Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-06, 18:56   #1
Brian Boitano
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Fruktarism, eller vad den nu kallas?

Vet inte vad denna "diet" kallas.. gissar vilt på fruktarism *whistle*

Vet ni vad jag frågar efter? Nån slags diet där man i princip bara äter frukt? Vet inte riktigt. Såg nån dokumentär om det här för nåt år sen eller två..

nån som vet vad jag är ute efter?

edit: Frukt är huvudfödan är vad jag har förstått, vet inte mycket mer än så, därför jag frågar här
That's what Brian Boitano'd do!
Brian Boitano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 19:02   #2
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Om man bara äter frukt kallas den nog "idioti".
Gammal 2007-03-06, 19:24   #3
Brian Boitano
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Jo den verkade lite knasig, men är ändo nyfiken på att veta mer om denna 'idioti'

EDIT: Kommer ihåg från dokumentären att pappan uppfostrade sitt barn att leva på samma kost
That's what Brian Boitano'd do!
Brian Boitano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 19:37   #4
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Låter vrickat och med tanke på att det här är ett forum som består av huvudsakligen kroppsbyggare så har du nästan hamnat fel. Klart nu kommer det förmodligen någon och rättar mig. Men principen är ändå densamma
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 21:25   #5
michael
Custom User Title

michaels avatar

Reg.datum: Aug 2002
Intressant, då våra förfäder i huvudsak fick sina kolhydrater från just frukt i många många år innan vi kunde det här med att odla säd(~10,000 år sen)
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 21:31   #6
Inzza
Fuckar ut!

Inzzas avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av michael Visa inlägg
Intressant, då våra förfäder i huvudsak fick sina kolhydrater från just frukt i många många år innan vi kunde det här med att odla säd(~10,000 år sen)
Fast idag lever vi 40 år längre i genomsnitt, så jag tror nog inte våra framsteg inom maten är överdrivet "skadliga" för oss.
Säger som Strandbyggarn, säg till om den där gainern funkar ;D. Blev förjävla sugen på att prova den nu. Har gått upp från 57kg till 58kg på ca 4 år. Har star nutritions gainer pro nu. Men den verkar inte hjälpa särskillt mycket.
Inzza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 22:10   #7
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Hur gjorde vi med köttet vi fångade. För det finns väl glykogen lagrat i kött innan det är processat?
Är tillagning (grillning t ex) av nyss dödad björn tillräckligt för att glykogen ska försvinna?
Åt man rått kött?
Är mängderna glykogen så små att de är försumbara?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 22:17   #8
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ja, frukterianism bygger ju på att man uteslutande äter det som växter producerar (frukt, bär, nötter). Själva växten äter de inte, om jag har rätt för mig. Svårare än så är det väl inte

Steve Jobs var det ett tag.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 22:22   #9
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Du tänker inte på det här med stenålderskost då?
Det kan man säkert leva helt ok på då det också innehåller kött och sånt.
Men att leva på BARA frukt är bra dumt då det blir svårt att få i sig tex fullvärdigt protein.
Gammal 2007-03-06, 22:25   #10
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
Du tänker inte på det här med stenålderskost då?
Det kan man säkert leva helt ok på då det också innehåller kött och sånt.
Men att leva på BARA frukt är bra dumt då det blir svårt att få i sig tex fullvärdigt protein.
Varför tror du det? Det handlade ju om en diet där man "i princip bara äter frukt". låter mer som fruktarianism än stenålders kost, enligt mig.
Gammal 2007-03-06, 22:31   #11
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Varför tror du det? Det handlade ju om en diet där man "i princip bara äter frukt". låter mer som fruktarianism än stenålders kost, enligt mig.
Jag tror inte det.
Utifrån beskrivningen låter det onekligen som den välkända Bionda-dieten, dvs bara frukt.
Men då ingen vettig människa lever på en sådan diet tänkte jag bara kolla om det nu inte var den betydligt vettigare stenålderskosten det handlade om.
Gammal 2007-03-06, 22:37   #12
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
Jag tror inte det.
Utifrån beskrivningen låter det onekligen som den välkända Bionda-dieten, dvs bara frukt.
Men då ingen vettig människa lever på en sådan diet tänkte jag bara kolla om det nu inte var den betydligt vettigare stenålderskosten det handlade om.
Bionda-dieten? Det är väl en diet som fanns långt innan den token gjorde entre i den kvällspressvärld de flesta här inne verkar leva och verka i (och för?).

Det finns många människor som lever som fruktarianer, och som uppenbarligen mår bra av det. Men det är klart, folk blir ju så oerhört stötta och utomordentligt arga när de hör att det finns folk som lever vegetariskt, så jag kan tänka mig att ilskan bubblar än starkare av att höra att folk lever fruktarianskt. Ammagad liksom.

Om folk mår bra och klarar sig på en fruktdiet, så låt dem göra det.
Jag skulle aldrig göra det, och jag skulle aldrig rekomendera någon att försöka sig på det. Men inte heller skulle jag kalla de som valt att göra det för ifolk helt utan vett. De har väl sina motiv. Men hey, that's just me.
Gammal 2007-03-06, 22:42   #13
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Verkar vara en hel del framstående personer (förutom Bionda och Mr. Jobs) som har levt enligt föreskrivna diet. Enligt Wiki i all fall.

Citat:
Fruitarians

* Herbert Shelton, the founder of Natural Hygiene. Fruitarianism is a sub-category of the holistic health doctrine of Natural Hygiene.[27]
* Dr. Henry Anderson, founder of the City University of Los Angeles, the Minister of Education for the Wasitaw Nation, the "oldest Indigenous People on Earth", and Attorney General of the Pembina Nation of North Dakota[28], the author of the book "The Nature and Purpose of Disease: Definitive Guide of Peoples with Melanin". Publishers in Nigeria, Japan, Germany, India and the United States expect this book to be nominated for a Nobel Prize.[29][30]
* Dr. Marvin Katz, fruitarian ethics professor, philosophy lecturer at the University of Akron. Fired from a NE Ohio University with 5 of his peers for taking a stand against the war in Vietnam. [31][32]
* Francisco Martin, President of the Vegan Society of Spain, fruitarian since 1987.[33]
* Karen Noble, owner of a raw-food centre in Barnet, north London, in 1999 said she had "not had a cold since 1983, when she became a fruitarian".[34]
* Arne Wingqvist, a walkathon participant, a student of Dr. Shelton Health School,[35] in 1997 he said he had renewed vigor and vitality due to fruitarianism.[36] By 1999, Wingqvist identified himself as a vegetarian/vegan, eating "uncooked food...fruit and vegetables".[37]
Gammal 2007-03-07, 00:45   #14
michael
Custom User Title

michaels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Inzza Visa inlägg
Fast idag lever vi 40 år längre i genomsnitt, så jag tror nog inte våra framsteg inom maten är överdrivet "skadliga" för oss.

Ganska idiotiskt att se kost som orsak till livslängd, speciellt under de livsformer våra förfäder levde under.

Allt du har ett samband min vän, ingen orsak.
Gammal 2007-03-07, 00:48   #15
michael
Custom User Title

michaels avatar

Hur får man i sig fettsyror och protein som fruktarian?
Har ju hört om mannen som bara äter sallad, han har ju ganska dålig blodfettsprofil och alla underbara effekter av ett bristande endokri-system

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.