Har länge suttit på ett recept på kebab, som prisats högt på ett forum här i Finland. Har haft svårt att fatta att det verkligen blir "riktig" kebab, ni vet, sån där de skär ner från rullarna på kebabställena, och har därför inte testat det förrän i går. Men OMG!!! Det smakade EXAKT som den riktiga kebaben, kanske t.o.m. godare
200 g köttfärs (jag använde mager nötfärs, 8% fett)
10 g aromsalt (blev rätt salt, kan säkert minskas lite)
1 tsk grovmalen svartpeppar
Och för att få en lyckad kebab i stället för köttfärslimpa, ska man göra så här:
Steg 1: Rör ut kryddorna i lite vatten, ha ner dem i färsen och rör om. Ordentligt, inget "drar några varv med sleven"-tjafs. Jag körde med degkrokarna i elvispen i ca. 5 minuter.
Steg 2: Pressa ut luften ur degen och packa den till en tät, kompakt rulle. Linda in den i aluminiumfolie, stick hål på undersidan så att vätska och fett kan sippra ut och sätt in den i kylen en stund.
Steg 3: Sätt in en form på bottnen av ugnen (samlar upp allt som rinner ut) och kebaben på gallret ovanför och grädda i 100 grader minst 4 timmar. Jag hade härligheten i ugnen nästan 5 timmar + att jag lät den "dra" i 2 timmar efter det (heh, vem har sagt att kebab är snabbmat

).
Om man nu gjort rätt skall kebaben gå att slica i tunna skivor med en vass kniv. Jag åt kebaben i pitabröd med sallad, lök, Heinz vitlökssås och en stark tomatsås.
Den satsen jag gjorde räckte knappt till en portion, feg som man var testade man förstås med att bara göra en liten sats första gången

Nästa gång blir det att göra på en kilo - minst.