Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-04-03, 19:48   #1
Mega Mike
Lersprättare
 
Mega Mikes avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Tyresö
Inlägg: 123
Eftterbränning?

Har sett ganska många diskutioner angående fettförbränning.

Att morgonpromenader är nått som fungerar verkar dom flesta överrens om och att andra föredrar kortare pass med intervallträning för att få igång efterbränningen fungerar tydligen oxså bra.

Nu har jag en liten fundering angående efterbränningen.

Hur länge måste man köra med hög puls för att få igång den och har den tiden nått förhållande till hur lång efterbräning det blir?

Alltså är det ett förhållande typ 1min hög puls= 10min efterbränning eller blir efterbränningen alltid lika lång.
Mega Mike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-03, 20:21   #2
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
om kroppen ändå vore en enkel matematisk funktion där efterfettförbränningen är en funktion av antal minuter man kör på hög puls.. tyvärr funkar den inte så enkelt. Som regel brukar man väl säga att ett högintensitetsintervallpass ska vara 15-20min långt när man har kommit igång. I början kan det vara jobbigt att hålla igång sä långe, men det är detta man ska sträva mot.

men det finns inga magiska sätt att bränna fett. Kör det du trivs med.. så länge du håller igång.
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-03, 21:08   #3
Mega Mike
Lersprättare
 
Mega Mikes avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Tyresö
Inlägg: 123
Att det inte är riktigt så enkelt förstår jag.

Undrade mest hur det fungerade.

Det jag egentligen var ute efter var om det skulle ge nått att kombinera en 40min promenad med efterbränningen genom att avsluta promenaden med t.ex en kraftig spurt så att man får upp pulsen ordentligt.
Mega Mike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-05, 18:27   #4
Mega Mike
Lersprättare
 
Mega Mikes avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Tyresö
Inlägg: 123
Ingen som kan komma med en bra förklaring om en spurt skulle vara helt bortkastad eller inte
Mega Mike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 17:18   #5
Glides
 
Glidess avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm järfälla
Inlägg: 10
Hmm

Jag har kört så här. Började med att promenera på rullbandet i ca 6 min, sen jogga 3 och sista minuten allt vad jag pallade spurt !

Körde så innan varje styrkepass förut och under en månad brände jag 3 Kg , och öka styrkan mkt.

Måste även tillägga att jåg åt bara långsamma kolisar förutom efterträningen .

Så jag tror iaf att de räcker med att få upp pulsen ordentligt. Men Intervaller och 15-20 min tror jag ger mer för konditionen men för fettförbränningen tror jag att de viktigaste är att man uppnår "maxpuls".

/Glides
Glides är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 18:03   #6
Mega Mike
Lersprättare
 
Mega Mikes avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Tyresö
Inlägg: 123
Efter träningen brukar jag köra 10-15min på en stavgångsmaskin (eller vad man ska kalla det) eller motionscykeln.
Då kör jag på ett lagom tempo första 5min för att sedan köra 1min intervaller i högt tempo så att jag får upp pulsen ordentligt.

Kör även 45min morgonpromenad mån-fre när jag kommer till jobbet.
Det är där som jag funderar på att avsluta med en ordentlig spurt för att få upp pulsen ordentligt då pulsen bara ligger mellan 110-140 under promenaden.

Men om det inte ger nått i form av efterbränning så skiter jag i det då jag hatar att springa.

Kommer ändå att börja cykla till/från jobber bara det blir lite varmare och då hamnar pulsen alltid i trakterna av max.
Mega Mike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-06, 18:29   #7
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
ang spurt: om spurten innebär att man passerar sin AT-tröskel är det i de flesta fall en kass idé eftersom det kan dröjja länge innan man fått bort all mjölksyra. Detta om man tränar flera dagar i rad..tränar man kanske 2-3 dagar i veckan med vilodagar imellan spelar det ingen större roll. Efterförbränningen består av återuppbyggnad av substrat i muskeln och för att bygga upp muskeln igen efter nedbrytning så därför är efterförbränningen större vid styrketräning än vid konditionsträning om man inte kör väldigt hårda VO2max-pass.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)