Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-05, 13:29   #1
Syrsa
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
Koka havregryn, inte koka havregryn.

är det någon skillnad på att koka havregrynen till gröt och att bara äta de tillsammans med mjölk?
Syrsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 13:57   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att dom inte är kokta innebär inte att dom är råa, dom är ju fortfarande ångpreparerade. Jag kan dock inte svara på om dom gelbildande fibrerna (beta-glukaner) tas upp på ett mer lr mindre effektivt sätt när havregrynen kokats till gröt.

Men de finns en myt om att havregryn sväller i magen å de e just bara en myt, eftersom dom inte är råa utan ångpreparerade som sagt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 15:36   #3
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Att dom inte är kokta innebär inte att dom är råa, dom är ju fortfarande ångpreparerade. Jag kan dock inte svara på om dom gelbildande fibrerna (beta-glukaner) tas upp på ett mer lr mindre effektivt sätt när havregrynen kokats till gröt.

Men de finns en myt om att havregryn sväller i magen å de e just bara en myt, eftersom dom inte är råa utan ångpreparerade som sagt.
Så det kan alltså inte ske någon gelbildning i magsäcken? Är det inte tillräckligt varmt eller? För när man kokar havregrynen kommer ju vatten tränga in i fibrerna tänkte jag, och undrar vilka förutsättningarna är för att detta ska ske.
Gammal 2007-02-05, 15:46   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Så det kan alltså inte ske någon gelbildning i magsäcken? Är det inte tillräckligt varmt eller? För när man kokar havregrynen kommer ju vatten tränga in i fibrerna tänkte jag, och undrar vilka förutsättningarna är för att detta ska ske.
Det är ju just de jag inte vet, men jag skulle oxå gissa på att de är bättre att koka havregrynen ur "fiberupptagningssynpunkt" då dom suger upp vatten och gelen bildas redan innan man äter den.

Men dom är fortfarande inte råa i påsen.
Gammal 2007-02-05, 16:00   #5
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Det är ju just de jag inte vet, men jag skulle oxå gissa på att de är bättre att koka havregrynen ur "fiberupptagningssynpunkt" då dom suger upp vatten och gelen bildas redan innan man äter den.

Men dom är fortfarande inte råa i påsen.
Just ja, jag missade att du reserverade dig något i din text. Då förstår jag inte hur du så säkert kan säga att de inte sväller i magen. Skulle vatten tränga in ifibrerna så är det väl sväller precis vad de gör?
Gammal 2007-02-05, 16:13   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Just ja, jag missade att du reserverade dig något i din text. Då förstår jag inte hur du så säkert kan säga att de inte sväller i magen. Skulle vatten tränga in ifibrerna så är det väl sväller precis vad de gör?
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...5ngpreparerade
Gammal 2007-02-05, 16:44   #7
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ok. Ångprepareringen är alltså förutom ett svar på ifall de är råa eller inte, en anledning till att de inte sväller.
Med risk att forsätta spekulera utan kunskap gissar jag att ångprepareringen på något sätt gör att det krävs kokning innan man kan få vatten att tränga in i fibrerna. 37-gradig magsyra räcker alltså inte.
Gammal 2007-02-05, 19:23   #8
Max
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Havregryn sväller i vatten, varför skulle de inte svälla i magen?
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 19:38   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Havregryn sväller i vatten, varför skulle de inte svälla i magen?
Dom sväller alltså inte i den bemärkelsen att dom jäser å innebär magproblem som om man skulle äta dom råa, jämför med okokt ris exempelvis. Att dom suger åt sej vätska i magen är ju självklart, kanske gjorde jag mej inte försådd nu när jag tänker efter.

Jag har aldrig menat att havregrynen inte kan suga åt sej vätska i magen i likhet me i kastrullen, de jag menar med "sväller" är alltså på det sättet som exempelvis okokta riskorn lr om man käkar bröddeg som inte jäst klart. Även havren är ju hårdare råa korn från början. Havregryn sväller alltså inte på ett negativt sätt om man säger så, å de e p.g.a. ångprepareringen som görs i förväg.
Gammal 2007-02-05, 19:50   #10
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Stärkelsen i obehandlade sädeskorn och potatis ligger i kompakta korn som hårt rullade garnnystan. Våra enzymer, amylaserna, har svårt att komma åt stärkelsen.
Genom att utsätta kornen för ånga så sväller stärkelse kornen upp en aning och gör så att amylaserna i magen kan börja sönderdela stärkelsen till glukos. Kornen är nu som vanliga garnnystan som vi kan handla i sybehörsaffären.
Genom att koka kornen ytterligare sväller stärkelsen hundra gånger till och helt plötligt får amylaserna fri tilgång att klippa upp stärkelsen.

Teoretiskt skulle GI rusa i taket genom att koka havregrynen men samtidigt sväller kostfibrer som beta-glukan också upp. Beta-glukan är t o m bättre på att svälla än ren stärkelse. Kostfibrerna hindrar fysiskt amylaserna och GI påverkas inte lika starkt.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 19:52   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Stärkelsen i obehandlade sädeskorn och potatis ligger i kompakta korn som hårt rullade garnnystan. Våra enzymer, amylaserna, har svårt att komma åt stärkelsen.
Genom att utsätta kornen för ånga så sväller stärkelse kornen upp en aning och gör så att amylaserna i magen kan börja sönderdela stärkelsen till glukos. Kornen är nu som vanliga garnnystan som vi kan handla i sybehörsaffären.
Genom att koka kornen ytterligare sväller stärkelsen hundra gånger till och helt plötligt får amylaserna fri tilgång att klippa upp stärkelsen.

Teoretiskt skulle GI rusa i taket genom att koka havregrynen men samtidigt sväller kostfibrer som beta-glukan också upp. Beta-glukan är t o m bättre på att svälla än ren stärkelse. Kostfibrerna hindrar fysiskt amylaserna och GI påverkas inte lika starkt.
Du gav nog en liiite bättre förklaring än jag mäktade med Va iaf de jag försökte få fram.
Gammal 2007-02-05, 19:56   #12
Max
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Sverker, du är GREAT
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 20:01   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Sverker, du är GREAT
+1
Gammal 2007-02-05, 20:16   #14
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Nää, men intresserad rent tekninskt. Får ju en massa näringsfysiologi på köpet.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 22:03   #15
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Reg.datum: Dec 2004
Så havregryn direkt ur paketet är betydligt sämre?
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:00.