I SVD:s reportageserie om våra utarmade jordar och bristen på vitaminer och mineraler i våra vanligaste livsmedel hävdades (eller insinuerades, kommer inte ihåg) att det var okänt eller ej helt utrett huruvida kroppen på samma sätt kunde ta upp och tillgodogöra sig dessa ämnen från vitaminpiller som den kan göra ifrån t ex grönsaker.
Detta får mig att fundera på hur bra den där burken jag har i skafferiet egentligen är? Är det bara ett spel för galleriet, har jag blivit pålurad en produkt som kroppen endast kan utnyttja till en viss (liten) del eller fyller den ändå sin funktion?
Självklart förstår jag att man helst ska äta 10kg grönsaker per dag (ta mig inte på kilot nu) men vissa dagar är det svårare att få i sig tillräckligt och ett piller känns väldigt lätt att få i sig när som helst under dagen.
Det jag mest är intresserad av att veta är om någon kan tala om för mig hur det egentligen ligger till med kroppens upptag från piller kontra frukt/grönt.
Ingen mer än jag som funderade på detta eller sittar alla redan inne med svaret sedan länge