Så, det här blir min första träningsjournal som jag gör på Kolozzeum. Har kollat runt ganska mkt på forumet utan att skriva något. Men nu blir det ändring på det

. Har förut skrivit journal för mig själv på datorn, men tycker att det kunde vara roligt att få andras åsikter om min träning. Har styrketränat sedan Oktober 2005. Mitt första mål med styrketräningen var att gå upp några kilon och bli starkare (såklart!) Vägde ca 72kg då. Tog 55kg i bänkpress efter två veckors träning. Har tagit 95kg i sommars så tycker jag har lyckats ganska bra med mina två mål.
Info om mig:
Ålder: 18år
Vikt: ca 81kg
Längd: 180cm
Person bästa:
Bänkpress: 95kg*1
Knäböj: 110kg*5 (vill testa maxa)
Marklyft: 120kg*8 (ska testa maxa när jag litar på min teknik)
Hade länge som mål med min träning att ta 100kg i bänkpress. Det var länge sen jag tog 95kg och har ännu inte klarat 100kg. Kände därför att det är mer värt att sattsa mer på även knäböj och marklyft. Har läst lite om styrkelyft trådarna här och även i en bok där det står mkt bra om tekniken i alla tre lyften. Även att det blir ett litet tävlingsmoment gör det bara mer intressant. Har inga direkta planer på börja tävla (känner mig för svag för det.) Men i framtiden så vet man aldrig...
Kör nu ett schema med en lätt, mellan och hård period. Ser ut så här:
Fem veckors lätt träning: 3 set 8 rep
Tre veckors mellan hård träning: 3 set 5 rep
Två veckors hård träning: 3 set med 2 eller 3 rep
Har länge kört med ca 8 reppare så börjar direkt med den mellan hårda perioden. Har inte bestämt helt säkert vilka övningar jag ska köra, men kommer ha en bänk, böj och en markdag. Eventuellt en lättare bänk dag också.
Ska fundera ut några lämpliga mål i bänk, mark och böj.