Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-18, 12:40   #1
thomast
FUUUUUUUUUUUU

thomasts avatar

Reg.datum: Mar 2005
Hur mycket energi kan människans kropp som max förbruka?

I en tråd som just nu är aktiv var det många som tyckte att 1000 kcal/30 minuter är en omöjlighet och visst lite det aningen i överkant för cykling.

Men hur mycket kan egentligen en människa förbruka som max? De måste finnas någon gräns innan kroppen faller ihop av det hårda arbetet. Att springa med ett 100-meterslopp med en trebarnsfamilj på ryggen samtidigt som man blir beskjuten lär förbränna relativt mycket kalorier under den aktiva tidsperioden.

Hur skulle den mest energikrävande aktiviteten kunna se ut och hur mycket energi skulle behövas för den?
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 13:41   #2
Farzan
Registered User

Farzans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av thomast
I en tråd som just nu är aktiv var det många som tyckte att 1000 kcal/30 minuter är en omöjlighet och visst lite det aningen i överkant för cykling.

Men hur mycket kan egentligen en människa förbruka som max? De måste finnas någon gräns innan kroppen faller ihop av det hårda arbetet. Att springa med ett 100-meterslopp med en trebarnsfamilj på ryggen samtidigt som man blir beskjuten lär förbränna relativt mycket kalorier under den aktiva tidsperioden.

Hur skulle den mest energikrävande aktiviteten kunna se ut och hur mycket energi skulle behövas för den?
hahahaha, det där var det roligaste jag har hört på hela dan. Jag älskar ditt exempel. :P

Men det du säger är intressant, vad skulle man kunna bränna som max?
Om en person maxar som sagt, kommer han inte kunna hålla på med aktiviteten alltför länge. Men ändå en intressan tanke.

Kommer tebax till tråden sen och kollar vad ni har kommit fram till.

Enjoy!

Kemi och fysik är världens sätt att säga att hon älskar dig.
Farzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 14:30   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Runt 80 kcal per minut eller runt 1.3 kcal per sekund är uppmätt, men då handlar det om ett maximalt tyngdlyft. Och det är ju ingen intensitet man upprätthåller längre än just tiden det tar att utföra lyftet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 14:50   #4
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
En duktig cyklist kan väl ligga på 10-15 kcal/min under en längre tid?
Antar att skidåkare är i samma liga.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 16:15   #5
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
En duktig cyklist kan väl ligga på 10-15 kcal/min under en längre tid?
Antar att skidåkare är i samma liga.
Njae...En liter syre ger uppskattningsvis ca 5Kcal. Så har du en max VO2 på 6 liter och ligger och pumpar på 90% (vilket många inom eliten klarar i en timme) så blir det 6*90%*5=27 Kcal/min. Alltså upp mot 1600 kcal per timme.

Den yppersta eliten kan säkert komma upp till 1800-2000 kcal/h om det står ett OS-guld på spel.

Pratar vi längre tid, fleeera timmar, så ligger elitens tröskelvärde i alla fall över 75-80% vilket ger en förbränning långt över 20kcal/min.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 17:13   #6
Ninjasmurf
Registered User

Ninjasmurfs avatar

Reg.datum: Dec 2002
Har hört att Tour de France cyklister kan göra av med upp till 8000 kcal dom dagar med dom jobbigaste passagerna...

Skinnarmo och Kropp ska väl ha gjort av med ca 10 000kcal/dag när dom åkte skidor över nordpolen..
Gammal 2006-01-18, 17:13   #7
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Mjaha, *tar på sig tjocka glasögon och rättar till professorsflugan*; rent vetenskapligt så kan använder man begreppet Total Energy Expenditure (TEE) som beskriver hur mycket energi som omsätts. För att säkerställa den faktiska energiåtgången på individbasis blir vi sen tvungna att multiplicera energiåtgången med Basal Metabolic Rate (BMR eller BEE ) och hela ekvationen kallas för Physical Activity Level (PAL).

I enstaka fall erkänner vetenskapen som mest några cyklister och polarforskare som tillfälligt (och nu har inte WHO intresserat sig för friska elitidrottar nota bene) uppnått ett TEE på runt 8000kcal/dygn och ett PAL på cirka 4.0 över korta tider.
Elitmilitärer, idrottare och skogsarbetare kan hålla så högt PAL som 2.4 och ett TEE på runt 4 – 5 000kcal/dygn över ansenliga tider utan att det verkar bekomma dem något (Moss 1923. Karvonen et al, 1961) så länge tillräcklig näring finns till hands.
Liknande värden har uppmätts hos Gambiska jordbrukarkvinnor under skördetid! (Singh et al, 1989).
Annars verkar elitidrottare ibland komma upp till PAL 3.5 och TEE 6 – 7 000kcal under speciella träningsperioder men det är knappast troligt att det kan fortgå någon längre tid.

I normalfallet räknar WHO med att du har ett PAL på 1.5 eller mer (om du inte är rörelsehindrad) och att du gör av med ungefär 2 500kcal/dygn för män och ett par- tre hundra mindre för kvinnor. Om de inte tränar eller sysslar med manuellt skogsarbete vill säga.

Lizard
Gammal 2006-01-18, 17:36   #8
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
I enstaka fall erkänner vetenskapen som mest några cyklister och polarforskare som tillfälligt (och nu har inte WHO intresserat sig för friska elitidrottar nota bene) uppnått ett TEE på runt 8000kcal/dygn och ett PAL på cirka 4.0 över korta tider.

Lizard
Låg inte den gode Gunde på 8000 kcal/dygn i energiintag? Och man ska väl inte anklaga honom för att ha blivit fet så då borde ha ju ha förbrukat det också. Men jag vet som sagt inte om siffran stämmer, kan ju vara hörsägen.
Gammal 2006-01-18, 19:50   #9
Lalla
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
I egenskap av elitmotionär kan jag säga att jag i snitt förbrukat 8,15kcal/min.

Det är snittvärdet beräknat på alla landsvägs/mtb/trainer/spinningpass de två senaste åren. Mätt med min Polar S510, jag gör konternuerligt vilo- maxpulstester och Polars egna VO2max test som diffar +-10% enligt dem själva.

Kanske det kan vara ett riktvärde, lite offtopic. Men kanske till någon hjälp...
Jax > Kanske du har något liknande värde? Vore skoj att jämföra.

Blir alltså runt 5500-6000kcal/dag om jag kör ett distanspass.
Lalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 19:56   #10
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
Låg inte den gode Gunde på 8000 kcal/dygn i energiintag? Och man ska väl inte anklaga honom för att ha blivit fet så då borde ha ju ha förbrukat det också. Men jag vet som sagt inte om siffran stämmer, kan ju vara hörsägen.
Nu har ju som sagt inte sifferunderlaget koncentrerat sig på elitidrottare, (kanske andra härinne har mer relevanta siffror?) men om du är nästan två meter lång (GS är väl över 190cm?) och med kraftig byggnad (stommen alltså) så har du säkert ett BEE som överstiger normalsvenskens 2500kcal med 500 - 1000kcal/dygn skulle jag tro. Lägg till intensiv träning (multiplicera med 2.5 - 3.0 cirkus) så börjar du behöva rejält med kalorier, intet tu tal om saken.

Lizard
Gammal 2006-01-18, 20:27   #11
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lalla
Jax > Kanske du har något liknande värde? Vore skoj att jämföra.

Blir alltså runt 5500-6000kcal/dag om jag kör ett distanspass.
Jag har inte en aning vilket värde jag har. Det har jag aldrig räknat på. Men kan väl säga som så att jag brukar äta ungefär 16 000 kJ/dag vid normal träning och ligger på en stabil vikt. Under ett långpass slösar jag bort ca 5000-7000 kJ så de dagarna kanske jag ligger runt 20 000 kJ, alltså något mindre än dig.
Gammal 2006-01-18, 21:41   #12
Lalla
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
Jag har inte en aning vilket värde jag har. Det har jag aldrig räknat på. Men kan väl säga som så att jag brukar äta ungefär 16 000 kJ/dag vid normal träning och ligger på en stabil vikt. Under ett långpass slösar jag bort ca 5000-7000 kJ så de dagarna kanske jag ligger runt 20 000 kJ, alltså något mindre än dig.
Ok, men nu räknade jag ett distanspass som 6h också. Vilket inte är något man gör en arbetsdag direkt.
Känner mig lite förlegad som räknar i kcal...

Jag har inte räknat mycket på det, men i och med att jag för över all konditionsträning till datorn så räknade programmet ut energiförbrukning/h automatiskt.
En kul grej om man är pryl, tränings och kunskapsgalen.
Lalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 21:47   #13
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
I egenskap av elitmotionär kan jag säga att jag i snitt förbrukat 8,15kcal/min.

Det är snittvärdet beräknat på alla landsvägs/mtb/trainer/spinningpass de två senaste åren. Mätt med min Polar S510, jag gör konternuerligt vilo- maxpulstester och Polars egna VO2max test som diffar +-10% enligt dem själva.
Låter väldigt lågt, ärligt talat. 8,15 motsvarar ca 1,6-1,7 liter syre/min (beroende på andelen fetter kontra kolhydrater som förbränns). Kör du väligt lågintensivt så innebär det en Vo2Max under 3 liter. Om du är elitmotionär så är det för lågt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 22:07   #14
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Citat:
Ok, men nu räknade jag ett distanspass som 6h också. Vilket inte är något man gör en arbetsdag direkt.
Känner mig lite förlegad som räknar i kcal...

Jag har inte räknat mycket på det, men i och med att jag för över all konditionsträning till datorn så räknade programmet ut energiförbrukning/h automatiskt.
En kul grej om man är pryl, tränings och kunskapsgalen.
Själv är jag rätt slö, så jag räknar ett distanspass som 3 timmar.

Öppnade mitt polarprogram och tog en titt på sommarens längsta löpträningspass som har följande statistik:
32,6 km
2:33:50 (4:38 min/km)
Energiförbrukning enligt klockan: 7545 kJ
Per minut: 49 kJ/min (11,7 kcal/min för de som lever på stenålderna )
Medelpuls: 161 slag/min

Att jämföra med ett cykelpass:
90 km
3:02:15
Energiförbrukning enligt klockan: 6996 kJ
Per minut: 38,4 kJ/min (9,1 kcal/min)
Medelpuls: 140 slag/min

Tyvärr så orkar jag inte före över all träning till datorn så många pass finns inte med alls och många saknar antingen distans eller puls statistik.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:09.