Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-05, 13:59   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kolhydrat efter styrketräning - ingen ytterligare effekt på proteinsyntesen.

Publicerad i dag.

Kolhydrat tillsammans med proteinintag efter styrketräning ökar inte proteinsyntes ytterligare jämfört med enbart protein, och minskar heller inte proteinnedbrytningen mer.

Citat:
The present study was designed to assess the impact of co-ingestion of various amounts of carbohydrate combined to an ample amount of protein intake on post-exercise muscle protein synthesis rates.

Ten healthy, fit men (20+/-0.3 y) were randomly assigned to 3 cross-over experiments. After 60 min of resistance exercise, subjects consumed 0.3 g.kg(-1).h(-1) protein hydrolysate with 0, 0.15, or 0.6 g.kg(-1).h(-1) carbohydrate during a 6 h recovery period (PRO, PRO+LCHO, and PRO+HCHO, respectively).

Primed, continuous infusions with L-[ring-(13)C6]phenylalanine, L-[ring-(2)H2]tyrosine, and [6,6-(2)H2]glucose were applied, and blood and muscle samples were collected to assess whole-body protein turnover and glucose kinetics as well as protein fractional synthesis rate (FSR) in the vastus lateralis muscle over 6 h of post-exercise recovery.

Plasma insulin responses were significantly greater in PRO+HCHO compared to PRO+LCHO and PRO (18.4+/-2.9 vs. 3.7+/-0.5 and 1.5+/-0.2 U.6h.L(-1), respectively: P<0.001). Plasma glucose rate of appearance (Ra) and disappearance (Rd) increased over time in PRO+HCHO and PRO+LCHO but not in PRO. Plasma glucose Ra and Rd were substantially greater in PRO+HCHO vs both PRO and PRO+LCHO (P<0.01).

Whole-body protein breakdown, synthesis and oxidation rates, as well as whole-body protein balance did not differ between experiments. Mixed muscle FSR did not differ between treatments and averaged 0.10+/-0.01, 0.10+/-0.01 and 0.11+/-0.01 %.h(-1) in the PRO, PRO+LCHO and PRO+HCHO experiments, respectively.

In conclusion, co-ingestion of carbohydrate during recovery does not further stimulate post-exercise muscle protein synthesis when ample protein is ingested.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Jul 3; Co-ingestion of carbohydrate with protein does not further augment post-exercise muscle protein synthesis.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 14:07   #2
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Det här har jag kännt på mig länge
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 14:13   #3
torregen
Registered User

torregens avatar

Reg.datum: Nov 2006
efter som jag inte förstår dessa termer så bra så läste jag bara din sammanfattning.
är det inte ganska självklart att kolhydrater inte ökar proteinsyntesen?
Gammal 2007-07-05, 14:19   #4
Bahir
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Jävligt intressant studie. Ska bli intressant och se diskussionerna om detta. Men finns det inte ett flertal studier som bevisar motsatsen? Det är ju trots allt en utav de vanligaste företeelserna att ta snabba kolhydrater efter träning tillsammans med protein inom bodybuildingvärlden. Borde inte detta basera sig på ett flertal studier som stödjer detta beteende?

Citat:
Ursprungligen postat av torregen Visa inlägg
efter som jag inte förstår dessa termer så bra så läste jag bara din sammanfattning.
Kolhydrater är menade att öka insulinutsöndringen och på så sätt öka proteinsyntes i muskelceller. Right?
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 14:20   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Nej, inte alls. Det är bevisat att kolhydrat förbättrar proteinbalansen efter styrketräning, även om effekten är marginell i jämförelse med aminosyror:

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/2/674

Om man bara tillför kolhydrat. Nu visade man att, om protein tillförs, gör kolhydrat inget extra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
Det är ju trots allt en utav de vanligaste företeelserna att ta snabba kolhydrater efter träning tillsammans med protein inom bodybuildingvärlden. Borde inte detta basera sig på ett flertal studier som stödjer detta beteende?
Det här är första studien där man använt protein. Tidigare har man visar att essentiella aminosyror i fri form+kolhydrat har en synergistisk effekt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum

Så med EAA ger kolhydrat en bättre effekt på proteinbalansen, men inte med intakt protein, verkar det som.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-05, 14:21   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
Kolhydrater är menade att öka insulinutsöndringen och på så sätt öka proteinsyntes i muskelceller. Right?
Insulin stimulerar inte proteinsyntesen:

Citat:
Insulin infusion, unlike saline, significantly reduced the efflux of leucine and phenylalanine from muscle bed based on various surrogate measures which agreed with those based on leucyl-tRNA indicating a reduction in muscle PB without any significant effect on muscle PS.

In healthy humans... insulin does not stimulate muscle protein synthesis.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 May 16

Och det räcker med fastenivåer av insulin för maximal anabol effekt av aminosyror.

Citat:
There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.
Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-05, 14:37   #7
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Fast det finns ju fortfarande en anledning att ta kolhydrater efter passet, om man vill fylla på glykogen depåerna och snabba på återhämtningen.
Visserligen är detta troligtvis inte nödvändigt vid vanliga styrkepass om man inte ska träna samma muskler inom snar framtid.
om jag förstått det rätt...
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 14:43   #8
torregen
Registered User

torregens avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Fast det finns ju fortfarande en anledning att ta kolhydrater efter passet, om man vill fylla på glykogen depåerna och snabba på återhämtningen.
Visserligen är detta troligtvis inte nödvändigt vid vanliga styrkepass om man inte ska träna samma muskler inom snar framtid.
om jag förstått det rätt...
tror inte det var så mr.grub menade. kolhydrater har ingen effekt på proteinbalansen, om det inte är EAA.
Gammal 2007-07-05, 14:45   #9
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
tror inte det var så mr.grub menade. kolhydrater har ingen effekt på proteinbalansen, om det inte är EAA.
jo, men vände mig till de som kanske tänker, "shit nu måste jag sluta ta kolhydrater!" det finns användning, men kanske inte om man kör en fyradagars split eller liknande...
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 14:57   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Men, i stället för att trycka i sig kilovis med druvsocker eller glukospolymerer per år, kanske man kan gå hem och äta en vanlig måltid med extra mycket kolhydrater från mumsiga livsmedel i stället. Och nöja sig med en ren proteindrink direkt efter passet.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-05, 15:02   #11
formula4shape
Framgång

formula4shapes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Men, i stället för att trycka i sig kilovis med druvsocker eller glukospolymerer per år, kanske man kan gå hem och äta en vanlig måltid med extra mycket kolhydrater från mumsiga livsmedel i stället. Och nöja sig med en ren proteindrink direkt efter passet.
Äntligen! Då kan vi leva gött tills nästa studie dyker upp och fortfarande vara optimala
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij Visa inlägg
Slår i lite vispgrädde i gainern ibland. Då är det fest!!
formula4shape är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 15:06   #12
formula4shape
Framgång

formula4shapes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Att en gainer (kolhydrater+protein) efter passet stimulerar proteinsyntesen bättre än bara en proteindrink har snarare varit självklart tills idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij Visa inlägg
Slår i lite vispgrädde i gainern ibland. Då är det fest!!
formula4shape är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 15:34   #13
paddanboy
Registered User

paddanboys avatar

Reg.datum: Aug 2005
Hummz... Va det inte innan passet som protein fördelaktigast och inte efter?
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 15:35   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy Visa inlägg
Hummz... Va det inte innan passet som protein fördelaktigast och inte efter?
Vad har den frågan med trådens ämne att göra?

Svar: inte ett smack.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-07-05, 15:43   #15
[UnTr] freshmint
Registered User

Reg.datum: Dec 2003
Så proteinnedbrytningen ökade inte heller?

Annars hade det ju varit lätt att tro att skilnaden mellan att tillsätta kolhydrat och inte enbart beror på energi mängden, så att energi mängden i från icke-EAA i vasslet gör kolhydraterna överflödiga.
[UnTr] freshmint är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.