Nu ska jag komma med ett par äkta gammeldags råd till alla er som envisas med att skicka in förslag på program ni vill köra, och till alla er som bara vill ha programförslag.
Det finns en gyllene grundregel när det gäller skapande av program (eller scheman som den yngre generationen envisas med att kalla det) och det är att
om man måste fråga nån annan om "det duger" så är man inte avancerad nog att göra ett eget program.
De allra flesta härinne, som tränat kortare tid än två år, klarar sig alldeles lysande på de
nybörjarprogram klicka HÄR som z_bumbi lagt upp i Best of...delen. Det är program som är baserade på åratals erfarenheter från många av de som skriver mycket härinne. Flera av oss har många års erfarenhet av att instruera både nybörjare och folk på elitnivå.
Anledningen till att jag skriver det här är givetvis att alldeles för många håller på att uppfinna hjulet en gång till, och en gång till, och en gång till....Även om styrketräning är en oerhört individuell sysselsättning är den faktiskt inte så komplicerad när man tränat under en kort tid - och det betyder att de flesta klarar sig jättebra med de program som redan finns tillgängliga.
Om vi skulle överföra det här till andra idrotter förstår säkert en och annan bättre vad jag menar. Om ni spelar i ett lag - skulle ni köra ett eget träningsprogram då, eller lyssna på er tränare? Om ni vore friidrottare - skulle ni lyssna på er tränare eller skulle ni leta egna mirakelprogram på Internet?
Om ni precis börjat konditionsträna och knappt orkar tre kilometer i lugnt tempo - skulle ni då kopiera de etiopiska världsmästarnas OS-program?
Knappast va. Men inom styrketräningen verkar det vara helt OK för nån som tränat i sex månader att glida in på dubbelsplitprogram sex dagar i veckan.
Missförstå mig rätt - det är jättebra att man ställer frågor, att man funderar och att man är nyfiken. Men gör inte en för stor grej av det här - så jäkla märkvärdigt är det inte!
allan