Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-18, 15:51   #1
Krokodil
WTF?
 
Krokodils avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 030
Hur mycket fett kan kroppen släppa/dag?

Om jag ligger på ett mycket stort kaloriunderskott, kommer kroppen släppa lika mycket fett i relation till underskottet? Alltså om jag t.ex ligger på minus 2000Kcal/dygn (14000/vecka) kommer jag minska 2 kg fett/vecka?

Vad händer om man ligger på ett ännu större underskott, finns det ett tak?

Jag är bara intresserad av fysiologin och matematiken i den här frågan, inget annat.
__________________
"Det där var det tunnaste jag sett. Han skulle ju bli utgarvad på en yogakurs!"

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 15:52   #2
Chicc
Registered User
 
Chiccs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 77
70 * kroppsvikt i kg (bodyfat).
Chicc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 16:02   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
70 kcal per kilo fett och dygn är i alla fall en teoretiskt framräknad genomsnittssiffra. Den är inte huggen i sten. Den kan säkert påverkas både via motion och via olika substanser (från tillåtna koffein till otillåtna och betydligt kraftfullare medel), men där finns det inga siffror fastställda. Men ju mer kroppsfett man bär på, desto större underskott kan man ligga på utan att tära på fettfri massa (10 kilo kroppsfett = 700 kcal, t ex). Ett underskott större än så innebär omedelbar katabolisering av fettfri massa motsvarande resten av underskottet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 12:16   #4
pedersen1980
Registered User
 
pedersen1980s avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Karlskoga
Inlägg: 652
Sjukt bra information för oss som inte ligger ens i närheten av ensiffrigt BF.... Den magiska siffran 500 kcal underskott kan vi kasta åt h******.

Orka gå ner 15kg+ med den takten. Tar lixom 30v+.
pedersen1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 13:41   #5
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Är det du på din avatar? Har du verkligen 15kg kvar till ensiffrigt BF i så fall?
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 13:46   #6
Zorban
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 145
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
70 kcal per kilo fett och dygn är i alla fall en teoretiskt framräknad genomsnittssiffra. Den är inte huggen i sten. Den kan säkert påverkas både via motion och via olika substanser (från tillåtna koffein till otillåtna och betydligt kraftfullare medel), men där finns det inga siffror fastställda. Men ju mer kroppsfett man bär på, desto större underskott kan man ligga på utan att tära på fettfri massa (10 kilo kroppsfett = 700 kcal, t ex). Ett underskott större än så innebär omedelbar katabolisering av fettfri massa motsvarande resten av underskottet.
Men -500 kcal/dygn brukar ju rekommenderas för en kvalitativ viktnedgång. Om jag är säker på att jag har minst, säg 12, kilo fett, är det då relativt "riskfritt" (ur muskelförlust-synvinkel) att lägga mig på -700 eller -800 kcal per dygn, sålänge man sköter proteinintaget/näringstiming/styrketräningen? Om man nu är så smal att fettcellerna bara kan avge 500kcal per dygn så måste man väl vara rätt smal från början?
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 13:54   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Har du mer kroppsfett kan du ligga på ett större underskott utan att katabolisera fettfri massa, av den anledningen. Energiunderskottet är långt från det enda som påverkar proteinbalansen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 15:48   #8
Zorban
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 145
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du mer kroppsfett kan du ligga på ett större underskott utan att katabolisera fettfri massa, av den anledningen. Energiunderskottet är långt från det enda som påverkar proteinbalansen.
Ja men de andra vanliga anledningarna som påverkar proteinbalansen negativt kan man väl motverka med protein/träning, de finns väl där även på ett underskott på -500 kcal? Jag undrar mest om man verkligen kan ligga på ett underskott som motsvarar 70 kcal / kroppskilo (kanske lite mindre för säkerthets skull) och bevara all massa? Finns ju ingen poäng att ligga på -500kcal om man kan ligga på -800, om man inte är väldigt förtjust i kyckling och kvarg.
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 20:18   #9
sandery3
Registered User
 
sandery3s avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Men -500 kcal/dygn brukar ju rekommenderas för en kvalitativ viktnedgång. Om jag är säker på att jag har minst, säg 12, kilo fett, är det då relativt "riskfritt"
Man märker ändå av att man tappar vikter i övningar innan själva muskelmassan reduceras.
Vad jag har förstått brukar man tappa vikter på gymmet långt innan det syns på kroppen att man minskat i muskelmassa.
sandery3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 20:25   #10
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Ja men de andra vanliga anledningarna som påverkar proteinbalansen negativt kan man väl motverka med protein/träning, de finns väl där även på ett underskott på -500 kcal? Jag undrar mest om man verkligen kan ligga på ett underskott som motsvarar 70 kcal / kroppskilo (kanske lite mindre för säkerthets skull) och bevara all massa? Finns ju ingen poäng att ligga på -500kcal om man kan ligga på -800, om man inte är väldigt förtjust i kyckling och kvarg.
Du har helt rätt Zorban. Att ligga inom den teoretiska gränsen är ingen garanti för noll förlust av FFM. Och vill man förlora maximal FM får man nog gå lägre och även offra lite FFM.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 17:41   #11
daloatf
Räkbesserwisser
 
daloatfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 054
Så om jag har förstått detta rätt nu, så om jag tar 70* min kroppsvikt(77kg) så får jag fram värdet för hur mycket underskott jag kan ha på en vecka? på ett ungefär då?

Utan att katabolisera fettfri massa?

I detta fall ett underskott på 770kcal / dag

Sen kan jag ligga gärna klämma ut mig fråga nr 2 medan jag är på g, hur länge kan man ligga på ett underskott? Har legat på konstant underskott i 3 månader nu.
__________________
- Dave

Senast redigerad av daloatf den 2011-03-12 klockan 17:43.
daloatf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 18:01   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av daloatf Visa inlägg
Utan att katabolisera fettfri massa?
Ja, i alla fall av just den anledningen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 18:05   #13
daloatf
Räkbesserwisser
 
daloatfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 054
Vad för nackdelar kan det tillföra? vs ett mindre underskott, säg 500kcal/dag
__________________
- Dave
daloatf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 18:34   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av daloatf Visa inlägg
Vad för nackdelar kan det tillföra? vs ett mindre underskott, säg 500kcal/dag
Nu backar vi några steg innan du spinner vidare. För det första har du tänkt fel. Du kan inte utgå från din kroppsvikt, du måste utgå från antal kilogram fett på din kropp. Säg att du har 10 kg fett på kroppen, då är ditt teoretisk maxunderskott per dygn 700 kcal (70 x 10).

Sen för att svara på frågan: ju lägre underskott du har i förhållande till ditt "maxunderskott", desto mer kan du slarva med diverse faktorer och ändå bevara muskelmassa bra. Om du har 10 kg fett på kroppen och lägger dig på -700 per dygn krävs det att du optimerar flera olika parametrar för att all energin verkligen ska tas från fett. Det finns liksom inget eller i vart fall mycket lite utrymme för att göra "fel" i sin diet avseende sådant som proteinintag, fettintag (för bibehållna hormonnivåer), träningsintensitet, frekvens mm.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-03-12 klockan 18:38.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 20:40   #15
daloatf
Räkbesserwisser
 
daloatfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 054
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Nu backar vi några steg innan du spinner vidare. För det första har du tänkt fel. Du kan inte utgå från din kroppsvikt, du måste utgå från antal kilogram fett på din kropp. Säg att du har 10 kg fett på kroppen, då är ditt teoretisk maxunderskott per dygn 700 kcal (70 x 10).

Sen för att svara på frågan: ju lägre underskott du har i förhållande till ditt "maxunderskott", desto mer kan du slarva med diverse faktorer och ändå bevara muskelmassa bra. Om du har 10 kg fett på kroppen och lägger dig på -700 per dygn krävs det att du optimerar flera olika parametrar för att all energin verkligen ska tas från fett. Det finns liksom inget eller i vart fall mycket lite utrymme för att göra "fel" i sin diet avseende sådant som proteinintag, fettintag (för bibehållna hormonnivåer), träningsintensitet, frekvens mm.
Jo var lite fundersam om det var BF eller kroppsvikt.

Har just nu 600 - 700kcal i underskott och så har lite felmarginaler när det gäller stekfett osv.
__________________
- Dave
daloatf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)