Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-12-10, 21:03   #1
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
Question Mönstring - Cykeltestet!

Kanske finns det nån på Kollo som kan dela med sig med erfarenheter och fakta om konditionstestet man gör på mönstringen.
Är bara allmänt intresserad av vad som krävs för bra ett resultat.

Hur länge behöver man trampa för en 9:a?

Vet någon hur högt upp belastningen går som högst (watt eller vad det nu är) under testet? (Antar att den egna kroppsvikten spelar in!?)

Vad är rekordet? (I muskeltestet vet jag exempelvis de som dragit över 1300 newton).

Vad motsvarar t.ex. en 9:a i "vanligt" testvärde? (Finns ju tex andra skalor som går från typ 35-95. Har hört att Gunde Svan hade 91 i testvärde).

Edit: På lumpensidan (www.lumpen.nu) stod det bara att uppvärmningen är 5min och att belastningen ökar kontinuerligt - så länge man nu orkar trampa.
  Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 21:05   #2
Köttbullen
Registered User
 
Köttbullens avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 727
länge.. räkna me en stund 30min..
har för mig en kompis trampa runt 30 min.. kommer dock inte ihåg
Köttbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 21:11   #3
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Börjar bli ett tag sedan jag mönstrade nu men är ganska säker på att svenska rekorden av mönstrande då låg på 17-18 minuter.

Jag hade 5,5 watt per kg kroppsvikt ser jag i mina papper vilket gav en 9:a, medelvärde var då 1996 3,7 watt.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 21:37   #4
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Missade frågan om testvärde i förhållande till watt.

"Betyget" på cyklingen baseras alltså på watt per kg kroppsvikt. Testvärde är också baserat på kroppsvikt så där finns ett samband.

200 watt på cykel motsvarar 2,8 liter syre per minut i syreupptagningsförmåga
300 watt motsvarar 4,2 liter...
350 watt motsvarar 5,0 liter...
400 watt motsvarar 5,7 liter...

Testvärde är ju ml per kg kroppsvikt och minut. Vilket gör att det är lätt att räkna om från VO2 max till testvärde.

Problemet med cykeltestet på mönstringen är väl att det högsta wattvärde man kommer upp i räknas och i det värdet ligger man ju över sitt VO2 max eftersom man drar på sig mjölksyra och måste sluta trampa. En person som är stark i benen kan ju komma upp i väldigt höga wattvärden under en kort tid utan att för den skull ha bra testvärde eller kondition. Min gissning blir därför att det inte går att räkna fram vilket testvärde som krävs för att få över 5,0 watt per kg eller vad det nu krävs för en 9:a på mönstringen.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 21:53   #5
stybb
Registered User
 
stybbs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 509
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Kanske finns det nån på Kollo som kan dela med sig med erfarenheter och fakta om konditionstestet man gör på mönstringen.
Är bara allmänt intresserad av vad som krävs för bra ett resultat.

Hur länge behöver man trampa för en 9:a?

Vet någon hur högt upp belastningen går som högst (watt eller vad det nu är) under testet? (Antar att den egna kroppsvikten spelar in!?)

Vad är rekordet? (I muskeltestet vet jag exempelvis de som dragit över 1300 newton).

Vad motsvarar t.ex. en 9:a i "vanligt" testvärde? (Finns ju tex andra skalor som går från typ 35-95. Har hört att Gunde Svan hade 91 i testvärde).

Edit: På lumpensidan (www.lumpen.nu) stod det bara att uppvärmningen är 5min och att belastningen ökar kontinuerligt - så länge man nu orkar trampa.

uppvärmning o uppvärmning... jag var helt slut av "uppvärmningen" och trappade till mig en 6a.. sen steg jag av helt enkelt..

Drog en 9 i styrkan i allafall.. huvudsaken .. men över 1300 newton har jag för mig jag var.. på toppen av kurvan.. i själva marklyftsmomentet..men man räknar ju ut ett medel..
__________________
Blesse mon cœur d´une langueur monotone

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 22:12   #6
trubaduren
Banned
 
trubadurens avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 226
gå in på "fråga syster lump" på www.lumpen.nu
på någon underlänk ser du allehanda frågor och svar...

där kan man iaf se att man måste cylka ungefär 14 minuter för att få en 9:a

och precis som du sa beror det på hur mkt man väger vilket motstånd man får

kör hårt
trubaduren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 22:13   #7
SvenneÅkarp
Registered User
 
SvenneÅkarps avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Arlöv
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Kanske finns det nån på Kollo som kan dela med sig med erfarenheter och fakta om konditionstestet man gör på mönstringen.
Är bara allmänt intresserad av vad som krävs för bra ett resultat.

Hur länge behöver man trampa för en 9:a?

Vet någon hur högt upp belastningen går som högst (watt eller vad det nu är) under testet? (Antar att den egna kroppsvikten spelar in!?)

Vad är rekordet? (I muskeltestet vet jag exempelvis de som dragit över 1300 newton).

Vad motsvarar t.ex. en 9:a i "vanligt" testvärde? (Finns ju tex andra skalor som går från typ 35-95. Har hört att Gunde Svan hade 91 i testvärde).

Edit: På lumpensidan (www.lumpen.nu) stod det bara att uppvärmningen är 5min och att belastningen ökar kontinuerligt - så länge man nu orkar trampa.
Det jag kommer ihåg var att det va mycket mycket jobbigt. Jag har bra kondition och jag var bra träna vid tillfället. Men när mjölksyran kommer samtidigt som belastningen ökar då lovar jag dig att det gäller att vara en tjurskalle av gudsnåde för att kunna hålla mätaren inom rätt område. Var inställd på att du kommer få ont i benen särskilt låren. RIKTIGT ONT!
SvenneÅkarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 00:27   #8
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
Tack för svaren Peter och alla!

Har försökt bli lite klokare, men får skylla på att det är sent...

Läst lite om tester: Mönstringstestet måste ju vara ett så kallat "belastningsökande cykeltest". Åstrandtestet verkar ju vanligt också - submaximal typ.

Frågan är om man kan räkna om en 9:a vid cykeltestet till maximal syreupptagningsförmåga (ml/kg * min) eller (liter/min)?

Effekten man producerar kan man väll också räkna ut!?
Kroppsvikten * tiden på en viss sträcka (eller nåt)

Hur stor betydelse har lungvolymen för ett högt Vo2 max? (Den är ju mer eller mindre genetisk och borde ge stora fördelar).

Peter: angående 200W = 2,8l / min så är väll det beroende på hjärtfrekvensen?

Stybb: Det är (knappt) 1300 newton i medelvärde jag syftade på, inte max.
  Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 01:36   #9
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av Peter
En person som är stark i benen kan ju komma upp i väldigt höga wattvärden under en kort tid utan att för den skull ha bra testvärde eller kondition. Min gissning blir därför att det inte går att räkna fram vilket testvärde som krävs för att få över 5,0 watt per kg eller vad det nu krävs för en 9:a på mönstringen.
Håller med, det "optimala" för att få bra måste ju vara att väga lite men ha starka ben. Lättare att komma upp i ett högt Watt/kg förhållande. Och man får starta på ett lägre motstånd.

Skulle vara roligt att veta hur de räknar ut motståndet och vid vilka tidsintervaller det blir tyngre att trampa, respektive hur länge man behöver trampa på varje enskild nivå.

På så sätt skulle man ju kunna efterlikna ett mönstringstest på gymmet, med bara en vanlig motionscykel.
Men ca 5,0W/ kg kroppsvikt borde ju vara ett ok riktmärke, för ett bra resultat!
  Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 09:30   #10
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Citat:
Åstrandtestet verkar ju vanligt också - submaximal typ.
Ja Åstrands test är så kallat submaximalt, för att du ska slippa sätta otränade personer på ett maxtest låter man dom cykla på lägre belastning och genom att mäta pulsen räknar man ut hur mycket högre belastning de skulle klara om de istället låg på maxpuls (Teorin bygger på att efter en puls på ca 120 blir slagvolymen inte större utan samma mängd blod pumpas ut per slag som vid maxpuls. Det gör att man lätt kan räkna om den puls man har vid ett visst watt till det wattal man skulle ha vid maxpuls. Problemenet är ju att man inte vet vilken maxpuls personen har. De med hög maxpuls blir således underskattade och de med låg maxpuls överskattade)

Citat:
Frågan är om man kan räkna om en 9:a vid cykeltestet till maximal syreupptagningsförmåga (ml/kg * min) eller (liter/min)?
Min teori är att man inte kan det eftersom testen bygger på anaerob kapacitet. En stark velodromcyklist (kortdistans) skulle säkert slå världsmästaren i längdskidåkning trots sämre testvärde. Detta på grund av bättre mjölksyratålighet och benstyrka.

Citat:
Effekten man producerar kan man väll också räkna ut!?
Kroppsvikten * tiden på en viss sträcka (eller nåt)
Effekten i watt är det motstånd som är på cykeln varje sekund vid den hastighet du måste trampa (är inställningen på en cykel ett vistt motstånd är det alltså 300 watt oavsett om du cyklar på det motståndet i 5 minuter eller 10 sekunder). Exakt i vilken takt man ökar belastningen och hur många watt varje höjning är vet jag inte.

Citat:
Hur stor betydelse har lungvolymen för ett högt Vo2 max? (Den är ju mer eller mindre genetisk och borde ge stora fördelar).
Inte så stor betydelse lungorna är inte den begränsande faktorn.

Citat:
Peter: angående 200W = 2,8l / min så är väll det beroende på hjärtfrekvensen?
Nej, cyklar du på 200 watt på ett åstrandstest och sen mäter pulsen har du betydligt högre maximalt syreupptag än 2,8 liter per minut. Det har i studier visat sig att oavsett vikt/ålder/kön mm så går det åt nästan exakt samma mängd syre för att trampa en cykel med en viss belastning. 200 watt motsvarar 2,8 liter syre per minut. Oavsett om det är ditt max (ganska otränad) eller bara uppvärmning (för en elitidrottare som kanske har 5,8 liter i max)
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 09:32   #11
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Skulle vara roligt att veta hur de räknar ut motståndet och vid vilka tidsintervaller det blir tyngre att trampa, respektive hur länge man behöver trampa på varje enskild nivå.
Ganska säker på att man höjer en gång per minut, det är det normala vid såna cykeltester.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 11:36   #12
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
hum, om det nu är watt/kg borde man ju förlora som fan på att vara "stor" eftersom lungkapaciteten knappast ökar med kroppsvikten?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 12:24   #13
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
hum, om det nu är watt/kg borde man ju förlora som fan på att vara "stor" eftersom lungkapaciteten knappast ökar med kroppsvikten?
Peter: Tack igen för utförliga svar!

Aliquis: Jo i och för sig. Men störrre personer är ju oftast starkare i benen. Det borde ju kompensera.

Jämför man testvärdet mellan ett Åstrands cykeltest och ett Cooper test på 3km löpning, tror jag att den tunga personen skulle "tjäna" mer på cykeltestet.
Detta borde också gälla mönstringstestet kontra Cooper 3km (om de två nu går att jämföra?)!

Överhuvudtaget tycker jag inte cykeltesten verkar rättvisande
  Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 12:50   #14
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Just av anledningen att man måste kompensera för vikten som begreppet testvärde finns där man tar hänsyn till syreupptagningsförmågan per kg kroppsvikt.

För en roddare, kanotist och cyklister (som cyklar på plan mark) är kanske max syreupptag viktigare. Men för en teränglöpare, skidåkare mm är testvärdet mer intressant eftersom man då måste bära på sin vikt, framförallt i uppförsbackar.

Att du skulle orkat gå jättebra ifall du vägde 30 kg mindre än inte så intressant för försvarsmakten, utan de vill veta hur bra du är i förhållande till din vikt eftersom det är den nu måste orka bära runt i skogen. Därav att konditionsbetyget baseras på watt per kg kroppsvikt.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 13:19   #15
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
En enkel omräkning mellan maximalsyreupptagning Vo2 max (ml/kg*min) till liter/min.

Exempel: 3000m löpning på tiden 14:30 ger ett syreupptagningsvärde på 45ml/kg*min, också benämnt testvärde 45. Detta motsvarar för en 90kg tung person en syreupptagning på 4,05 l/min. (90*45=4050 ml/min)

Stämmer denna uträkning?
  Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)