Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Medlemsbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-21, 13:46   #2701
ramagoen
Registered User

ramagoens avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av viktore Visa inlägg
Jag kan förstå att ni gnäller över 170-lyftet, då det var oväntat tungt.
140-lyftet däremot är ett lätt och explosivt lyft(vilket ni kanske ser?) och där håller jag knappast med om att tekniken är bristfällig.
Rakare rygg vill jag se
Gammal 2007-07-21, 14:08   #2702
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
ja, och är man moderator på ett forum så har man ju privilegiet här i livet att man kan bedömma lyftarteknik medelst amatörinspelade filmer.
Menar du att filmen inte visar lyftet?
Gammal 2007-07-21, 14:12   #2703
Ryska_raketen
Banned User

Ryska_raketens avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Petf Visa inlägg
Ja det är ju jävligt lätt och sitta på ett internet forum och leka expert , men om vi då tar t ex frivändningarna , så tvivlar jag på att det skulle vara nån större fara för skador där , då jag aldrig kör frivändningar , har gjort det max 2 gånger i livet . Och att sitta och anta en jävla massa saker ,det är mest drygt , men om du vill kan du ju sitta bakom din lilla skärm och anta en jävla massa , medans vi andra är i gymmet och svettas och når bra resultat utan att va maxat strikta på allt .

Du tycker inte du ska ta åt dig NÅGOT av all kritik som skrivits? Med tanke på det är såpass många som ändå poängterat det?
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 14:28   #2704
Zqvirk
Registered User

Zqvirks avatar

Reg.datum: Jul 2006
Mitt första pass med utrustning.

Zqvirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 14:47   #2705
viktore
Banned

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Menar du att filmen inte visar lyftet?

nejdå. var bara en smutta ironisk, skulle tro att jorgen också var det i sedvanlig ordning
viktore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 15:30   #2706
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Zqvirk Visa inlägg

Det där såg fruktansvärt bra ut
Gammal 2007-07-21, 16:40   #2707
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Stabila böjar.

Ha alltid lindor på dig när du kör med dräkt även om det bara är uppvärmning, knät skjuts framåt av dräkten och har du inte lindor som håller emot så hamnar knät ganska långt fram. Du gör även någon miss i lindningen så att lindningen glider isär, jag skulle gissa på att du bara lindar lindan runt benet utan att lägga ett "kryss" över knäskålen annars gäller det "bara" att få en jämnare lindning så att lika mycket av varje varv överlappar nästa så att allt sitter kvar. Det där "bara" håller jag fortfarande på att lära mig..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 18:41   #2708
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Ser skadligt ut Viktore, ländryggen måste vara rak och därmed basta, skulle inte tro att det är några problem att justera det nästa gång.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 18:52   #2709
Damien Thorne
Ondskefullt omen

Damien Thornes avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasAhlqvist Visa inlägg
Det är ju klart att Viktores utförande inte var perfekt, men ni kan också lägga in filmer på tunga lyft. Det är nog ganska svårt att ha 100% bra utförande då.
Det är synd att många tänker som dig. När man lyfter maxvikter finns det mer risk att man gör sig illa än när man kör på lätta vikter.

Och då är det extra viktigt att man lyfter med en bra teknik.

Om jag ska maxa i tex marklyft och vikten känns lite för tung att lyfta med bra teknik så lyfter inte jag vikten.

Om du kollar här i tråden så har flera av oss redan lagt ut filmer på tunga lyft. Även jag har gjort det.

Slutord: Klarar man inte av att lyfta en vikt med en bra teknik, så ska man inte lyfta den alls. Risken för skador ökar kraftigt. Det är bättre att köra så tungt man klarar med bra teknik. Man kommer ändå upp i de vikter man tänkt köra (med dålig teknik) senare, men då lyfter man vikten med bra teknik.
Gammal 2007-07-21, 18:53   #2710
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
ja, och är man moderator på ett forum så har man ju privilegiet här i livet att man kan bedömma lyftarteknik medelst amatörinspelade filmer.
Nej. Jag har inte kommit med någon specifik kritik mot dig eller någon av dina kompisar när det kommer till er lyftteknik. Men anser du att lyftet ser korrekt ut?

Citat:
nejdå. var bara en smutta ironisk, skulle tro att jorgen också var det i sedvanlig ordning
Nej, jag är inte ett dugg ironisk.
Jag har varit instruktör på mitt gym i snart tio år och vet av erfarenhet att det inte är lönt att säga åt vissa att dom gör fel för dom kommer inte att lyssna ändå (jag påpekar det ändå naturligtvis).

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 19:04   #2711
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Nej. Jag har inte kommit med någon specifik kritik mot dig eller någon av dina kompisar när det kommer till er lyftteknik. Men anser du att lyftet ser korrekt ut?

Jag har varit instruktör på mitt gym i snart tio år och vet av erfarenhet att det inte är lönt att säga åt vissa att dom gör fel för dom kommer inte att lyssna ändå (jag påpekar det ändå naturligtvis).
Samt lägger man upp filmer på ett diskussionsforum, finns alltid risken dem kommer diskuteras
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 19:07   #2712
Zqvirk
Registered User

Zqvirks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson Visa inlägg
Det där såg fruktansvärt bra ut
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Stabila böjar.

Ha alltid lindor på dig när du kör med dräkt även om det bara är uppvärmning, knät skjuts framåt av dräkten och har du inte lindor som håller emot så hamnar knät ganska långt fram. Du gör även någon miss i lindningen så att lindningen glider isär, jag skulle gissa på att du bara lindar lindan runt benet utan att lägga ett "kryss" över knäskålen annars gäller det "bara" att få en jämnare lindning så att lika mycket av varje varv överlappar nästa så att allt sitter kvar. Det där "bara" håller jag fortfarande på att lära mig..
Tack!

Okej, jag ska tänka på det. Noterade det när jag såg på filmen att man gled fram lite mycket med knäna på första böjen.
Jag har också noterat missen i lindningen. Faktum är att jag gjorde ett kryss öven knät. Men iochmed att jag inte är en särskilt rutinerad lindare så blev det ju lite fel ändå. En annan bidragande orsak är att vi inte har en upplindare som är uppe på väggen än på klubben, så det blev manuell upplinding. Men det blir nog bättre nästa gång.
Gammal 2007-07-21, 19:13   #2713
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Tack!

Tack!

Okej, jag ska tänka på det. Noterade det när jag såg på filmen att man gled fram lite mycket med knäna på första böjen.
Jag har också noterat missen i lindningen. Faktum är att jag gjorde ett kryss öven knät. Men iochmed att jag inte är en särskilt rutinerad lindare så blev det ju lite fel ändå. En annan bidragande orsak är att vi inte har en upplindare som är uppe på väggen än på klubben, så det blev manuell upplinding. Men det blir nog bättre nästa gång.
Att det blir en glipa på knät kan ju helt enkelt bero på att man lindat löst bara. Iofs kanske det är det du menar när du säger att ni inte har nån upplindare.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 20:12   #2714
Zqvirk
Registered User

Zqvirks avatar

Ja precis. Det blev ingen hård lindning eftersom lindorna inte var ordentligt upplindade. Och jag drog inte så mycket för att få den mer utsträckta.
Gammal 2007-07-22, 14:24   #2715
viktore
Banned

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg

nej det vet jag.
när jag menade ironi syftade jag på "I stort sett alla som börjar träna på gym utan att gå med i en SL eller OL klubb vet och kan allt efter bara en kort tids träning."

om du läser ovan så ser du vad jag anser om lyften.
misstolka mig inte, kommentarer och feedback är inget jag inte vill ha.
det är alltid trevfligt att diskutera utförande och teknik.
viktore är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.