Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-23, 15:11   #1
robert86
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
vitaminbrist?

Hej!
Jag är allergisk mot i princip alla grönsaker så under min livsstid har jag nog ätit mindre grönt än vad andra gör på en vecka. Förut sket jag i vitaminbrist och naglarna fick vita prickar men nu på senare tid har jag läst att vitaminbrist gör ens prestationer sämre vilket jag inte vill. Så jag undrar nu om jag får i mig tillräckligt med vitaminer genom banan och potatis eller om jag måste ta några sketna piller? Ifall ja, vilka piller behövs vanligen för en grön allergiker och vad kostar det?
robert86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:14   #2
Anova
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Aldrig besökt en dietist och fått råd om vad du ska äta? Om inte gör det!
(jag är också multiallergisk)
Anova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:21   #3
robert86
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Anova Visa inlägg
Aldrig besökt en dietist och fått råd om vad du ska äta? Om inte gör det!
(jag är också multiallergisk)
Inte för att var spydig men de snackar väl mest om tallriksmodellen och sånt? Och sen kostar det skjortan
Gammal 2007-01-23, 15:22   #4
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Du bör nog ta tillskott, ja. "Mitt val - sport" säljs för typ 120 kr på apoteket och är vettigt om du tränar mycket. Tränar du mindre finns det en som heter "mitt val - man", ligger i samma prisklass.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:28   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av robert86 Visa inlägg
Hej!
Jag är allergisk mot i princip alla grönsaker så under min livsstid har jag nog ätit mindre grönt än vad andra gör på en vecka. Förut sket jag i vitaminbrist och naglarna fick vita prickar men nu på senare tid har jag läst att vitaminbrist gör ens prestationer sämre vilket jag inte vill. Så jag undrar nu om jag får i mig tillräckligt med vitaminer genom banan och potatis eller om jag måste ta några sketna piller? Ifall ja, vilka piller behövs vanligen för en grön allergiker och vad kostar det?
I frukt och grönt är det främst stor variation av antioxidanter, den enda vitaminen som du inte får i dej från animaliska produkter är C-vitamin. Äter du mycke potatis som du säger så kan de säkert räcka för att få i dej tillräckligt med C-vitamin.

Annars finns vitaminer å mineraler i stor utsträckning i animaliska produkter, mejeriprodukter, lever, äggula, fisk etc. är oerhört näringsrika livsmedel.

Sen tycker jag att du ska kolla ordentligt vilka specifika allergier du har å inte bara generalisera till att "jag är allergisk mot i princip alla...".
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:55   #6
robert86
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Du bör nog ta tillskott, ja. "Mitt val - sport" säljs för typ 120 kr på apoteket och är vettigt om du tränar mycket. Tränar du mindre finns det en som heter "mitt val - man", ligger i samma prisklass.
Och hur många dagar räcker det?
Gammal 2007-01-23, 15:57   #7
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Och hur många dagar räcker det?
Man tar två tabletter dagligen, men jag vet inte hur många som är i. Hittade inte något på deras sajt heller... http://www.mittval.se/index.php?id=65
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 16:16   #8
Anova
Registered User

Citat:
Inte för att var spydig men de snackar väl mest om tallriksmodellen och sånt? Och sen kostar det skjortan
Har du sjuklig övervikt och du uppsöker en dietist pga detta så får du nog råd om tallrikmodellen. Uppsöker du för att du inte tål livsmedel får du säkerligen hjälp med att hitta alternativ som du tål. Jag tål själv inte mjölk och fick råd om var jag kunde hitta alternativ för att få i mig tilläckligt med kalcium, är allergisk mot de flesta fruterna fick tips om var jag kunde hitta t.ex. c-vitamin..
Nu skiljer sig priset på var man bor... Går man hos landstinget så är det billigt. I mitt landsting kostar det 80 kr.

Har du föresten aldrig blivit skickad till en dietist av dina allergiläkare (gissar att du får medicin av en läkare mot dina allergier)
Gammal 2007-01-23, 16:23   #9
robert86
Registered User

Citat:
Har du sjuklig övervikt och du uppsöker en dietist pga detta så får du nog råd om tallrikmodellen. Uppsöker du för att du inte tål livsmedel får du säkerligen hjälp med att hitta alternativ som du tål. Jag tål själv inte mjölk och fick råd om var jag kunde hitta alternativ för att få i mig tilläckligt med kalcium, är allergisk mot de flesta fruterna fick tips om var jag kunde hitta t.ex. c-vitamin..
Nu skiljer sig priset på var man bor... Går man hos landstinget så är det billigt. I mitt landsting kostar det 80 kr.

Har du föresten aldrig blivit skickad till en dietist av dina allergiläkare (gissar att du får medicin av en läkare mot dina allergier)
Okej, känner dock inget behov av en dietist. Några mediciner äter jag inte, vet inte ens om det finns sådana.
Gammal 2007-01-23, 16:28   #10
Anova
Registered User

Citat:
Okej, känner dock inget behov av en dietist. Några mediciner äter jag inte, vet inte ens om det finns sådana.
Hur fick du din diagnos då? Och hur vet du att du har vitaminbrist?
Jag trodde att alla "frukt och grönsaks-allergiker" fick t.ex. antihistaminer för att klara om man råkat få i sig sånt man inte tål...
Gammal 2007-01-23, 17:49   #11
robert86
Registered User

Citat:
Hur fick du din diagnos då? Och hur vet du att du har vitaminbrist?
Jag trodde att alla "frukt och grönsaks-allergiker" fick t.ex. antihistaminer för att klara om man råkat få i sig sånt man inte tål...
Gjorde tester när jag var yngre där dom kunde konstatera att jag var allergisk mot både det ena och det andra.
Gammal 2007-01-23, 18:03   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Gjorde tester när jag var yngre där dom kunde konstatera att jag var allergisk mot både det ena och det andra.
Vet du inte mer detaljerat än så va du är allergisk mot? De är väldigt ovanligt att man inte kan äta en enda frukt lr en enda grönsak.

Jag menar om din kropp klarar av exempelvis paprika så är ju C-vitaminproblemet löst.

Finns de verkligen inte ett enda vegetabiliskt livsmedel som du tål?

....utöver spannmål.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 18:18   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Hur fungerar mjölksyrade grönsaker. Hur fungerar konserverade grönsaker, konservburk alltså ?

Med potatis kommer du långt. Ger dig både kalium och C-vitamin. Det KÄNNS lite som om du skulle behöva lite antioxidanter mer allmänt. Kosten blir väldigt tunn på beta-karoten.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 18:46   #14
Anova
Registered User

Jag håller med Eddie Vedder här lite.. Att vara allergisk mot alla frukter och grönsaker känns lite konstigt.. Jag är själv allergisk mot citrusfrukter och röda grönsaker, bär och frukter.. Det blir en del, men kan äta en del..

Är du björk-/gråbopollenallergisk? I så fall kan du få korsreaktioner med grönsaker/frukt, men oftast hjälper de att koka grönsaker och frukt så tål man dem.
Eller är det växtprotein du inte tål? Det är ganska vanligt att man inte tål saker i samma "livsmedelsgrupp" tex baljväxter (ärtor och bönor)

Om du testades som liten, hur gammal är du nu, 20-21? Många allergier har en tendens att växa bort om de uppstår i ung ålder.. Mitt råd är att du testar dig igen.
Gammal 2007-01-23, 18:51   #15
Anova
Registered User

Föresten, kom i håg att dessa piller du syftar på är tillskott och ingen ersättare.. Därför bör du uppsöka någon som kan det här med allergier och vad du ska äta.. Alltså en dietsit.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.