2005-03-10, 19:09
|
|
Slarti Clan
Reg.datum: Mar 2005
|
McDonalds Diet...
Huga!
Vore kul att höra edra synpunkter på detta...
Killen har hållit en 1-månads McDonalds-diet och resultaten är lite annorlunda än Morgan Spurlocks i "Supersize Me". Next stop McDonalds!!! HAHA!
http://www.truthinfitness.org/projec...s/journal.html
|
|
|
2005-03-10, 19:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Han hade väl koll på hur mycket han stoppade i sig, vilket personen i Supersize Me inte hade. Den senare vräkte väl i sig obehindrat och drog slutsatsen "Oj, man blir tjock av McDonalds". Vilken chock. Hade han överätit lika mycket men i form av andra livsmedel hade resultatet säkert inte varit alltför olika.
|
|
|
2005-03-10, 19:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Men om jag inte missminner mig så handlade Supersize Me också om de "skador" som han kropp fick
Levern, blodfetter osv. mycket pga. det dåliga fettet i McDonkenmaten. Skadan hade väl självklart reducerats om han hade motionerat samtidigt.
|
|
|
2005-03-10, 20:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
hmm poängen var väl mer visa vad som kunde hända om en normal, kanske okunnig person i kost åt som fan på mcdonanlds, kanske tröståt osv...
|
|
|
2005-03-10, 20:33
|
|
Fitness4Life
Reg.datum: Jan 2005
|
Det går ju knappast o jämföra de olika McDonaldsdieterna, vem som helst förstår väll att en kalori är en kalori oavsett var den kommer ifrån bilket var en av de slutsatserna man kunde läsa i den dieten som länken hänvisade till. Det är ju även självklart att killen i "SuperSize Me" skulle bli fet om han åt som han gjorde på McD men det roliga och mest skrämmande med den dokumentären är ju att se hur McDonalds bedriver sin verksamhet och vilken inställning många i USA har till snabbmatskulturen. Läs även "Snabbmatslandet" som tar upp hur snabbmatskulturen vuxit fram i USA, riktigt givande läsning!
|
|
|
2005-03-10, 20:36
|
|
skit oxå
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden
Det går ju knappast o jämföra de olika McDonaldsdieterna, vem som helst förstår väll att en kalori är en kalori oavsett var den kommer ifrån :
|
Det är ju DET som vem som helst inte förstår. Testa att fråga 100 pers på stan så får du se. Minst 90 lär inte svara rätt.
Folk tror att det är GI och fett allt beror på.
Äter man bara ris och tonfisk kan man äta hur mkt man vill fattar du väl? . Anledningen till att jag är fet är att jag har så låg förbränning. Jag äter inte alls mycket.
|
2005-03-10, 20:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
En kalori är i o f s inte en kalori heller... 300 kcal från protein från kött är inte samma sak som 300 kcal från kolhydrat från pommes. 25% av energin från proteinet kommer att gå åt i värmeproduktion, medan siffran endast är 8% för kolhydratenergin, och insulinpåslaget från pommes är mångfaldigt det från proteinenergin.
Men grundtankarna stämmer ju, även om man får åtminstone jämföra kalorier från någorlunda lika livsmedel, inte "kalori som kalori".
|
|
|
2005-03-10, 20:58
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En kalori är i o f s inte en kalori heller... 300 kcal från protein från kött är inte samma sak som 300 kcal från kolhydrat från pommes. 25% av energin från proteinet kommer att gå åt i värmeproduktion, medan siffran endast är 8% för kolhydratenergin, och insulinpåslaget från pommes är mångfaldigt det från proteinenergin.
Men grundtankarna stämmer ju, även om man får åtminstone jämföra kalorier från någorlunda lika livsmedel, inte "kalori som kalori".
|
Nej det är sant, sånt kan du bättre. Jag mena just att budskapet med "Supersize me" är ju inte enbart att visa att man blir fet av deras mat utan mer inställningen många har gentemot snabbmatskulturen!
|
|
|
2005-03-10, 20:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden
Nej det är sant, sånt kan du bättre. Jag mena just att budskapet med "Supersize me" är ju inte enbart att visa att man blir fet av deras mat utan mer inställningen många har gentemot snabbmatskulturen!
|
Jo, jag förstår vad du menade. Bara ordet "McDonalds" ger säkert fläskkänningar hos mannen på gatan. Sedan slinker han själv in och tar en värdemeny.
|
|
|
2005-03-10, 21:00
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av KIRE
Det är ju DET som vem som helst inte förstår. Testa att fråga 100 pers på stan så får du se. Minst 90 lär inte svara rätt.
Folk tror att det är GI och fett allt beror på.
Äter man bara ris och tonfisk kan man äta hur mkt man vill fattar du väl? . Anledningen till att jag är fet är att jag har så låg förbränning. Jag äter inte alls mycket. 
|
Okej uttryckte mig lite dåligt, men hälsomedvetna personer som läser mycket om kost o näringslära  Tror ju inte den breda massan kommer läsa ovanstående artikel, men kan ju förstås ha fel
|
|
|
2005-03-10, 21:02
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Jo, jag förstår vad du menade. Bara ordet "McDonalds" ger säkert fläskkänningar hos mannen på gatan. Sedan slinker han själv in och tar en värdemeny.
|
Exakt.
|
|
|
2005-03-11, 13:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Killen på filmen också drack massor med Coca Cola och shakes, vilka bestodde minst en tredjedel av hans kaloriintag. Vanliga människor på gatan vet att efterrätter och Coca Cola skadar hälsan. Vem kan bevisa att de var maten själv som orsakade hans skador?
Eftersom han slutade med träningen också, det blir annu svårare att säga att det var matens fel.
Att stoppa i munnen dålig kost utan vila kanske gör att kroppen hinner inte med att behandla allt ordenligt.
|
|
|
2005-03-11, 13:23
|
|
Good ol` Chicken
Reg.datum: Nov 2003
|
Kontentan av det där är väl att sålänge man äter mindre än vad man förbrukar så går man inte upp och vice versa. Men hade han inte motionerat men ändå legat på energi underskott så skulle hans hälsa nog varit sämre.
Som alla vet så äter inte en fet person alltid ohälsosam mat och en smal person äter inte alltid hälsosam mat. Man kan inte undgå naturens lagar genom att äta någon speciell mat.
Personligen så tar jag gärna en löprunda på 40-60 min medel intensivt eller 20 min riktigt intensivt eller spelar fotboll eller innebandy eller hockey med kompisar eller styrketränar, något som jag tycker är riktigt kul och den stora bonusen är att jag kan äta det jag vill och ganska mycket också! När jag säger "äta vad jag vill" så är det inte godis eller snacks utan blodpudding,pannkakor,gröt,müsli,messmör,kycklingf ilé,gravad lax, entrecoté, stuvade makaroner, risgrynsgröt osv. Det är inte skräpmat men allt av det är inte någon exeptionell super hälsofrämjande mat. Denna mat kanske jag äter 1-2 gånger i veckan, sen är det mera nyttigt.
Det är som sagt viktigt att man äter och tränar efter sina förutsättningar och inte skyller sina misslyckande på omständigheter som man tror att man inte kan påverka eller på andra människor.
|
|
|
2005-03-11, 22:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Han hade väl koll på hur mycket han stoppade i sig, vilket personen i Supersize Me inte hade. Den senare vräkte väl i sig obehindrat och drog slutsatsen "Oj, man blir tjock av McDonalds". Vilken chock. Hade han överätit lika mycket men i form av andra livsmedel hade resultatet säkert inte varit alltför olika.
|
Notera även att han visade lite hur det kunde gå för folk som åt supersize ett parr ggr om dagen, vilket inte är ovanligt i Usa även om det är annan snabbmat än MCD som variation under dagen som i princip innehåller samma dåliga näringsinnehåll och sammansätning, samt överdrivna storlekar. De flesta som handlar snabbmat där borta väljer ju största menyn.
Senast redigerad av Metal_boy_ den 2005-03-11 klockan 22:18.
|
|
|
2005-03-11, 22:39
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Överäter man mycket på kort tid så mår kroppen dåligt av det, slutar man dessutom att träna så mår kroppen ännu sämre. Det är alltså inte så konstigt att man får extrema värden, framför allt blir skillnaden mellan tester innan och efter väldig tydliga för publiken.
Överätar man lika mycket kalorier med liknande fördelning på en diet av ris, kycling, rapsolja och grönsaker i en månad så kommer kroppen inte att må precis lika dåligt men det är inte långt ifrån. Den lilla skillnaden som kvaliten på maten tillför kompenserar inte för att man har slutat träna och äter alldeles för mycket mat.
I fallet i länken har man gjort precis tvärt om, man har börjat träna stenhårt och samtidigt ätit mindre än vad man gör av med. Då går det inte att gå upp i vikt och de flesta testvärden blir bättre, även om han inte hade gått ner ett gram i vikt hade hans testvärden blivit bättre då motion är en större faktor för bra hälsa än att tappa i vikt. På kort sikt i alla fall.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.
|

|