2006 var året jag, redan go och rund efter några år bakom ett skrivbord, slutade snusa och genom småätande gick upp ytterligare 8-10 kg. Resultatet var en nikotinfri, endast delvis nöjd fetknopp. Jag är inte, och har aldrig varit, något för nyårslöften men någonstans mellan pepparosten, gåslevern och champagnen i år så insåg jag att det var dags att göra något åt det hela. 2007 års projekt, nu när snuset är helt avklarat, blir således att komma i form.
Utgångspunkten vid nyår var:
Längd: 186 cm.
Vikt: 115,5 kg.
Midjemått: ca 110 cm.
Vilopuls/kondition: ca 55 / rätt hyfsad eftersom jag cyklar vart jag än ska och motionscyklar en del i alla fall under sommarsäsongen.
Delmål
Att 2007-06-30 ha gått ned 15 kg (till 100,5 kg) och har en kondition som en ångmaskin.
Slutgiltigt mål
Att 2007-12-30 har gått ned 27,5 kg (till 88 kg) och ha en bättre ork än en ångmaskin
Nå, nu är det ju februari, vad har jag hållit på med sedan nyår?!
Min taktik går ut på bra mat och proteindrinkar, samt mängder av motion/träning i alla dess former. Målet är att det ska gå åt minst 600 kcal mer än jag stoppar i mig per dag (ca 2,5 kg per månad).
En typisk dag käkar jag havregrynsgröt med bär, en kopp kaffe och en proteindrink (den senare med ca 370 kcal) till frukost. Till lunch blir det alltifrån enbart en proteindrink/måltidsersättare och lite frukt, en blandning av bra mat och halv drink till stora portioner bra mat (det senare inte minst om jag ska träna mycket). Middag blir nästan alltid uteslutande vällagad mat, min sambo och jag försöker nu att varje vecka laga något med såväl kött, fisk som fågel. Bulgur, qinoa och keso har blivit ett stående inslag i kosten.
Vad jag av en händelse började med, och som jag skulle rekomendera alla som vill göra ngt liknande är att skriva
dagbok! Själv skriver jag lite snabbt hur jag ätit, vad jag gjort (motion/träning) och var och varannan dag vad jag väger.
Träningen
Januari såg ut såhär;
Promenerat 81-82 km.
Cyklat 321 km (såväl "promenadcyklat" med puls kring 110-130 som motionscyklat 90 min med puls på 150-160).
Styrketränat två gånger om ca 1 timme.
Utöver detta försökte jag i alla fall 2-4 gånger per vecka göra 20 armhävningar och 30-50 situps.
Jag är rätt bra på att stretcha (hur fan stavas det!?).
Resultatet
I Januari gick jag i stadig takt ned 4 - 4,5 kg. Sist jag vägde mig, för fyra dagar sedan, vägde jag 108,2 kg och summerar alltså 7,3 kg viktnedgång. Därtill kan man lägga att pulsen när jag sitter och skriver (som jag gör nu) kommer ned kring min tidigare vilopuls, 55 - och mina ben (som är det jag som cyklist lägger mest tid vid på gymet) börjar kännas och se rätt aggresiva ut

. Lägg därtill känslan av att sätta på sig brallor man inte kunnat ha på något år...
Tilläggas kan att jag i februari ökat styrketräningen en hel del, är nog uppe i 3-4 gånger hittills, dessutom har jag börjat simma lite ibland. Mågsidig träning var det här!