Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-30, 07:58   #1
piraten99
Spamming user

piraten99s avatar

Reg.datum: Apr 2007
känningar i armbågen underarmen

hej!

efter ett träningspass på rygg och främs bröst så får jag känningar ihöger armbåge. i lederna nånting. detta kommer och går under nästa dag men efter nån enstaka dag är det borta. detta har pågått i några veckor.
piraten99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 08:42   #2
Ryska_raketen
Banned User

Ryska_raketens avatar

Reg.datum: Aug 2005
Kanske är det en begynnande tennis/golfarmbåge, som du kanske ska ta och kolla upp?
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 09:01   #3
piraten99
Spamming user

piraten99s avatar

Reg.datum: Apr 2007
ok, men jag spelar inte tennis eller golf. så vad menar du? och vad gör man?

sen har jag också när jag springer. det började för någon månad sen.
jag skulle jogga 6 km och efter 3 km så fick jag känningar i vänstra knät i leden. vilket för varje steg jag tog så ble det bara värre så jag gick hem. efter två månader så testade jag jogga igen och samma sak hände.
men jag känner ingenting när jag går eller styrketränar, bara när jag joggar..??????????????????
piraten99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 09:16   #4
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av piraten99 Visa inlägg
Det behöver man inte göra för att få tennis eller golfarmbåge.
Sök på tennisarmbåge eller lateral epikondylit, som det även heter. Gör det ont på utsidan av armbågen är det tennisarmbåge, gör det ont på insidan så är det golfarmbåge.
Citat:
jag skulle jogga 6 km och efter 3 km så fick jag känningar i vänstra knät i leden. vilket för varje steg jag tog så ble det bara värre så jag gick hem. efter två månader så testade jag jogga igen och samma sak hände.
men jag känner ingenting när jag går eller styrketränar, bara när jag joggar..??????????????????
Läkare??????????????????

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 10:25   #5
champion
Lever i en dröm

champions avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:

Helt omöjligt att säga vad som är fel.
Har problem med mitt knä och min husläkare kunde ej hjälpa mig utan idrottskleniken kunde det. Så om husläkaren ej kunde det så kan inte kolo heller göra det genom en beskrivning.
champion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 19:24   #6
InaIna
Registered User

InaInas avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:

Det är egentligen inget konstigt med att du bara känner smärta vid joggning och inte vid styrketräning, eftersom de två aktiviteterna belastar knäleden på helt olika sätt. När du joggar tar både muskler och leder i benen upp ca 10 gånger (eller är det 7?) av din kroppsvikt. När du styrketränar är det framför allt musklerna som lyfter vikterna. Lederna belastas alltså inte lika mycket här. Beror naturligtvis också på vilken övning du gör ...

Jag har samma problem som du, jag kan styrketräna, powerwalka och gå på pass utan problem, men så fort jag joggar eller springer så svullnar knäna och smärtar. I mitt fall handlar det om att jag har en liten, liten broskbit precis under knäskålen och vid för hög belastning på knäet så svullnar det under den så att broskbiten på något sätt skaver emot och orsakar svullnad och smärta. Väldigt irriterande, och de tips jag har fått är att försöka styrketräna quadriceps så mycket som möjligt så att den musklen "lyfter upp" knäskålen och ger mer plats åt muskler och leder och senor i knäet att arbeta.

Jag hade rekommenderat dig att uppsöka en sjukgymnast för att få en genomgång och kontroll av knäet och sedan ett utformat träningsprogram så du kan stärka dina knän.

Lycka till.

/Ina
InaIna är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.