2004-07-19, 13:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
knäböj och ont i nacken/huvudet
hallå!
De två senaste gångerna jag kört knäböj har jag fått en smärta som strålar från nacken och upp i huvudet, typ. Jag körde inte tungt.
Smärtan kom i 3-4 settet.
Det mesta har gått över nu någon timme efter böjen.
Vad gör jag för fel? Vad orsakar smärtan?
|
|
|
2004-07-19, 13:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Med risk för att verka som en amatördoktor.... men din huvudvärk kan komma av spänningar i rygg-nacke.
Jag vet att det låter långsökt, men jag hade samma sak tidigt i vintras. Under en glöggeftermiddag på jobbet stod jag och pratade träning med en arbetskamrat och nämnde att jag fick ont i huvudet när jag tränade. I mitt fall var det chinslinkande övningar, och endast då. Tokspinning, benpress eller annat gjorde mig ingenting.
Hon frågade i förbigående om det var i nacken och strålade upp på båda sidorna i huvudet (lite svårt att förklara, men om man haft det förstår man precis). Hon fortsatte att beskriva när man får det och hur ont det gör och hur länge det sitter i.
Hela diskussionen avslutade hon med att "du har spänningar i nacken"! Ok, lite ont hade man väl efter en arbetsdag, men lite ska väl en karl tåla ;-)
Jag hade tidigare varit hos optikern för att kolla synen, det kunde ju vara det.....
Eftersom jag aldrig haft ont förut började jag fundera omjag ändrat något på jobbet.
I höstas fick jag en ny maskin och med den följde det en snitsig trådlös mus. Jag har de senaste fem åren använt en sk. trackball, dvs handen är stilla, det är bara tummen som rör sig. I samma veva började jag inse att jag även blev väldigt stel när jag satt hemma och jobbade.
Summa sumarum, jag bytte tillbaka till min gamla trackball igen och mina problem försvann!
Så rådet är: Om du jobbar; har du möjlighet att ta in en ergonom som tittar på din arbetsställning tror jag att du kan få ditt problem löst, annars får du fundera själv på om du ibland är extra spänd i nacken.
Lycka till!
|
|
|
2004-07-19, 14:03
|
|
Televinken.
Reg.datum: Jul 2002
|
Re: knäböj och ont i nacken/huvudet
Citat:
Originally posted by tristan
hallå!
De två senaste gångerna jag kört knäböj har jag fått en smärta som strålar från nacken och upp i huvudet, typ. Jag körde inte tungt.
Smärtan kom i 3-4 settet.
Det mesta har gått över nu någon timme efter böjen.
Vad gör jag för fel? Vad orsakar smärtan?
|
Tittar du väldigt högt upp i taket när du böjer? När det börjar bli riktigt tungt så finns det en tendens att man lyckas spänna alla muskler MYCKET  Och då blir det risk att du sträcker musklerna i nacken. Samma sak i marklyft.
Har hänt mig både i böj o mark
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
|
|
|
2004-07-19, 14:14
|
|
Registered User
|
å
""""""Med risk för att verka som en amatördoktor.... men din huvudvärk kan komma av spänningar i rygg-nacke.
Jag vet att det låter långsökt, men jag hade samma sak tidigt i vintras. Under en glöggeftermiddag på jobbet stod jag och pratade träning med en arbetskamrat och nämnde att jag fick ont i huvudet när jag tränade. I mitt fall var det chinslinkande övningar, och endast då. Tokspinning, benpress eller annat gjorde mig ingenting.
Hon frågade i förbigående om det var i nacken och strålade upp på båda sidorna i huvudet (lite svårt att förklara, men om man haft det förstår man precis). Hon fortsatte att beskriva när man får det och hur ont det gör och hur länge det sitter i.
Hela diskussionen avslutade hon med att "du har spänningar i nacken"! Ok, lite ont hade man väl efter en arbetsdag, men lite ska väl en karl tåla ;-)
Jag hade tidigare varit hos optikern för att kolla synen, det kunde ju vara det.....
Eftersom jag aldrig haft ont förut började jag fundera omjag ändrat något på jobbet.
I höstas fick jag en ny maskin och med den följde det en snitsig trådlös mus. Jag har de senaste fem åren använt en sk. trackball, dvs handen är stilla, det är bara tummen som rör sig. I samma veva började jag inse att jag även blev väldigt stel när jag satt hemma och jobbade.
Summa sumarum, jag bytte tillbaka till min gamla trackball igen och mina problem försvann!
Så rådet är: Om du jobbar; har du möjlighet att ta in en ergonom som tittar på din arbetsställning tror jag att du kan få ditt problem löst, annars får du fundera själv på om du ibland är extra spänd i nacken.
Lycka till!"""""
(en impoviserad quotning i efterhand i editfunktionen)
Jaha, jo. Jag har inte fått såhär av någon annan övning. Din beskrivning av smärtan verkar lik min. Den mycket intensiv också och det är svårt att fortsätta träna med ngn riktig fokus. Böj går inte bra alls. Men jag har väl inte direkt ändrat min livsstil till något där jag spänner mig mer. Du kunde ju ändra din mus men jag har svårt att se vad jag måste ändra.
vad kan hjälpa? stretching, massage och liknande ifall det nu var stelhet?
Det kan inte vara att skivstången ligger på något olämpligt sätt eller vis?
Senast redigerad av tristan den 2004-07-19 klockan 14:18.
|
|
|
2004-07-19, 14:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Re: å
Citat:
vad kan hjälpa? stretching, massage och liknande ifall det nu var stelhet?
Det kan inte vara att skivstången ligger på något olämpligt sätt eller vis? [/B]
|
Det sista där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. där får du nog ta råd en någon som kan sakerna bättre.
Angående massage och/eller stretching skulle jag rekommendera dig att ta dig till en naprapat som kan kolla upp om du har spänningar och lösa upp dem (är det bara jag som tycker att det gör ont att ligga på britsen och pinas?).
Jag tror definitivt att du kan få hjälp med stretchningsövningar av naprapaten med.
|
|
|
2004-07-19, 14:25
|
|
Registered User
|
Re: Re: knäböj och ont i nacken/huvudet
Citat:
Originally posted by Mart|n
Tittar du väldigt högt upp i taket när du böjer? När det börjar bli riktigt tungt så finns det en tendens att man lyckas spänna alla muskler MYCKET Och då blir det risk att du sträcker musklerna i nacken. Samma sak i marklyft.
Har hänt mig både i böj o mark
|
nje, inget överdrivet sneglandes uppåt. Kan vara så att jag spände nacken en del, jag körde iaf inte tungt= 50 kilo 15reppare(ala hst). Men nacken måste ju spännas lite annars går det ju satan!
|
|
|
2004-07-19, 14:40
|
|
Chip Rommel fan no 1
Reg.datum: May 2002
|
Fick samma problem när jag testade köra en högreppare i knäböj förra veckan. Efter 16 reps hade jag så ont i huvudet att jag nästan svimmade. Fortsatte ändå med passet, men det blev knappt bättre. Gick hem och vilade istället. Efter det har jag fått ont i huvudet i början av varje pass (har kört 3 pass sedan dess) och idag var det som värst när jag skulle köra bänk. Klarade inte av att fortsätta och sitter fortfarande med huvudvärk  . Vet inte vad som hände det där knäböjspasset, men nu ska jag iaf vila några dagar från träning. Blir det inte bättre blir det farbror doktorn. Om du får samma problem som jag fick under dina kommande pass så skriv här!
|
|
|
2004-07-19, 15:23
|
|
Chip Rommel fan no 1
|
sökt lite och fått fram lite grejer:
"Weight lifter's headache: Intense pain that originates in the occipital/nuchal region and radiates into the parietal area can occur as a result of the maximal exertion during weight lifting (Powell 1982). The pain is steady and described as boring. It gradually declines, leaving a residual ache that may lasts days or weeks. This headache may be caused by stretching of the cervical ligaments and tendons with development of excessive muscle contraction."
"Weight lifter's cephalgia. Weight lifters headache is generally sudden in onset and occurs during active lifting (33-35). In many cases, the weight training exercise being performed at the time of headache onset was the bench press. The pain is described as burning or boring in quality and localized to the posterior head and neck. Though onset is abrupt, the headache may persist for several days to weeks, gradually resolving. No clear cause has been identified; the presumed mechanism is ligament or soft-tissue injury. "
"Weight lifter's cephalgia.
Powell B.
Physical exertion can cause migraine or the benign exertional headache. The case is presented of a 30-year-old male weight lifter who experienced excruciating headache while doing leg presses on a weight machine. Physical examination was normal, as were subsequent examinations. The patient resumed training with lighter weights and did not again experience headaches. Some experts estimate that up to 4% of the adult population engages in weight lifting occasionally, and thus this malady may be more common than is realized.
Publication Types:
Case Reports
PMID: 7103166 [PubMed - indexed for MEDLINE]
"
|
|
|
2004-07-19, 17:20
|
|
Registered User
|
ja a
Citat:
Originally posted by ivandrago
sökt lite och fått fram lite grejer:
"Weight lifter's headache: Intense pain that originates in the occipital/nuchal region and radiates into the parietal area can occur as a result of the maximal exertion during weight lifting (Powell 1982). The pain is steady and described as boring. It gradually declines, leaving a residual ache that may lasts days or weeks. This headache may be caused by stretching of the cervical ligaments and tendons with development of excessive muscle contraction."
"Weight lifter's cephalgia. Weight lifters headache is generally sudden in onset and occurs during active lifting (33-35). In many cases, the weight training exercise being performed at the time of headache onset was the bench press. The pain is described as burning or boring in quality and localized to the posterior head and neck. Though onset is abrupt, the headache may persist for several days to weeks, gradually resolving. No clear cause has been identified; the presumed mechanism is ligament or soft-tissue injury. "
"Weight lifter's cephalgia.
Powell B.
Physical exertion can cause migraine or the benign exertional headache. The case is presented of a 30-year-old male weight lifter who experienced excruciating headache while doing leg presses on a weight machine. Physical examination was normal, as were subsequent examinations. The patient resumed training with lighter weights and did not again experience headaches. Some experts estimate that up to 4% of the adult population engages in weight lifting occasionally, and thus this malady may be more common than is realized.
Publication Types:
Case Reports
PMID: 7103166 [PubMed - indexed for MEDLINE]
"
|
Det där stämmer nog in ganska så bra på mig skulle jag tro.
Angående ditt förra inlägg om att du fått ont vid högreppare så har jag kört knäböj med upp till 30 reps utan någon värk. Då var ju vikten iofs mindre så det kanske har med det att göra.
|
|
|
2004-07-19, 18:00
|
|
Chip Rommel fan no 1
|
Re: ja a
Citat:
Det där stämmer nog in ganska så bra på mig skulle jag tro.
Angående ditt förra inlägg om att du fått ont vid högreppare så har jag kört knäböj med upp till 30 reps utan någon värk. Då var ju vikten iofs mindre så det kanske har med det att göra.
|
Nej tror faktiskt inte att högrepparna är att skylla på. Något fel i kroppen har jag som ger huvudvärken, kanske någon infektion eller något. Idag kom den under ett uppvärmningsset i bänkpress före jag ens började anstränga mig ordentligt.
|
|
|
2004-07-19, 21:59
|
|
Registered User
|
hmm
Jag har klarat mig ifrån det i alla andra övningar. Jag kör ett splitt där jag ena dagen kör bröst, axlar, triceps. Dagen därpå rygg, biceps och ben. Tredje dagen vilar jag och sedan börjar jag om från början.
Först fick jag det på pass 1. Pass 2 med bröst,axlar,triceps,(och dessutom nacke) gick bra utan några känningar.
sedan vilade jag en dag och var tillbak till pass 1. Som vanligt började jag med skivstångsrodd, latsdrag,biceps och änsålänge var allt bra. Sedan körde jag böj och i tredje settet kom helt ovarnat smärtan. Jag la ner böjen och körde klart passet men skippade marklyftet den här gången.
|
|
|
2004-07-20, 12:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Re: å
Citat:
Det kan inte vara att skivstången ligger på något olämpligt sätt eller vis?
|
Hur högt upp har du stången?
|
|
|
2004-07-20, 18:33
|
|
Registered User
|
Re: Re: å
Citat:
Originally posted by nordland
Hur högt upp har du stången?
|
Cirka mitten på trapsen ungefär. Nedan för "nackkotan". Så långt ner som det är möjligt att få den, innan det börjar kännas obekvämt och konstigt.
|
|
|
2004-07-20, 19:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Re: Re: Re: å
Citat:
Cirka mitten på trapsen ungefär. Nedan för "nackkotan". Så långt ner som det är möjligt att få den, innan det börjar kännas obekvämt och konstigt.
|
Håller du bak axlarna, eller ligger stången endast på trapsen?
Om den bara vilar på trapsen så sjut axlarna bakåt, det är både bekvämare och stabilare...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.
|

|