Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-23, 09:02   #1
JTH
Registered User

JTHs avatar

Reg.datum: Jan 2007
JTH:s 2007-deff

2006 var året jag, redan go och rund efter några år bakom ett skrivbord, slutade snusa och genom småätande gick upp ytterligare 8-10 kg. Resultatet var en nikotinfri, endast delvis nöjd fetknopp. Jag är inte, och har aldrig varit, något för nyårslöften men någonstans mellan pepparosten, gåslevern och champagnen i år så insåg jag att det var dags att göra något åt det hela. 2007 års projekt, nu när snuset är helt avklarat, blir således att komma i form.

Utgångspunkten vid nyår var:
Längd: 186 cm.
Vikt: 115,5 kg.
Midjemått: ca 110 cm.
Vilopuls/kondition: ca 55 / rätt hyfsad eftersom jag cyklar vart jag än ska och motionscyklar en del i alla fall under sommarsäsongen.

Delmål
Att 2007-06-30 ha gått ned 15 kg (till 100,5 kg) och har en kondition som en ångmaskin.

Slutgiltigt mål
Att 2007-12-30 har gått ned 27,5 kg (till 88 kg) och ha en bättre ork än en ångmaskin

Nå, nu är det ju februari, vad har jag hållit på med sedan nyår?!
Min taktik går ut på bra mat och proteindrinkar, samt mängder av motion/träning i alla dess former. Målet är att det ska gå åt minst 600 kcal mer än jag stoppar i mig per dag (ca 2,5 kg per månad).

En typisk dag käkar jag havregrynsgröt med bär, en kopp kaffe och en proteindrink (den senare med ca 370 kcal) till frukost. Till lunch blir det alltifrån enbart en proteindrink/måltidsersättare och lite frukt, en blandning av bra mat och halv drink till stora portioner bra mat (det senare inte minst om jag ska träna mycket). Middag blir nästan alltid uteslutande vällagad mat, min sambo och jag försöker nu att varje vecka laga något med såväl kött, fisk som fågel. Bulgur, qinoa och keso har blivit ett stående inslag i kosten.

Vad jag av en händelse började med, och som jag skulle rekomendera alla som vill göra ngt liknande är att skriva dagbok! Själv skriver jag lite snabbt hur jag ätit, vad jag gjort (motion/träning) och var och varannan dag vad jag väger.

Träningen
Januari såg ut såhär;

Promenerat 81-82 km.

Cyklat 321 km (såväl "promenadcyklat" med puls kring 110-130 som motionscyklat 90 min med puls på 150-160).

Styrketränat två gånger om ca 1 timme.

Utöver detta försökte jag i alla fall 2-4 gånger per vecka göra 20 armhävningar och 30-50 situps.

Jag är rätt bra på att stretcha (hur fan stavas det!?).

Resultatet
I Januari gick jag i stadig takt ned 4 - 4,5 kg. Sist jag vägde mig, för fyra dagar sedan, vägde jag 108,2 kg och summerar alltså 7,3 kg viktnedgång. Därtill kan man lägga att pulsen när jag sitter och skriver (som jag gör nu) kommer ned kring min tidigare vilopuls, 55 - och mina ben (som är det jag som cyklist lägger mest tid vid på gymet) börjar kännas och se rätt aggresiva ut . Lägg därtill känslan av att sätta på sig brallor man inte kunnat ha på något år...

Tilläggas kan att jag i februari ökat styrketräningen en hel del, är nog uppe i 3-4 gånger hittills, dessutom har jag börjat simma lite ibland. Mågsidig träning var det här!

Senast redigerad av JTH den 2007-02-23 klockan 09:05.
JTH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 14:28   #2
JTH
Registered User

JTHs avatar

Idag blev en dag som många andra, havregrynsgröt till frukost, läsa lite på förmiddag, havregrynsgröt och proteindrink till lunch och så ut och cykla. 1:43 h ute i snön blev det, med en snittpuls på 157 (81% av max). Mjöksyretröskeln ligger högt, det börjar kännas varmt och behagligt att ligga och pendla mellan 175 och 185! Pulsmätaren signalerar 2115 förbrända kcal.

Till middag siktar jag på en majs och brokolopaj med ägg som bas, strimlad kassler och (lite) smakstark ost som gratinering.

I helgen blir det lungt, troligen mest promenader då jag ska resa bort (lööööv weekend!)

Senast redigerad av JTH den 2007-02-23 klockan 14:31.
Gammal 2007-02-23, 14:47   #3
JTH
Registered User

JTHs avatar

Glömde att väga mig imorse som jag brukar, efter dagens konditionspass (under vilket jag trots allt drack rätt hyfsat) står vågen på 107,4 kg, en ordentlig nedgång sedan sist som innebär 8,1 tappade kilon sedan nyår! Det finns skäl att fira i helgen!
Gammal 2007-02-23, 14:57   #4
Sadde
Registered User

Saddes avatar

Reg.datum: Aug 2006
grattis till viktnedgången!
Sadde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 11:22   #5
JTH
Registered User

JTHs avatar

24/2 - 26/2
Weekend utomlands i storstad, onyttig restaurangmat och alkohol, troligen ett kaloriöverkskott på 1000-1500 per dag!

Nåväl, sånt får man väl leva med - inte minst eftersom det i stort sett var den enda synden på två månader!

Idag blir det motionscykling, 20-30 km i snörusket!
Gammal 2007-02-27, 16:30   #6
JTH
Registered User

JTHs avatar

2007-02-27
37,6 km blev det, 2/3 i 2-6 cm snömodd (det är tungt!). Inkl. lite dryckes- och stretshpauset blev det 2 h med snittpuls kring 154 (80% av max). Imorgon eftermiddag blir det nog en tungt styrketräningspass och 500-1000 meters simmning!
Gammal 2007-02-27, 17:14   #7
Brinken
Registered User

Brinkens avatar

Reg.datum: Jul 2006
WOW vilken motivation du verkar ha! Några före/efterbilder från nyår/nu??

Keep on biking:P
Gammal 2007-02-27, 18:08   #8
JTH
Registered User

JTHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
WOW vilken motivation du verkar ha!
Well, now that you mention it... Ja, faktiskt. Vete fan vad det är, kände att det räckte kring nyår och tog ett snack med min fästmö (som är den bästa kvinna jag någonsin haft förmånen att stifta bekantskap med!). Sedan dess är det "forza" som gäller! En bra förutsättning är att jag tycker cyklingen är rolig, även om jag nu på allvar börjar ruttna på den här j**la snömodden! Jag vill cykla fort som satan med mina semislicks!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
Några före/efterbilder från nyår/nu??
Nej, har faktiskt inte vågat mig på det, men funderar på att börja nu (eventuellt leta fram någon gammal bild med kläder på som "före" också. Det blir dock, som vissa andra på forumet, en fråga för en frmtid då jag känner mig sjukt stolt över min prestation och min kropp =>
Gammal 2007-02-27, 18:24   #9
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Stick to it! Kör hårt och ge inte upp!! Du kommer garanterat klara det.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 18:31   #10
JTH
Registered User

JTHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Stick to it! Kör hårt och ge inte upp!! Du kommer garanterat klara det.
Tack för stödet! Ja, jag känner mig rätt övertygad om att jag kommer klara det. Vad som starkt talar för det (förutom ren motivation och det jag presterat hittills) är vädret/säsongen. Alla gånger jag tidigare varit i OK skick (vikt/kondition) har formen varit väldigt säsongsbetonad; dvs att jag började träna i april-maj, kom i god form i juni-juli men sedan drog ned träningen framåt september och lade på mig kilon och tappade kondition under vintern.

Jag kommer att "komma ur" denna vinter med den bästa kondition jag varit i på 7 år, och troligen lättare än jag varit på i alla fall 5 år... Oavsett om det blir vättern i sommar så siktar jag på i alla fall 400-500 km cykling per månad, varav merparten ren motion (puls 70-85% av max).

PS. Jag har gjort ett "steg två mål" i min kalender (där jag noterat och varje vecka följer upp att jag tappar i vikt i den takt jag ska), som innebär 20 kg fram till 30/6... Detta för att jag hittills lyckats betydligt bättre än målsättningen, men jag är nöjd om jag når det initiala målet till 30/6.
Gammal 2007-02-27, 18:37   #11
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Var noga med att även ta bilder så att du verkligen kan skina ett leende när du ser skillnaden. Om motivationen tryter så sök stöd från vem eller vad som helst utom mat och taskiga bekanta.

Om viljan att uppnå någonting är starkare än oviljan att göra nånting så sker underverk.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 18:46   #12
JTH
Registered User

JTHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Var noga med att även ta bilder så att du verkligen kan skina ett leende när du ser skillnaden. Om motivationen tryter så sök stöd från vem eller vad som helst utom mat och taskiga bekanta.

Om viljan att uppnå någonting är starkare än oviljan att göra nånting så sker underverk.
Ja, jag ska nog ta bilder... Jag lägger ut dem i denna tråd när jag nått målet 30/6..! Dvs ev en bild från "innan", en ungefär nu (108-109 kg) och så en kring 100 kg i sommar. Sedan får jag väl fylla på med den vidare utvecklingen, mot målet 88 kg krutpaket!

Ja, "dåliga vänner" har jag som tur är inga, och de bra jag har har jag talat om för vad jag håller på med (och håller dem uppdaterade), det är en del i min "terapi" och drivkraft (jag vill ju visa dem att jag presterar hela tiden!).
Gammal 2007-02-28, 13:12   #13
JTH
Registered User

JTHs avatar

OK, har tagit bilder... Men hur fasen lägger jag in dem?!
Gammal 2007-03-01, 18:01   #14
JTH
Registered User

JTHs avatar

Är det ingen som vill hjälpa mig att lägga in en bild!?
Gammal 2007-03-01, 18:10   #15
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Ladda upp bilden någonstans

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66018

Tryck sen på den gula knappen som ser ut som ett vykort och klistra in länken till bilden.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.