Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-13, 16:09   #1
DiverseCrap
Registered User

Reg.datum: Mar 2023
Motiverande rehab program

Tjena,

Jag är en person tränat relativt regelbundet under ett antal år och har för det mesta bara kört på det som fungerat bäst för mig själv med skapliga resultat.
Nu kommer till saken att jag fick en kronisk sjukdom som ledde till en längre sjukhusvistelse och ett rejält bakslag i min fysiska hälsa.
Jag äter för tillfället ganska mycket mediciner som påverkar leder, muskler och annat (planerar att trappa ner under kommande månader).

Nu sitter jag här med lite motivationsbrist men ändå med hoppfullhet till det bättre. Är det någon som varit med om liknande och kanske har tips på ett bra motiverande rehab program framförallt till att återfå sin grundstyrka och få in en del kardio.
Jag kan egentligen inte komma på någon specifik övning som jag inte kan utföra mer än att väldigt tunga lyft måste gå bort. Har en impingement i vänsteraxeln sedan tidigare.

Positiv men i behov av lite motivation och vägledning, alla svar uppskattas Tack för mig
DiverseCrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 08:12   #2
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Hej!
Får man fråga vilken sjukdom du drabbats av?

Om det är så att du kan göra det mesta, men om du är svag och har dålig kondition, så kanske det inte är något speciellt rehabprogram du behöver, utan snarare vanlig träning?
Får du några besvär om du anstränger dig?

mvh
Gammal 2023-03-14, 09:34   #3
Jeneric
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Bör väl kunna boka en sjukgymnast på frikort för att få ett sådant.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 10:33   #4
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Bör väl kunna boka en sjukgymnast på frikort för att få ett sådant.
Vad menar du med på frikort, för att få ett program? För att få frikort behöver man nå upp till en viss summa per 12månadersperiod. Bör väl inte behövas 5-10 besök (beroende på region) för att få ett program.
Gammal 2023-03-14, 10:40   #5
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.

Illustrerade mannens avatar

Reg.datum: Feb 2008
Kanske lite mer info om vad/hur du tränat tidigare? Baddabilding? Styrkelyft? Löpning? Kampsport? Ålder? Åtminstone jag upplever att det är svårt att ge inspirerande tips med så lite info. (Skrivet med omtanke.)
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 11:49   #6
Jeneric
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Vad menar du med på frikort, för att få ett program? För att få frikort behöver man nå upp till en viss summa per 12månadersperiod. Bör väl inte behövas 5-10 besök (beroende på region) för att få ett program.
Det jag menade var med tanke på hans historik så borde han ju säkerligen vara över eller nära gränsen för frikort, så att besöka sjukgymnast för hjälp med rehab borde inte vara kostsamt.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 13:25   #7
DiverseCrap
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hej!
Får man fråga vilken sjukdom du drabbats av?

Om det är så att du kan göra det mesta, men om du är svag och har dålig kondition, så kanske det inte är något speciellt rehabprogram du behöver, utan snarare vanlig träning?
Får du några besvär om du anstränger dig?

mvh
Tja! Jag fick en total ulcerös kolit som jag gick med alldeles för länge utan att söka hjälp vilket gjorde att den blev betydligt värre än nödvändigt.

Jag får en jäkla hjärtklappning (mer än normalt) och är svag i framförallt knän, rygg och bålen.
Gammal 2023-03-14, 13:29   #8
DiverseCrap
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Kanske lite mer info om vad/hur du tränat tidigare? Baddabilding? Styrkelyft? Löpning? Kampsport? Ålder? Åtminstone jag upplever att det är svårt att ge inspirerande tips med så lite info. (Skrivet med omtanke.)
Tjena!

32år
Konditionsträning nästan hela livet och gym framförallt senaste 5 åren.
Inser i efterhand att jag var sjuk redan för mer än ett år sen då min hälsa började fallera.
Gammal 2023-03-14, 14:50   #9
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av DiverseCrap Visa inlägg
Tja! Jag fick en total ulcerös kolit som jag gick med alldeles för länge utan att söka hjälp vilket gjorde att den blev betydligt värre än nödvändigt.

Jag får en jäkla hjärtklappning (mer än normalt) och är svag i framförallt knän, rygg och bålen.
Citat:
Ursprungligen postat av DiverseCrap Visa inlägg
Tjena!

32år
Konditionsträning nästan hela livet och gym framförallt senaste 5 åren.
Inser i efterhand att jag var sjuk redan för mer än ett år sen då min hälsa började fallera.
Ok, med tanke på sjukdomen och hur allvarligt det blev i ditt fall så kan det vara bra att ha kontakt med en Fysioterapeut på mag/tarm-avdelningen där du vårdats.
Såhär säger forskning (från 2008) angående träning vid inflammatorisk tarmsjukdom;

Citat:
Inflammatorisk tarmsjukdom
Den kraftiga metabola stress som individen genomgår vid insjuknande i inflammatorisk
tarmsjukdom är betydande och ställer krav på ökat näringstillskott för kroppens samtliga
cellulära energiprocesser, läkning och immunologiska försvarsfunktioner. Om inte organismen kan tillgodose dessa krav uppstår en situation med minskad fysisk arbetskapacitet,
ökad glykogen- och proteinnedbrytning och försämrat immunförsvar (30, 31).
Hård fysisk träning och en generell inflammationsreaktion uppvisar många likheter
och aktiverar många gånger samma biologiska mediatorer (32). Vid cellsönderfall av
tarmslemhinnan med biokemisk och mekanisk stress uppstår störningar i mag-tarmkanalens barriärfunktion, vilket kan ge ett ökat upptag av bakteriepartiklar (endotoxiner) och
andra toxiska substanser. Hos idrottare kan man efter en kraftig kroppsansträngning på
samma sätt se ett ökat upptag av endotoxiner från tarmen (33, 34). Även sekretionen av
IgA i tarmen minskar under fysisk aktivitet, vilket kan försämra immunförsvaret (35).
402 fyss – fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
Vid hård träning kan upptag av endotoxiner från bakterier ge upphov till en klassisk
inflammationsreaktion med ökning av mängden vita blodkroppar i blodet (leukocytos) och
ökade nivåer av cytokiner, såsom tumörnekrosfaktor-α (TNFα), interleukin-1 och interleukin-6 i blodbanan (36–38). Man har visat att 80 procent av löpare med endotoxiner i blodet
har symtom med illamående, kräkning och diarré, vilket ska jämföras med 18 procent i en
kontrollgrupp utan endotoxiner (32). En intressant observation är här att långlöpare
utvecklar höga nivåer av den skyddande blodfettsfraktionen HDL som kan binda endotoxin i cirkulationen och därmed fungera som ettskydd (39, 40). I en helt ny undersökning har
man också funnit att livskvaliteten vid Crohns sjukdom förbättras om patienterna engagerasi fysisk aktivitet.Träning kan minska sjukdomsaktiviteten och minska den psykologiska
belastningen av sjukdomen. Lågintensiv träning ger ingen försämring av symtombilden
eller aktivering av sjukdomen och kan ur psykologiskt perspektiv vara bra för vissa patientgrupper med inflammatorisk tarmsjukdom (41).
Vår kunskap pekar således främst på en negativ effekt av hård träning vid inflammatoriska tillstånd i mag-tarmkanalen. Denna slutsats baseras främst på de negativa metabola
konsekvensersom är grundläggande i kombinationen av inflammation med fysisk träning.
Lågintensiv träning försämrar inte tillståndet och kan vara bra i psykologiskt hänseende.
Ett specialfall av detta är det välkända faktum att idrottare genom sina många resor till
tävlingar jorden runt ofta utsättsför risker för mag-tarminfektioner. På samma sättsom vid
inflammatorisk tarmsjukdom innebär detta att kroppen inte kan tillgodogöra sig den näring som absolut krävs under uppbyggnadsfas, vilket omöjliggör topprestationer (42).
Hållsmärta
Symtomet hållsmärta är vanligen beläget på vänster sida (jämför mjälthugg samt engelskans side stitch). Detta tillstånd är klart träningsrelaterat och förekommer oftare i början av en träningsperiod och vid intensiv träning. Tillståndet har ingen definierad orsak.
Vanligen ger det vika med successivt ökad träningsmängd och är ingen anledning till att
avstå från fysisk träning (12).
Slutkommentar
Mag-tarmkanalens funktion har trots avsaknad av ”atletiska” egenskaper en avgörande
betydelse för hur en idrottslig aktivitet ska planeras och genomföras. Mag-tarmkanalens
funktioner under vila har betydelse för kroppens uppbyggnad och därmed optimeringen av
nutritionsstatus inför idrottsliga prestationer. Detta gäller även vid sjukdomstillstånd där
vila är viktigt för att nå bästa förutsättningar för läkning och hälsa. Våra kunskaper om
dessa förhållanden kan många gånger nyttjas vid optimering av nutritionsförhållanden vid
sjukdom, exempelvis diabetes. Fysisk aktivitet har i rimlig omfattning en positiv effekt på
många tillstånd i mag-tarmkanalen genom att bidra till en normalisering av fysiologisk
kontroll.

Med tanke på ovanstående, antingen kontakt med fysioterapeut som kan lite om mag-tarm kanalen, eller börja lite försiktigt med vilken träning som helst, men undvika de tyngsta lyften samt inte jättelånga pass, är i alla fall vad jag skulle rekommendera.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.