Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-02-08, 18:38   #1
yahel
Registered User
 
yahels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 70
Räkna ut kcal genom dl?

Jag är trött och sliten och kanske lider av lågt IQ men jag behöver veta hur många kcal 2 dl okokta fullkornsmakaroner innehåller eller hur många kcal 2 dl kokta fullkornsmakaroner innehåller.

Det jag vet är:

Okokta Fullkornsmakaroner.
2 dl väger 70 gram

Kokta Fullkornsmakaroner
70 gram innehållet 79 kcal

4 dl okokta blir 6,5 dl kokta makaroner.

Nån som vet nån omvandlartabell eller bra statistiksida
på nätet så posta gärna!

Äger ingen våg utan mäter hellst i dl enhet!
yahel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 19:10   #2
Tintomara
Registered User
 
Tintomaras avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 173
Om du vet att 2 dl okokta fullkornsmakaroner väger 70 gram så förstår jag inte varför du behöver en tabell baserad på volymmått? Jag menar, när du vet vikten i gram så kan du ju utan problem använda vanliga kaloritabeller, t.ex Livsmedelsverkets

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242
Tintomara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 19:12   #3
Lilla Brynolf
Registered User
 
Lilla Brynolfs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Vasa Finland
Inlägg: 157
Precis, om du vet att du käkar 70 gram så kollar du bara på påsen hur mycket 100 gram innehåller och räknar lite enkel matematik?
Lilla Brynolf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 21:17   #4
yahel
Registered User
 
yahels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 70
70 gram = 2 dl hittade jag på denna sidan
http://www.ihv.uu.se/kokboken/recept...key=-&offset=0
Där handlar det om okokta fullkornsmakaroner

Enligt förpackning är 100 gram kokta = 225 kcal
Enligt slv.se är 100 gram ”Pasta makaroner spaghetti fullkorn” 326,9 kcal
Det skiljer alltså 101,9 mellen livsmedelsdatabasen och paketet?

Det andra problemet är att i första länken pratas det om okokta (torr vikt) och på förpackningen pratas det om kokta vilket det verkar göras på slv också.
yahel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 22:00   #5
Tintomara
Registered User
 
Tintomaras avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av yahel Visa inlägg
Enligt förpackning är 100 gram kokta = 225 kcal
Enligt slv.se är 100 gram ”Pasta makaroner spaghetti fullkorn” 326,9 kcal
Det skiljer alltså 101,9 mellen livsmedelsdatabasen och paketet?

Det andra problemet är att i första länken pratas det om okokta (torr vikt) och på förpackningen pratas det om kokta vilket det verkar göras på slv också.
326,9 kcal för "Pasta makaroner spaghetti fullkorn" gäller torrvikt. För, som du ser längre ner i samma lista, så anges 113,1 kcal för "Pasta makaroner spaghetti fullkorn kokt m salt".

Angående om förpackningens siffror gäller kokta eller okokta: Räkna ihop vikterna för protein, fett och kolhydrater. Om dessa tillsammans utgör t.ex 70-80 gram, då vet du att det är torrvikten som avses på förpackningen - för kokta makaroner får garanterat minst hälften av sin vikt ifrån vatten.

Är det Kungsörnen förresten? De är skumma när det gäller ordet "kokade"! På sina förpackningar med fullkornsmakaroner skriver de "100 g Makaroner Fullkorn kokade i vatten innehåller i genomsnitt..." MEN med detta syftar de på torrvikt! Det var en diskussion omkring detta på ett annat forum och en av forumdeltagarna ringde då till dem och frågade. Citat: för att få full klarhet i detta, ringde jag till Kungsörnen. Först fick jag minst sagt förvånande innehållsdeklarations-tolkningar. Den jag talade med menade att "pasta kokt i vatten" = "pasta sådan den är i det inköpta paketet", medan "kokt pasta" = "tillagad pasta".
Tintomara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 22:11   #6
yahel
Registered User
 
yahels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Tintomara Visa inlägg
326,9 kcal för "Pasta makaroner spaghetti fullkorn" gäller torrvikt. För, som du ser längre ner i samma lista, så anges 113,1 kcal för "Pasta makaroner spaghetti fullkorn kokt m salt".

Angående om förpackningens siffror gäller kokta eller okokta: Räkna ihop vikterna för protein, fett och kolhydrater. Om dessa tillsammans utgör t.ex 70-80 gram, då vet du att det är torrvikten som avses på förpackningen - för kokta makaroner får garanterat minst hälften av sin vikt ifrån vatten.

Är det Kungsörnen förresten? De är skumma när det gäller ordet "kokade"! På sina förpackningar med fullkornsmakaroner skriver de "100 g Makaroner Fullkorn kokade i vatten innehåller i genomsnitt..." MEN med detta syftar de på torrvikt! Det var en diskussion omkring detta på ett annat forum och en av forumdeltagarna ringde då till dem och frågade. Citat: för att få full klarhet i detta, ringde jag till Kungsörnen. Först fick jag minst sagt förvånande innehållsdeklarations-tolkningar. Den jag talade med menade att "pasta kokt i vatten" = "pasta sådan den är i det inköpta paketet", medan "kokt pasta" = "tillagad pasta".
Tackar så mycket!
Jag det är kungsörnen, minst sagt förvirrande

Så då bör det va såhär då

100 gram (torrvikt) = 225 kcal
225 / 100 = 2,25 kcal per gram
70 gram x 2,25 = 157,5 kcal

2 dl okokta fullkornsmakaroner innehåller 157,5 kcal!
yahel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 22:23   #7
emmak
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av yahel Visa inlägg
Tackar så mycket!
Jag det är kungsörnen, minst sagt förvirrande

Så då bör det va såhär då

100 gram (torrvikt) = 225 kcal
225 / 100 = 2,25 kcal per gram
70 gram x 2,25 = 157,5 kcal

2 dl okokta fullkornsmakaroner innehåller 157,5 kcal!
2 dl okokta fullkornsmakaroner innehåller betydligt mer än 157 kcal
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 23:20   #8
Tintomara
Registered User
 
Tintomaras avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 173
Jag håller med emmak om att 157 kcal för 2 dl okokta makaroner verkar misstänkt lite.

Yahel, du angav 225 kcal/100g. Vad är det för sorts fullkornsmakaroner egentligen? (På förpackningen till Kungsörnens "vanliga" fullkornsmakaroner anges 340 kcal/100 g.)

Citat:
Ursprungligen postat av yahel Visa inlägg
70 gram = 2 dl hittade jag på denna sidan
http://www.ihv.uu.se/kokboken/recept...key=-&offset=0
Där handlar det om okokta fullkornsmakaroner
Hur mycket 1 dl okokta makaroner väger beror till stor del på vilken form makaronerna har, eftersom detta avgör hur stor plats de upptar. Det är bl.a därför som kaloritabeller är just viktbaserade.

Som du ser i din egen länk så är "70 gram = 2 dl" baserat på spiralformade makaroner - som genom sin form tar upp mer plats i ett decilitermått än vanliga, mindre makaroner. Enligt min våg (som i och för sig är en helt vanlig digital hushållsvåg, inget superexakt vetenskapligt instrument) väger 1 dl "vanliga" fullkornsmakaroner 45 gram. Dvs 2 dl blir 90 gram. (Med just den sortens makaroner alltså.)

Senast redigerad av Tintomara den 2007-02-08 klockan 23:22.
Tintomara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 23:28   #9
yahel
Registered User
 
yahels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 70
Ja du har rätt...
Har precis börjat banta och lider av hunger och är jättetrött i huvudet och kan inte tänka klart.

Så här ska det va då

100 gram (torrvikt) = 340 kcal
340 / 100 = 3,4 kcal per gram
90 gram x 3,4 = 306

2 dl okokta fullkornsmakaroner innehåller 306 kcal!
yahel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)