randomly-selected subjects the DSM-IV criteria for dependence as applied to alcohol, caffeine, and nicotine. Among ever users, the severity of alcohol vs nicotine dependence and alcohol vs caffeine dependence was related, but this relationship was weak (r = .22 & .31). Nicotine and caffeine dependence were not correlated. These results fail to confirm theories of commonality that hypothesize dependence on one drug predisposes to dependence on another drug.

PMID: 11000915

Rahf
2007-09-05, 16:40
Snusning har jag lagt av med helt. Rökningen däremot har jag bara haft längre pauser på några år i taget tyvärr men jag skyller på min bekantskapskrets som alla röker. Jag kan tycka att det är skönt med att röka, däremot är det ingenting jag gör för jämnan utan det är "special occasions". Har en ny rökpaus nu :D

Du måste fylla begäret med någonting. Det fysiska beroendet kommer försvinna rätt snabbt men just den vanan att ha taggen i käften är någonting du måste ersätta. Jag använde vanliga sockerfria tuggummin och det funkade skitbra. En annan sak är att du måste sluta gå omkring och tänka på det hela tiden, hitta någonting som för tankarna någon annanstans, en bok, musik eller vad som helst.

Håll dig undan från vänner som röker, det är förbannat jävla jobbigt. Alternativt så ser du till att vara någon annanstans när de ska röka.

Plåstren funkar, allt annat är skit.

Lilla Lisa
2007-09-05, 16:47
Det ända du behöver göra är att läsa boken och följa instrukserna du får där!
Nedtrappning, nikotinersättningsmedel, annat substitut funkar ej...allt står förklarat. ... KÖP BOKEN NU!!! :thumbup:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197449105&checked=1

hereigo
2007-09-05, 18:22
sätt dig i en situation där du helt enkelt inte får röka. D gjorde jag, var bort rest en vecka där det omöjligt fanns möjlighet för mig att kunna/få röka.... efter den veckan har jag än i dag ej tagit ett enda bloss, hade då rökt i ca8 år... svårt att hitta en sån plats men den finns....Lycka till

Bronkitkorv
2007-09-05, 18:25
Det ända du behöver göra är att läsa boken och följa instrukserna du får där!
Nedtrappning, nikotinersättningsmedel, annat substitut funkar ej...allt står förklarat. ... KÖP BOKEN NU!!! :thumbup:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197449105&checked=1

Tyvärr så har boken gått ur sortimentet så det är omöjligt...

Lilla Lisa
2007-09-05, 18:27

Skit! Hur är det möjligt!? Försök hitta den på något annat ställe eller låna av någon! Beställ från bokhandeln...

nr16
2007-09-05, 19:34
Förstår mig inte på er folk som gnäller om att det är svårt att sluta röka, snusa etc, ni har tuggumi. plåster osv...vi som är extremt sockerberoende då? Vi har inga medel...

regus
2007-09-05, 19:34
Förstår mig inte på er folk som gnäller om att det är svårt att sluta röka, snusa etc, ni har tuggumi. plåster osv...vi som är extremt sockerberoende då? Vi har inga medel...

Hur gammal är du?

nr16
2007-09-05, 19:38
Hur gammal är du?

Varför undrar du? Är du pedofil?

(Nej det var inte seiöst sakt nu jörgen...)

Jag är 16 snart 17, varför undrar du?

backflash
2007-09-05, 19:39
Umgås med folk som inte röker.

regus
2007-09-05, 19:40
Varför undrar du? Är du pedofil?

(Nej det var inte seiöst sakt nu jörgen...)

Jag är 16 snart 17, varför undrar du?

Tänkte om man jämför nikotin med socker är man antagligen ung eller/och dum.

nr16
2007-09-05, 19:45
Tänkte om man jämför nikotin med socker är man antagligen ung eller/och dum.

okej, nu är det så att jag är både och...men beroende som beroende eller?

regus
2007-09-05, 19:47
okej, nu är det så att jag är både och...men beroende som beroende eller?

Ditt nikotinberoende kan nog inte jämföras med Gösta som har rökt ett paketom dagen i 15 år.

Nej.

nr16
2007-09-05, 19:52
Nu hänger jag inte riktigt med här...du säger att Gösta som rökt 15 paket om dagen inte är nikotinberoende :S?

regus
2007-09-05, 19:53
Nu hänger jag inte riktigt med här...du säger att Gösta som rökt 15 paket om dagen inte är nikotinberoende :S?

Jag säger att han är mer nikotinberoende. Att en 16årings sk beroende kan inte jämföras med en som har rökt/snusat i tiotal år.

Om man inte började kedjeröka som 11åring dvs.

nr16
2007-09-05, 19:57
Och hur fan vet du det? Har du prövat kanske?

Superwind
2007-09-05, 20:06
Den 2 maj 2004 tog jag mitt sista bloss.... O det blev bara halva ciggen för jag kunde inte andas. Kom in på sjukhuset med blodproppar i bägge lungor, propp i höger ljumske och vänstra knävecket. Låg på intensiven en kväll och fick medicin, gick med syrgas i 4 dagar. Kom ut 10 dagar efteråt...rätt omskakad ! Det utlösande var ett genetiskt fel och rökningen. Jag blev helt enkelt så jävla rädd att röka för känslan av att inte få luft var fruktansvärd !!
Har inte satt en cigg mellan läpparna sen dess... Snacka om avskräckt !!!

Rahf
2007-09-05, 22:11

Vanan. Den konstanta vanan att ta ett bloss efter maten/kaffet eller vad som helst, varje dag i 10 år i sträck. En evig rutin. Kan du föreställa dig det? En dag tar du bara bort det. Man blir galen.

rikke_B
2007-09-05, 22:23
Byt ut till snus, njut av det och konstatera att du trots allt är nyttigare! Ta en cigg ibland, om du måste ;) En början i vart fall!

Vinter
2007-09-06, 07:17

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_start.abg

Dyrare men..

Vinter
2007-09-06, 07:20

Du kan vara lugn, du har hela livet på dig att bli beroende av all möjligt onyttigt skit :D

krilleh
2007-09-06, 12:01
Håller också på att sluta röka. Det bästa du kan göra är att sluta köpa ciggaretter! Tigg av andra. det har jag gjort nu i 3 veckor och nu vill inte mina polare ge mig längre, så nu har det bara blivit 2 cigg på 4 dagar.

Tro mig, det funkar bra! Ha bara tillräckligt mycket disciplin så du slutar köpa.

blekfet2
2007-09-06, 12:03
Tänk bara att du DÖR DÖR DÖR DÖR DÖR om du fortsätter röka. Slutar du röka så kommer du också dö men då slipper du iaf luka avföring i graven.

blekfet2
2007-09-06, 12:05

Det hjälpmedel man har mot att sluta äta godis är väl att bara titta i spegeln.

Fatalist
2007-09-06, 12:33

Var inte naiv, ett sockerberoende är inte en tusendel av ett nikotinberoende i styrka, du kan inte förringa beroenden på sättet du gör när du själv inte varit med om det.

RTB
2007-09-06, 12:43
seriöst.. skulle den där boken kunna ändra hela ens inställning till cig osv?
jag håller med om att hjälpmedel är skit, har iaf inte hjälpt mig nåt snarare tvärtom, blev bara värre. kall kalkon har jag klarat mig i 6 mån men då var varenda dag en plåga. hur gör folk egentligen?:confused:

sissa
2007-09-06, 13:47
seriöst.. skulle den där boken kunna ändra hela ens inställning till cig osv?
jag håller med om att hjälpmedel är skit, har iaf inte hjälpt mig nåt snarare tvärtom, blev bara värre. kall kalkon har jag klarat mig i 6 mån men då var varenda dag en plåga. hur gör folk egentligen?:confused:

Skadar ju inte att testa att läsa boken. När jag läste den hade jag redan börjat sluta röka. Den riktar ju sig till de som inte redan slutat, men så ska man bli omvänd typ.Men även om man redan har kommit en bit/har slutat kan man läsa den.

Jag håller inte med om allt han skriver, men där finns helt klart vissa poänger.
Framförallt det psykiska beroendet som jag tycker många andra missar att ta upp tillräckligt mkt om. Och den biten är nog det viktigaste att jobba med, att man tar på allvar.

Jag ska nog läsa den igen:-)

Låter ju sjukt jobbigt förresten att vara röksugen varje dag fortfarande, efter 6 månader.

blekfet2
2007-09-06, 13:59
Pratat med många som säger att boken är det enda som hjälpt dem att sluta med rökningen.

Lasse Kongo
2007-09-06, 16:32
http://www.slutaroka.com/vorforsluta.html

Räcker det inte med att läsa det där?

Eller så gör man som jag, jag köpte mig en rejäl present (billjud) som inte direkt var gratis, kravet var dock att den dagen allt var på plats och fungerade så skulle jag fimpa och dumpa nikotinet för gott.

Rökte min sista cigg igårkväll då allt blev 100% klart, vid minsta sug tänker jag på mitt krav mot mig själv som jag ej vill bryta, för bryter jag det innebär det att allt måste monteras ut ur bilen igen och säljas, vilket vore hemskt...

Kan vara värt ett försök, tänk på hur mkt du röker för per år, säg att du röker 4 paket i veckan, vilket inte är överdrivet mkt har du ca 7700:- köp ngt kul istället för den pengen, sluta och om ett år kan du tänka att du egentligen skulle rökt upp pengarna, RÖKT!!!

Att du dessutom plir piggare, fräschare etc etc är inte fyskam heller.

Lycka till :thumbup:

Doris
2007-09-06, 17:38
Finns en massa sluta snusa trådar men ingen egentlig sluta röka så jag får ta och starta en eftersom jag nu försöker bli av med röksuget. Att det inte är bra vet jag väl, och att det har påverkat min kondis negativt oerhört mycket de senaste månaderna har jag också märkt.

Har väldigt svårt nu pga all dötid mellan föreläsningar, plus att det alltid finns nån som står och blossar på en cigg och spär på begäret. Har börjat pimpla kaffe som en besatt, vilket kanske inte är någon bra lösning det heller.

Har någon något bra tips hur man blir av med röksuget? Funkar nikotin plåster och tuggumin? Några andra generella tips?

E du man eller kvinna? kvinnor har generellt MYCKET svårare att sluta röka än män.

För män så har det visat sig att dom med störst "succes rate" bara slutade tvärt igen nedtrappning, plåster vette fan om, men skaru sluta röka sluta helt o rör aldrig skiten igen.

Kaffe > ciggaretter alla dagar, fortsätt med det.

Lasse Kongo
2007-09-06, 18:02
Jag sa till min chef att jag kommer fortsätta gå ut som jag gjort innan som alla andra gör som röker, jag kommer gå ut och ta en frukt eller vatten och lite frisk luft, varför ska jag straffas för att jag SLUTAR röka, min chef kunde ju knappast säga emot, hon höll faktiskt med.

rikke_B
2007-09-06, 22:13
Håller också på att sluta röka. Det bästa du kan göra är att sluta köpa ciggaretter! Tigg av andra. det har jag gjort nu i 3 veckor och nu vill inte mina polare ge mig längre, så nu har det bara blivit 2 cigg på 4 dagar.

Tro mig, det funkar bra! Ha bara tillräckligt mycket disciplin så du slutar köpa.

Har också kört den. Tiggt av arbetskompisar, röker mindre, men slutar med att man får köpa tobak till dem för att inte bli kallad snålis bakom ryggen. Har dock rökt mindre! :)

RTB
2007-09-07, 00:15
Nu är ciggen slut, dags för kall kalkon igen!:hbang:
Ska överväga att köpa boken också om det blir för jobbigt.
Btw vad tror ni om det nya mirakelörtplåstret som ska ha botat 97% av alla rökare i test(+extra svindyrt)? http://www.slutaroka.net/

Metal_boy_
2007-09-07, 00:55
Vad gott det är med en cigg efter en flottig måltid.

Tricklev
2007-09-07, 01:29
Fan, nu blev jag intresserad av att läsa boken, trots att jag inte röker, finns den på bibblan måntro?

krilleh
2007-09-07, 07:07
Har också kört den. Tiggt av arbetskompisar, röker mindre, men slutar med att man får köpa tobak till dem för att inte bli kallad snålis bakom ryggen. Har dock rökt mindre! :)

Skit i om dom tycker du är snål. Säg din taktik, att du försöker sluta. :)

z_bumbi
2007-09-07, 07:17
Det som fungerar är:

Att sluta många gånger (varje gång blir det lättare), lite skum slutsats men har man testat en gång så vet man kanske att det inte var så jävla farligt som någon som inte har testat, håller man upp en månad första gånger och två månader andra gången så har man ju gjort en förbättring osv.

Nikotinhjälpmedel typ tuggummin och plåster.

Sluta röka grupper eller enskild rådgivning.

Motivation

Sen kan enskilda personer få andra saker att funka men det här är vad forskningen kommit fram till hjälper det stora flertalet. Att läsa en bok är som synes inte med i sammanhanget men handlar den om motivation så räknas det väl in under den punkten.

Spawn
2007-09-07, 07:26

Skit i tuggumin och plåster gör som jag sluta direkt efter ett långt beroende. Det handlar bara om beslutsamhet och vilja.

Detta var dock snus men har hört att det går ca 12 cigg på 1 snus om man jämför mängden nikotin

Bronkitkorv
2007-09-07, 08:35
Den oerhörda boken (http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_start.abg)

Så jag hittade den och funderar på att beställa den bara för att se om det är bullshit eller inte.

Rahf
2007-09-07, 09:45
Skit i tuggumin och plåster gör som jag sluta direkt efter ett långt beroende. Det handlar bara om beslutsamhet och vilja.

Detta var dock snus men har hört att det går ca 12 cigg på 1 snus om man jämför mängden nikotin

Ja det funkar för vissa men knappast för alla. Den sociala biten måste fortfarande funka.

Lasse Kongo
2007-09-07, 17:44
Snart gått 48h för min del, har gått riktigt bra, ända jobbiga var igårkväll efter jobbet, efter kvällsmaten och kaffet, då fick jag nääästan panik, men det löste sig, bara man gör något annat intressant.

Mycket tuggummi har det gått åt på de här 48h, mycket...

Var bra yr inne i mataffären idag, ramlade på en kartong platt fall :thumbup:

rikke_B
2007-09-07, 17:46
Skit i om dom tycker du är snål. Säg din taktik, att du försöker sluta. :)

Jo dom vet om det. Har dock slutat jobba där nu, var bara över sommaren. Nu är det färre som röker i min omgivning och då blir det också lättare att låta bli själv! Minskad tillgång, minskat begär...
För att gå och köpa ett helt paket själv för att blåssa i mig tycker jag inte att det är värt, om det inte är helg då kanske... :em: :D

Vinter
2007-09-08, 08:15
Jag och en kompis slutar samtidigt, vi kommer att försöka undvika de saker som gör att man brukar få återfall just nu som festande, sysslolöshet osv. Känns som man kan fixa det hela om man är lite smart och undviker de värsta fällorna. Håller mig sysselsatt och försöker träna så mycket det går, funkar ok just nu. :)

Sofia4_4
2007-09-08, 08:47
kör intervaller på gymmet - hög intensitet konditionsträning.
Det hjälpte mig att sluta röka.

Nu har jag sommarrökt för det var så skönt att sitta på fik och röka, men nu är det inte roligt längre när det är kallt och så jobbar jag också. Så jag har slutat igen. Så jag kan instämma att sysselsättning dämpar röksuget.

Vinter
2007-09-08, 09:15
Ja hoppas det blir en kall och jäklig vinter, då blir det klart lättare :D
Intensiv träning funkar faktiskt bra för att minska röksuget, fast konditionen är usel jämfört med förra året då jag bara rökte ibland. Får bli renlevnadsmänniska ett tag(jobbigt ju). Lycka till med att hålla dig rökfri :thumbup:

RTB
2007-09-08, 16:35
Hittills har det gått väldigt bra för min del men ikväll blire svårt när man ska sitta o öla med 2 andra rökare.. hoppas också det blir en kall vinter!:D
det hjälper faktiskt att småäta på nåt hela tiden, då infinner sig aldrig suget för mig riktigt och nu så är det ju ändå bulk!*popcorn*

RTB
2007-10-11, 18:36
Hej hallå folk hur går det med slutandet?

Själv går det förgrymmat bra moste jak säga:hbang:
bra mycket bättre än tidigare ggr, kommer knappt ihåg vad en cigg är. det gör det hela så mkt värre när nån blåser rök på en i busshållplatsen*grr27*
dock har jag gått upp 10 kg på kuppen och måste börja deffen liiite tidigare i år tror jag, men det är det värt såklart:D

frågan är vad som kommer hända när man inte kan substituera med mat längre..

Vinter
2007-10-11, 21:57
Jag har riktigt dålig karaktär, så feströkning har hänt. Men vardags cigg har det däremot inte blivit någon. Börjar gå lättare på träningen med så jag har iaf gjort något rätt.

RTB
2007-10-11, 23:08
:thumbup: Se där, bra som f*n!
Nu när det är kallt är det bara att inte haka på till rökrummet, man vänjer sig vid att inte röka på krogen efter ett tag, kan iofs va lättare med icke-rökande vänner men vem har det hrm..

Har också börjat känna av de positiva biverkningarna nu, man kan andas lättare, orkar mer och känner en allmän livsglädje helt enkelt

Vinter
2007-10-11, 23:23
Känner av smaken bättre på mat jag äter, måste vara ett bonus. :thumbup:

manko
2007-10-12, 00:17
Funkar det inte som i reklamen? Binda ett snöre runt fingrarna så man inte får den ultimata röknings klämmen på ciggen? :O

Rahf
2007-10-12, 08:35
Köp boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr.

Ignatius72
2007-10-12, 09:05
Vill man inte sluta så kan man inte. Det är inte nikotinet som är den stora faran utan den vardagliga rutinen. Det är ju inte heroin vi pratar om. Kan man inte sluta så har man inte viljan.

Fatalist
2007-10-12, 09:58
Vill man inte sluta så kan man inte. Det är inte nikotinet som är den stora faran utan den vardagliga rutinen. Det är ju inte heroin vi pratar om. Kan man inte sluta så har man inte viljan.

Du har en poäng förvisso, men efter ett långvarigt nikotinmissbruk så är avtändningen inte nådig precis. Det kan handla om flera veckor av illamående, yrsel och konstiga krämpor.

Gädda
2007-10-12, 10:03
http://www.nosmoking.se/images/lungs.jpg

http://www.smokehelp.org/assets/images/Smokers_Lungs.jpg

RTB
2008-01-16, 23:57
Hej hallå ville bara kolla upp hur det går för er med att sluta röka:)

Vi kanske har några nykomlingar efter nyår?

Kan börja med att själv säga att det gått väldigt bra men en o annan cigg har det blivit i svaga situationer (dvs så fort alko är inblandat men den skiten har jag dragit ner på avsevärt också) Men har inget som helst sug kvar, yay :D

Låt höra nu!

Rahf
2008-01-17, 00:14
Hej hallå ville bara kolla upp hur det går för er med att sluta röka:)

Vi kanske har några nykomlingar efter nyår?

Kan börja med att själv säga att det gått väldigt bra men en o annan cigg har det blivit i svaga situationer (dvs så fort alko är inblandat men den skiten har jag dragit ner på avsevärt också) Men har inget som helst sug kvar, yay :D

Låt höra nu!

Då har du inte slutat ;).

Jag fattar fortfarande inte varför folk inte testar "Äntligen Icke-Rökare". Det är en bok, när man läst klart så har man slutat. Inga substitut, ingen "järnvilja", bara friheten av att ha rökt sin sista cigarett.

Jag medger också att det saknas lite grann på fester men samtidigt känns det förbannat bra av att ha slutat. Maten smakar bättre, andningen är djupare, pipljuden från luftrören är borta, jag luktar bra igen. Livet är bra helt enkelt och det är tack vare den boken. Jag vägrar sluta göra reklam för den.

Raggis
2008-01-17, 00:22
Min mor "la av" för 5 dagar sen, och har inte rökt en endaste cigarett. I'm proud :D. Hoppas det håller i sig bara.

Gpajpen
2008-01-17, 00:45
Jag slutade bara helt cold turkey i princip ("i princip" för att jag hade laddat i ungefär ~1år, tänkt på att jag ville sluta varje dag och tänkt på hur jag för varje bloss blir längre ifrån god hälsa) för 3-4 månader sen.

Det har gått extremt bra. Glömmer ibland att jag har varit en rökare, kan se någon röka i en film utan att ens reagera t.ex.
Personligen tror jag inte jag uppfyllde ett nikotinberoende per definition, pga att jag kände inga negativa effekter alls av att sluta. Var mest skönt för jag var innan så förbannat trött på att röka och inte kunna styra 100% över mig själv. Konstanta rökningen och konstanta tankarna på rökningen var för jävla energislukande. Det var mer min livsstil överlag som spelade in i mitt rökande. Stick it to the man osv.
Runt 50,000 jävla cigg har jag rökt, 20st varje dag i nästan 5år, +fest kvällar/nätter/helger där det gått åt sinnessjuka mängder. Fy fan.

edit: Hittills har jag tjänat ihop ~4500 spänn sen jag slutade röka :thumbup:

RTB
2008-01-17, 03:19
Då har du inte slutat ;).

Jag fattar fortfarande inte varför folk inte testar "Äntligen Icke-Rökare". Det är en bok, när man läst klart så har man slutat. Inga substitut, ingen "järnvilja", bara friheten av att ha rökt sin sista cigarett.

Jag medger också att det saknas lite grann på fester men samtidigt känns det förbannat bra av att ha slutat. Maten smakar bättre, andningen är djupare, pipljuden från luftrören är borta, jag luktar bra igen. Livet är bra helt enkelt och det är tack vare den boken. Jag vägrar sluta göra reklam för den.

hehe värst vad alla tjatar om den boken. kan den va så bra? övervägde faktiskt att köpa den men jag tror inte man behöver någon bok för att sluta. man behöver bara viljan. tidigare när jag försökt och inte riktigt velat sluta 110% har jag gått och vart sugen varje dag men nu var jag tillräckligt trött på skiten och som ngn sa tidigare tänker jag inte ens på cigaretter längre. knappt så man reagerar på det i TVn t.ex. men ändå är det nånting med alkoholen. det är drygt men får mig samtidigt att avstå mer från alkoholen så det är inte all bad. (mena inte att klanka ner på den heliga skrift på nå vis;))

jag anser mig vara ickerökare nu faktiskt då jag aldrig skulle drömma om o ta en cigg i nyktert tillstånd:hbang:

Rahf
2008-01-17, 08:58
hehe värst vad alla tjatar om den boken. kan den va så bra? övervägde faktiskt att köpa den men jag tror inte man behöver någon bok för att sluta. man behöver bara viljan. tidigare när jag försökt och inte riktigt velat sluta 110% har jag gått och vart sugen varje dag men nu var jag tillräckligt trött på skiten och som ngn sa tidigare tänker jag inte ens på cigaretter längre. knappt så man reagerar på det i TVn t.ex. men ändå är det nånting med alkoholen. det är drygt men får mig samtidigt att avstå mer från alkoholen så det är inte all bad. (mena inte att klanka ner på den heliga skrift på nå vis;))

jag anser mig vara ickerökare nu faktiskt då jag aldrig skulle drömma om o ta en cigg i nyktert tillstånd:hbang:

Du är fortfarande rökare om du röker, att du säger något annat är ju bara en lögn för dig själv. Som en knarkare som bara knarkar vissa speciella dagar, är han ren då?

Boken kostar cirka 70 spänn på en bokhandel och är väl värt det för att man får ett annat perspektiv på saken. Man går inte runt och känner att viljestyrkan behövs i alla lägen. Tro mig, det är en ögonöppnare.

Bärs
2008-01-17, 09:11
Jag har inte läst igenom hela tråden men det viktigast kom redan på första sidan av gabber, nämligen beslutsamhet.

Antingen har du tänkt sluta röka eller inte. Har du på allvar tänkt sluta röka så programmerar du ditt liv därefter och accepterar inga avsteg från den principen. Förbered dig på att många kommer att försöka få dig att misslyckas.

RTB
2008-01-17, 16:57
Du är fortfarande rökare om du röker, att du säger något annat är ju bara en lögn för dig själv. Som en knarkare som bara knarkar vissa speciella dagar, är han ren då?

Boken kostar cirka 70 spänn på en bokhandel och är väl värt det för att man får ett annat perspektiv på saken. Man går inte runt och känner att viljestyrkan behövs i alla lägen. Tro mig, det är en ögonöppnare.

Så man är rökare om man trillar dit en gång i halvåret o tar ett bloss för att sen slänga paketet? Många feströker men anser sig inte vara rökare för det.. hur ser du på det?*popcorn*

jag tror vi har olika definitioner på när man är "rökare" eller inte

(jag anser mig fortf vara icke-rökare)

Hennish
2008-03-05, 08:25
Har börjat läsa Allen Carrs bok nu, bestämde mig för att sluta igår.
Kommer med update om det händer nåt speciellt ;)

Ignatius72
2008-03-05, 08:37
Jag har svårt att förstå att man röker överhuvudtaget. Jag hade kunnat förstå det om man åtminstone hade blivit lite rolig av det. Betala mycket pengar för att lukta illa. Mycket märkligt.

LadyG
2008-03-05, 08:37
jag tror vi har olika definitioner på när man är "rökare" eller inte

Rökare röker.
Icke-rökare röker inte.

Röker du? Det är en ja eller nej-fråga. Inga utläggningar, inga försvartal.
Svara bara ärligt ja eller nej på frågan.

Ignatius72
2008-03-05, 08:40
Rökare röker.
Icke-rökare röker inte.

Röker du? Det är en ja eller nej-fråga. Inga utläggningar, inga försvartal.
Svara bara ärligt ja eller nej på frågan.

Hur långa uppehåll får man ta för att klassificeras som icke rökare? jag har feströkt en gång i tiden. Räknade mig itne som rökare då och jag gör det inte idag heller. Men om jag tar en cigg om en stund-hamnar jag i kategorin rökare då?
När man kollar hur många som röker i detta landet så har jag för mig att man pratar om vanerökare. Då tror jag man hamnar på 15-17% någonting.

Rahf
2008-03-05, 08:44
Hur långa uppehåll får man ta för att klassificeras som icke rökare? jag har feströkt en gång i tiden. Räknade mig itne som rökare då och jag gör det inte idag heller. Men om jag tar en cigg om en stund-hamnar jag i kategorin rökare då?
När man kollar hur många som röker i detta landet så har jag för mig att man pratar om vanerökare. Då tror jag man hamnar på 15-17% någonting.

Det är deras definition då.

Varför tar du en cigg när du festar då? Jag gissar på att anledningen är hyfsat lik vanerökarens, det är skönt, socialt osv. Varför ska man syssla med någonting så onödigt som feströkning egentligen? Det är ju inte direkt attraktivt.

Ignatius72
2008-03-05, 08:52
Det är deras definition då.

Varför tar du en cigg när du festar då? Jag gissar på att anledningen är hyfsat lik vanerökarens, det är skönt, socialt osv. Varför ska man syssla med någonting så onödigt som feströkning egentligen? Det är ju inte direkt attraktivt.

Varför jag feströkte lite grann för 15-20 år sedan var av den enkla andelningen att alla andra rökte och det var lätt att hänga på och testa måste man ju :D
Så jag slutade just för att det inte är särskilt skönt, effekten är ju nada, man luktar apa och pengarna kan man lägga på roligare saker som tex öl.

bertbert
2008-03-05, 08:55
Det här med feströkning är ett märkligt fenomen. Min mor höll på med det när jag var runt 12-15 år. Jag var som en igel på henne att det bara var dumt och att hon skulle sluta. Jag lyckades till slut, något som jag är nöjd med än idag.

elo_
2008-03-05, 09:04
29.2.2008 var dagen då jag firade ett halvt år som rökfri. Jag firade med kaffe+bulle.. ;)

Jag slutade utan nikotinsubstitut - varför ersätta ett beroende med ett annat liknande beroende? Jag läste cirka 70 sidor i boken som Allan Carr hade skrivit och sedan den dagen har jag inte rökt. Dvs, jag har inte rört något som innehåller nikotin efter den dagen för lite på sex månader sedan.

När jag rökte så gick det dagligen åt rätt stora kvantiteter, cirka en ask per dag eller så. Jag rökte under cirka 7-8 år och snusade+rökte två-tre år. De gånger jag har försökt sluta med nikotin, genom att använda substitut har resulterat i att jag har rökt en halv ask, snusat 3-4 prillor och tuggat en par nikotintuggummin - om dagen.

Jag är 26, och det här är det bästa beslutet jag har gjort i mitt liv.

Bönne
2008-03-05, 09:11
Jag snusade och rökte förr. Min lösning på det hela var att tvinga i mig att det var något äkligt och sedan sluta tvärt först med cigg, sedan några månader senare med snusen.

Detta är väl ungefär ett och ett halvt år sedan nu och har inte rört något av det sedan dagen då jag slutade. Var bara i början som man fick riktiga sug vid tillfällen, men gäller att bestämma sig och sätta ett mål, vem krossar ett mål självmant?