Jag fick ett önskemål om att jag skulle försöka förklara lite mer utförligt hur man kör detta program.
Hoppas att det är lättförståligt, jag är rätt så trött nu. Så jag svamlar en hel del
Kör efter "The Orginal Program"
Skriv ut "Workout Sheet" och "Prograssive table"
Prograssive table står i pound. Och 1 pound är 2,2kg, men det är inte så noga. Jag brukar bara räkna det som 2kg (i detta program)
Annars blir det så konstiga avrundningar.
Tex om du maxar 120kg så kollar du i "prograssive table" på raden 240 (120*2).
Skriv in vikterna fram till Workout #5 i Workout Sheet (till den första "failure test"). (Dela alla siffror i hälften)
På Workout #5 i "Prograssive table" så är det bara 2 siffror. Det är 175 och 205. Dela dom i hälften = 87,5 och 102,5.
Skriv 87,5 i första kolumnen och 102,5 i andra kolumnen. Skriv även in 102,5 i den tredje koumnen där det står "Failure test".
På failure test ska du köra så många du klarar.
Klarar du mellan 4reps och 7 reps så ska du fortsätta skriva in sifforna fram till workout #7 (till nästa failure test) enligt 240 pound raden.
Men om du klarar 3reps eller mindre så ska du skriva in siffrorna för steget under, 235 pound (117,5) och sedan följer du den raden istället fram till nästa failure test.
Klarar du 8 reps eller mer så ska du kolla på raden steget över 245 pound (122,5kg). Då skriver du in siffrarna för 240 på workout #6 och #7.
Om du har lyckats göra 9 reps så att du får köra enligt 245 och sen på nästa failuretest så klarar du bara 3 reps. Då ska du köra enligt 240 (120kg) igen. Klara du 3 reps igen på nästa failuretest så ska du köra enligt 235 (117,5kg)
Egentligen så ska man kolla efter en tabell för att se var man hamnar enligt failure test. Men jag tycker att det är helt onödigt. Det fungerar bra att köra efter min metod. Om du klarar alla failuretest (4-7 reps) så ska du maxa 132,5kg på sista dagen. Men om du får öka efter varje failure test (8 eller mer reps) så kommer du att få göra ett maxningsförsök på 140kg.
På Workout #6, #8 och #10 så står det "Negative only". Det betyder att du ska sänka vikten så sakta du kan (6-10 sekunder), sedan får kompisen hjälpa dig att dra upp vikten.
Den rekomenderade splitten är:
Dag 1 Bröst, Axlar, Triceps och Mage
Dag 2 Ben, Rygg, Biceps och Vader
När jag körde detta första gången så körde jag Måndag, Tisdag, Torsdag och Fredag. Det betyder Bröst på Måndag och Fredag. Men jag tycker att dom passen hamnar för nära varandra. Det är bättre att träna varannan dag (eller 3ggr per vecka).
Men då tar inte programmet 7 veckor, det tar 8 veckor (varannan dag) eller 10 veckor (3 ggr/vecka)
Jag tycker varannan dag är det bästa.
Varannan dag:
Måndag Bröst
Tisdag
Onsdag Ben
Torsdag
Fredag Bröst
Lördag
Söndag Ben
Måndag
Tisdag Bröst
Onsdag
Torsdag Ben
Fredag
Lördag Bröst
Söndag
3 ggr per vecka:
Måndag Bröst
Tisdag
Onsdag Ben
Torsdag
Fredag Bröst
Lördag
Söndag
Måndag Ben
Tisdag
Onsdag Bröst
Torsdag
Fredag Ben
Lördag
Söndag
Klistrar in det rekomenderade träningsprogrammet:
DAY#1
Chest: Bench Press (high-rep day),
Dumbbell flyes (3x8)
Shoulders: Barbell press (3x6)
Triceps: Triceps extension (3x8)
DAY#2
Legs: Squats (3x6), Leg curls (3x8)
Back: Barbell rows (3x6),
Pulldowns (3x8)
Biceps: Barbell curls (3x8)
DAY#3
Chest: Bench press (low-rep day),
Dumbbell bench (3x6)
Shoulders: Dumbbell press (3x8),
Lateral raises (3x8)
Triceps: Triceps pushdowns (3x8)
DAY#4
Legs: Squats (3x8), Straight-leg dead
lifts (3x8)
Back: One-arm rows (3x6), Close-grip
pulldowns (3x8)
Biceps: Incline dumbbell curls (3x8)
Det är alltså en övning för framsida ben och en övning för baksida ben, 3 set på varje. 6-8 reps.
Även ryggdagen har två övningar, en där man drar armbågarna neråt och en där man drar dom bakåt.
På resten av muskelgrupperna kör man bara en övning, 3 set på varje. 6-8 reps.