Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-24, 19:44   #1
Solsken
Registered User

Solskens avatar

Reg.datum: Jul 2007
DN: "Smal läsk kan göra dig tjock"

Spontan reaktion?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=673864

Någon som har en forskningsrapport?
Gammal 2007-07-24, 19:54   #2
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Off:

En sak är sann iallafall och det är att man kan få fruktansvärda gaser av light läsk (kanske gäller original dricka med)

Sitter här nu vid datorn och får lust att skrika i magsmärtor, blä.
Gammal 2007-07-24, 20:07   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Solsken Visa inlägg
Någon som har en forskningsrapport?
Soft Drink Consumption and Risk of Developing Cardiometabolic Risk Factors and the Metabolic Syndrome in Middle-Aged Adults in the Community. Circulation 2007: July 23, 2007, 10.1161/CIRCULATIONAHA.107.689935.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 20:21   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det här är ingen studie som direkt undersöker någon slags fysiologisk effekt av läsk (och lightläsk) på fettinlagring eller fettförbränning.

Det är en insamling av data på personer, där man sett, att personer som dricker mycket läsk (inklusive lightläsk) oftare lider av metabolt syndrom och övervikt. Sambandet spekuleras bara i, allt från ekonomiska faktorer till inflammatorisk påverkan.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-24, 20:25   #5
Sir Klabbe
Banned User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det här är ingen studie som direkt undersöker någon slags fysiologisk effekt av läsk (och lightläsk) på fettinlagring eller fettförbränning.

Det är en insamling av data på personer, där man sett, att personer som dricker mycket läsk (inklusive lightläsk) oftare lider av metabolt syndrom och övervikt. Sambandet spekuleras bara i, allt från ekonomiska faktorer till inflammatorisk påverkan.
Dricker du någonsin lightläsk?
Sir Klabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 20:31   #6
Solsken
Registered User

Solskens avatar

Personligen dricker jag en hel del sukralos-sötad läsk (cola). Än så länge är iaf mina kolesterolvärden etc bra . Men så håller jag i övrigt en rätt balanserad och sund kost, och mitt ev av lightläsken skapade sötbegär mättas inte med andra sockerprodukter...
Gammal 2007-07-24, 20:33   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Sitter och läser just nu, det är väl bara angivna kost- och dryckesvanor som personer fått skriva ner själva under lång period såsom jag uppfattar det?

Sedan utifrån det har man dragit slutsatser om deras påstådda vanor och deras fysiska status?

I såna fall säger den ju inte särskilt mycket även om man försöker exkludera faktorer såsom olika kostfaktorer och övervikt t.ex. Folk har ju en förmåga att felrapportera sina hälsovanor väldigt. Sedan tycker jag DN:s rubrik är ganska larvig, det är ju inte fråga om att man blir tjockare utan bara att folk som drack mycket lightläsk led av metabola syndromet i liknande utsträckning som de som drack vanlig läsk.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 20:34   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Sitter och läser just nu, det är väl bara angivna kost- och dryckesvanor som personer fått skriva ner själva under lång period såsom jag uppfattar det?

Sedan utifrån det har man dragit slutsatser om deras påstådda vanor och deras fysiska status?
Ja, det är ingen studie över fysiologiska effekter, som sagt, bara självrapporterade vanor, där man sett att läskdrickare oftare har utvecklat metabolt syndrom och övervikt än icke-läskdrickare. Sambanden och anledningarna är spekulationer. Kalorisambandet mellan sockerläsken är givetvis inte helt oklart...

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-25, 09:06   #9
Insidedoubt
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Såg denna tråd ögonblicket efter jag postat en egen, ledsen för det. Ska gräva mig in i denna istället, verkar vara en väldigt underlig studie iaf.
Insidedoubt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 09:38   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Insidedoubt Visa inlägg
Såg denna tråd ögonblicket efter jag postat en egen, ledsen för det. Ska gräva mig in i denna istället, verkar vara en väldigt underlig studie iaf.
Först och främst behöver du inte ursäkta dig för att du missade den här tråden, det är lätt fixat vettu.

Vad gäller studien tycker jag inte att den är underlig i sig egentligen, det finns en hypotes om att läskdrickande har en stor påverkan på utvecklingen av metabola syndromet. Utifrån vad folk påstått sig ätit och druckit under en längre tid så har hypotesen stärkts och dessutom visade det sig att det såg likadant ut för folk som även drack lightläsk.

Så mer än så är det ju inte, det underliga ligger ju som vanligt i medias vinkling. Man frossar i nyhetsvärdet av att kunna skriva att faktiskt "även lightläsk gör dig fet", även om just den delen mest känns som en bisak i själva rapporten. Det är ju främst andra hälsoaspekter än viktuppgång som det skrivs om där.

Lite besviken och förvånad att det faktiskt är DN som snedvrider nyheten såhär och inte någon av kvällstidningarna. Aftonbladet skrev ju faktiskt nästan DN:s artikel rakt av så för en gångs skull kan man inte direkt kasta skit på Aftonbladet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 10:25   #11
absolutemagic
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

Så mer än så är det ju inte, det underliga ligger ju som vanligt i medias vinkling. Man frossar i nyhetsvärdet av att kunna skriva att faktiskt "även lightläsk gör dig fet", även om just den delen mest känns som en bisak i själva rapporten. Det är ju främst andra hälsoaspekter än viktuppgång som det skrivs om där.
Precis. Studien angående viktuppgång oroar mig inte det minsta då jag inte har några problem alls med vikten. Därenmot låter det med diabetes och blodtryck tiktigt oroande...

Jag dricker ca 1 liter pEPSI mAX i veckan. Men får väl sluta med det nu....

Vill ju inte få diabetes och dö i förtid av någon hjärt och kärlsjukdom.
absolutemagic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 10:37   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av absolutemagic Visa inlägg

Studien visar inte att lightläsk ger hjärt- och kärlsjukdom (eller diabetes eller övervikt). Det står bara att man ser, att läskdrickare oftare lider av dessa problem. Det kan vara helt andra mekanismer bakom själva åkomman, bara att läskdrickandet är den gemensamma nämnaren för personerna. I artikeln nämns överhuvudtaget inte t ex sötningsmedel som möjlig faktor, utan man tar upp båda sociala och ekonomiska faktorer som möjliga orsaker, dvs personer med dom eller dom ekonomiska förutsättningarna har den eller den livsstilen, osv.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-25, 12:00   #13
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Reg.datum: Aug 2004
Kan det vara så enkelt att då folk går till kylskåpet för att ta läsk(oavsett sort) samtidigt tar med sig något annat att äta, som de inte ätit annars?
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 14:05   #14
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag funderar över t.ex. deltagarnas historia. Oftast dricker man ju lightläsk av viktrelaterade skäl, och frågan är hur dessa skäl ser ut mer i detalj? Det finns ju många överviktiga som övergår till lightläsk när de försöker gå ner i vikt, t.ex. Vips har övervikten och risken för t.ex. diabetes ökat i lightläskdrickargruppen.

Sdan undrar jag som Pellefant över sambandet mellan lightläsken och övriga matvanor. I och för sig har de korrigerat i studien, men korrektioner för matvanor är överhört vanskligt eftersom det är en faktor som rymmer så mycket.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 14:45   #15
demode
Registered User

demodes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av absolutemagic Visa inlägg

Dey är helt ofarligt att dricka 1 liter i veckan vill jag påstå. Det är en halv burk om dagen! Jag dricker 2liter varannan dag nästan.
demode är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.