2004-03-24, 10:11
|
|
Bluesman
Reg.datum: Mar 2004
|
Vansinnigheter från nybörjartiden
I motsats till alla trådar om hur man förbättrar sin träning så tänkte jag försöka pressa de erfarna på lite dåraktigheter som man hade för sig när man började träna.
Om jag skall välja det "värsta" från mig själv så får det handla om längden på mina träningspass när jag började som 15-åring för drygt 11 år sen.
Inledningsvis körde jag hela kroppen varje pass, vilket funkade bra de första veckorna när man körde så få övningar. Efterhand växte passen, och växte, och växte för att till slut bli 3-3,5 timmar långa
Under en rätt ansenlig period (åtskilliga månader) körde jag alltså tre mastodontiska helkroppspass i veckan.
Mastodontpassens sammanbrott kom efter mastodontpassens mastodontpass:
Vid ett träningspass med en (om möjligt ännu okunnigare än mig) polare så kombinerade vi alla våra övningar vi kunde - vilket resulterade i ett pass på drygt fem (5!) timmar  .
Efter detta splittade jag på två, sen på tre osv... slut på historien.
|
2004-03-24, 10:14
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
min största misstag var att äta två mackor när jag kom hem å sen ingenting på flera timma
|
|
|
2004-03-24, 10:23
|
|
Smoothtalking Buddha
Reg.datum: Feb 2004
|
Dom första 6månaderna tränae jag på ett maskin/rehab gym utan någon sommhelst vettig erfarenhet, det var i princip helt meningslöst och gav ingentind, sen började man på ett riktigt gym och tränade bröst, biceps, bröst, biceps, helt idiotiskt.... bröstet växte dock bra utav 10set cable flyes 2ggr i veckan
Sen efter att jag tränat mer normalt ett tag så inbilade jag mej att jag skulle klara utav 20set per muskelgrupp, vilket ledde till en ryggskada.... allt detta gav i allafall någon typ utsav erfarenhet dock.... 2001körde jag en dubbel i knäböj och skadade ryggen igen... inte heller så smart..... min rygg har inte årthämtat sej fullt ut sedan dess...
Idag gjorde jag dock nytt rekord i knäböjjen (som jag i princip undvikit sedan dess) med 5kg, känns riktigt bra!
|
|
|
2004-03-24, 10:25
|
|
DC disciple
Reg.datum: Sep 2003
|
Innan jag började träna på allvar så körde jag mitt eget patenterade helkroppspass med hantlar och chin up bar varje dag + armhävningar och situps i mängder, tog väl ca 2 timmar/dag  Åt dessutom ingenting eftersom jag var så inne på att bränna fett som ett resultat av all min löpning.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
|
|
|
2004-03-24, 10:47
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Kostmässigt
Att inte äta efter träningen och sen gå och lägga sig, jag uppgraderade sen till att koka pasta och äta med ketchup. 
Jag hade full koll på det där med kosten med andra ord.
Träningsmässigt
Att inte tvinga någon att lära mig köra basövningarna, iofs fanns det ingen att fråga på det gymet så jag harvade på utan böj och mark och med en dålig teknik i bänken.
Rotatorcuff? Vad är det?
Självassisterade chins, går det att köra sådana?
Träningsupplägget fick jag faktiskt bra hjälp med så det var inte så illa i stort.
Faktainsamling
Att läsa muskeltidningarna har lämnat en del kunskaper som det är svårt att sudda bort, jag har också pratat om att lutande bänkpress tränar Pectoralis minor och annat strunt man får lära sig från tidningarna.
Experthjälp
Gick till en kiropraktor som inte hade full koll på styrketräningen under några år, böj och mark var farligt bla.
|
|
2004-03-24, 10:53
|
|
Banned
Reg.datum: Jan 2004
|
Jag hade en del roliga grejer för mig i början. Tex ryggpasset bestod av helt bizarra mängder varianter på latsdrag, körde ett set vardera på (V-handtag, brett v-handtag, omv grepp 3 olika greppvidder, vanl grepp i 4 olika vidder-ingen rodd, ingen mark bara latsdrag) bröstpasset var nästan likadant började med sned hantelpress i tre olika lägen, rak, decline i tre olika lägen, samt samma variant på hantelflys.
Vaderna skulle köras med hjulbent, kobent, lätt kobent och rakt
Hade även en teori (som en kompis tutat i mig) att om man körde snabbt med tunga vikter pumpades bara musklerna upp, körde man däremot långsamt med medeltunga vikter fick man "riktiga" muskler.
|
|
|
2004-03-24, 10:55
|
|
*Mysplutten*
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
Originally posted by Herkulez
min största misstag var att äta två mackor när jag kom hem å sen ingenting på flera timma
|
å ändå gickl det jäkligt bra för dig.
Min träning:
själv körde jag bara ben i början. sen efter några veckor vågade man sig in i rummet för överkropp. Där jag kopierade Arnolds biceps program med 25 set. Hade träningsvärk i nästan 2 veckor efter det
Min kost: Jag hade förstått att man skulle äta mycket. Å det gjorde jag oxå helt groteska mängder mat, faktiskt mycket mer än vad jag gör nu. Men allt vid en eller 2-3 måltider per dag och aldrig direkt efter träingen. Sen började jag med att käka en burk tonfisk efter varje pass och då sa de pang så hade jag gått upp 15 kg på ett år inte bara muskler men en hel del.
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme
209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen
Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Senast redigerad av Karl_alfred den 2004-03-24 klockan 11:05.
|
|
|
2004-03-24, 11:12
|
|
Bluesman
|
RobbeliRobban  Det kallar jag variation.
Kostmässigt så kommer jag ihåg att jag åt bisarra mängder ägg i början - ett flak kunde gå på två dagar. I början käkade jag även gulan  - fan att man inte dog av kolesterolförgiftning.
Upplägget att vräka i sig mycket av allt fungerade dock hyggligt, då man kunde äta i stort sett hur mycket som helst utan att bli tjock på den tiden. Morsan var dock måttligt road
|
2004-03-24, 11:19
|
|
Banned
Reg.datum: Jan 2004
|
Själv hade jag ingen aning om att man skulle ha i sig mycket protein, bara enorma mängder kcal, efter passen blev det en liter nyponsoppa och 3-4 mackor med sylt. Allt som innehöll mycket kalorier var därför favorit mat, gärna ambrosiakaka med fjällfil till frukost-det var en höjdare, hade jag ätit så idag hade jag vägt 200kg.
|
|
|
2004-03-24, 11:40
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Intressant tråd.
Själv hade jag en hel del teorier kring träning och kost som jag vette fan vart jag fått ifrån. Vet knappt vart jag ska börja i denna misär av felaktiga tankegångar.
Äta nåt efter träning var ju helt förkastligt, man ville ju inte bli fet
Kosten var överhuvudtaget något som inte skulle blandas in i träningen. Varför skulle jag äta mer mat när jag tränar? Är väl bättre att jag låter all energi som jag får i mig gå till muskler och inte ge kroppen nån chans till att samla på fett 
Dessutom blir det alldeles för extremt om jag ska tänka på hur jag äter samtidigt som jag tränar. Jag måste ju ha ett liv också!
Att träna ben kom inte heller på fråga. Jag sprang ju ganska mycket när jag spelade innebandy och badminton ibland så det räckte med den benträningen naturligtvis!
Att omvandla fett till muskler och vice verca var inga problem. Bodybuilders blir ju som bekant ofta feta när de lägger av med träningen och det beror enbart på att musklerna då omvandlas till fett! Ja herregud. Dessutom var det mycket gynnande för magträningen att köra den varje dag. Överhuvudtaget var vila helt meningslöst. Man kan ju inte vila om man ska bygga muskler
Ja, det var väl några av sakerna. Tror fan jag gjorde varenda jäkla tänkbara nybörjarfel som finns! Inte konstigt att man inte fick några resultat heller. Men men, eftersom började man väl fatta lite mer, mycket tack vare Kolozzeum
|
|
|
2004-03-24, 11:49
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
När man som gänglig 12 åring började 1970 så fick man i stort sett klara sig själv. Vi körde 7 dagar i veckan timslånga pass. Vi öka bra och hade roligt. Dock gick flera år till spillo av effektiv träning. All den erfarenheten man fick och allt man lärde sig av alla fel man gjorde är guld värt idag. Särkilt när man håller sina kurser.
|
2004-03-24, 11:52
|
|
Who the fuck......?
|
Ja, mastodontpassen känner jag igen. Eller så körde man ett pass på morgonen och ett på kvällen (helkropp såklart). Och maten, vad fan har den med träning att göra...?
Fuck blood, I wanna see some lungs coughed up!!
2004-03-24, 11:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
1. Tränade alldeles för tungt i början och ofta till failure. Ungefär varje set...
2. Åt väldigt mycket kolhydrater och inte alls så mycket protein. Och var heller inte så noga med att äta efter träningen.
3. Ungefär 5-6 pass per vecka á 2-3 timmar.
Vilket naturligtvis ledde till diverse småskador och rejäl överträning.
|
|
|
2004-03-24, 12:11
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Citat:
Originally posted by Kalleh
Och maten, vad fan har den med träning att göra...?
|
Haha, exakt! Efter ett tag började jag dock fundera lite på om det var jag eller alla andra som var tokiga. Alla satt och diskuterade när,var och hur man skulle äta. Jag menar, man är på gymet och inte i nån jäkla restaurang
Sen när jag kom på att det var viktigt med mycket/mer mat hängde jag dock inte riktigt med på vad som var nyttigt. En höjdare jag hade var att hälla upp ett glas med nästan bara grädde, tillsätta en skvätt mjölk och eventuellt ett ägg. Slutligen smaksätta med socker.
Kosttillskott släng er i väggen! Här gör jag min alldeles egna megadrink som går rakt ut i musklerna
|
|
|
2004-03-24, 12:46
|
|
Bluesman
|
En av mina tidiga träningspolare gjorde en egen typ av "Gainer" som jag garvar åt varje gång jag tänker på den:
1 liter O´boy (väl tilltaget med Oboypulver), 1 banan och fyra matskedar jordgubbssylt.
Denna drink avnjutes bäst ur en 1,5 liters colaflaska
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:47.
|

|