Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-16, 02:34   #1
gustav957
Registered User
 
gustav957s avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 65
Huggande smärta i gluteus samt höft och ned i låret.

Var hälsade alla Kollo-medlemmar. Jag vädjar nu om hjälp i en stund av desperation. För 4 månader sedan när jag satt i soffan högg det till i högra gluteus. Sedan dess har ingenting varit sig likt. I början kunde jag knappt röra mig utan att det högg till. Smärtan skulle jag utan överdrift kunna sätta i princip en 10 på. Det var ett rent lidande. Efter några veckor blev det lite bättre men fick som ett brev på posten värk i höften/låret också. Idag är varje steg jag tar ett steg av smärta. Jag har varit i princip överallt känns det som och alla säger olika. Kiropraktorer, sjukgymnaster, läkare och osteopater. Dom säger allt från piriformis syndrome till att disken strular. Värt att nämna är att jag fick en kortisoninjektion i piriformis som inte gav någon vidare effekt. Smärtan är egentligen som värst när jag ska vända mig om, exempelvis i sängen. Får hålla andan och bita i en kudde om det ska gå vägen.

Finns det någon här på detta forum som kan komma med någon som helt synpunkt? Hade betytt väldigt mycket eftersom allt känns hopplöst.

Mvh
gustav957 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 10:41   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Jag skulle tro att det handlar om diskpåverkan/derangement.. Vet inte vad du varit hos för sjukgymnast, men prova gärna en som har lite koll på "McKenzie" eller MDT och se till att du får uppföljning!

Rörande besvären i liggande, att vända på sig.. Om du kan, försök spänna bålen så hårt du bara kan medans du gör det och se om det blir bättre. Om det blir bättre, satsa på stabiliseringsträning av transversus abdominis och multifidi. Eller ja.. Oavsett om det blir bättre eller inte så är stabiliseringsträning av bålen alltid bra.

Blir det värre av att böja sig framåt? Prova att undvika det i så stor utsträckning det går, samt försök att lägga till ryggextensioner / Bakåtböjningar, gärna i liggande.

Men bäst av allt, hitta nån som gör en bra klinisk undersökning..
http://www.mckenzie.se
Här finns en lista över sjukgymnaster som har examen i McKenzie / MDT.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 13:25   #3
Pallas
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 40
Som ovan. Du behöver utreda huruvida det är en disk som strular så fort som möjligt. Olika provokationstest vården gör för att bedöma detta är inte alltid tillräckligt för att påvisa diskproblematik, som i mitt fall. Dokumentera alla rörelser och saker som gör ont, samt andra mönster du kan se. Om det blir värre eller bättre dagen efter du gjort nåt särskilt. Undvik annars att göra grejer som gör ont. Ta det lugnt på gymmet tills du vet mer.

Hoppas det löser sig!
Pallas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 14:52   #4
gustav957
Registered User
 
gustav957s avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 65
Tack för svar. Ni är guld värda! Rörande sjukgymnastiken så har jag gjort mckenzie lite halvhjärtat då och då utan vidare nämnvärd effekt. Det hjälpte faktiskt att spänna bålen, så ska kolla uop det med stabilliseringsträningen. Tycker faktiskt nästan det lindrar smärtan att böja mig framåt konstigt nog. Dock blir smärtan alltid värre när jag suttit ned. Exempelvis är det ett helvete att gå ur bilen. Körde väldigt lätta vikter i hack squaten här om dagen. Smärtan är mycket värre nu tråkigt nog. Var dessutom väldigt noga med formen...
gustav957 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 18:30   #5
Pallas
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 40
Har heller inte varit hjälpt av McKenzie men det kan ju vara att du måste vänta lite mer på effekt. Hör med din sjukgymnast. Svårt att dra några direkta slutsatser om skadans karaktär eftersom olika personer upplever liknande skador så olika. Det viktigaste är att lyssna på sin kropp hela tiden och tänka strategiskt och smart.

Annars är det väl mest att bita i det sura äpplet och försöka undvika det som gör ont och förvärrar läget. Tyvärr finns det inte så många genvägar. För tillfället kan det kännas jobbigt men klyschigt uttryckt så blir det faktiskt bättre!
Pallas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 07:19   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Tanken med McKenzie är att man har en "riktningspreferens" .. Dina besvär blir bättre eller sämre på grund av om du böjer eller sträcker mycket, enkelt förklarat.. Om du kör enligt McKenzie, extensioner, en - två gånger om dagen bara så gör inte det stor skillnad i långa loppet eftersom ryggen böjs varje gång man sitter.
Att det känns skönt att böja är inte ovanligt, gärna att man står med lite böjning i höften och ryggen, ser det ofta hos mina patienter, samt har haft det så själv.
McKenzie är långt ifrån det enda som kan hjälpa mot ryggbesvären, men kan ge en snabb effekt.

Stabiliseringsträning is the shizzniz, att lära sig spänna transversus och multifidi för att skydda ryggen i rörelse.

Vid kvarvarande besvär, gå till sjukgymnast.

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 16:33   #7
Linjedomarn
Registered User
 
Linjedomarns avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Att det känns skönt att böja är inte ovanligt, gärna att man står med lite böjning i höften och ryggen, ser det ofta hos mina patienter, samt har haft det så själv.
Är du fysioterapeut? Om man har diskbråck alternativt diskbuktning brukar väl ändå flexion av ryggen frammana smärta och inte tvärt om?. Och om det inte är diskbråck/diskbuktning är McKenzie-övningarna inget att lägga ner tiden på.


OT: Tyvärr kan ryggont innebära ett flertal olika diagnoser med ett antal icke specifika behandlingsmetoder. Grundstenen är dock bålstabilitetsträning för de flesta diagnoserna. Har själv haft exakt samma symtom som dig i drygt 2 år nu, har dock blivit så bra så att livskvalitén inte är speciellt nedsatt, men att ligga ner innebär alltid smärta till en viss grad.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 19:55   #8
Mhmm
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 2
Har snarlikt problem som Gustav957.

Sorry för wall of text.

Det började förra hösten.
Jag tränade mycket, mest basövningar. Skivstångsrodd, knäböj och marklyft.
Filmade mig bakifrån ett antal gånger och såg att jag drog lite mer med ena sidan men tänkte inte så mycket på det.
Men efter ett tag började jag känna en smärta i ryggen just vid bäckenet. Vilade men det gick inte över. Smärtan blev värre med veckorna och tillslut bestämde jag mig för att boka en tid hos kiropraktorn.

Hos kiropraktorn knäcktes ryggen och hon sa att det troligen var falsk ischias jag drabbats av. Hon avrådde mig från träning och sa att det troligen skulle ge med sig nu efter behandlingen. Inget blev bättre efter jag vilat några månader.

Jag besökte senare en fysioterapeut som sa att jag var sned i bäckenet, vilket troligen blitt efter att jag gått snett eftersom ryggen smärtar. Fysioterapeuten rådde mig att skaffa inlägg till skorna vilket jag gjort, men inget har blivit bättre. Efter att jag vilat från träningen och gått in mina inlägg utan att det blivit bättre åkte jag till naprapaten.

Naprapaten konstaterade var sned i bäckenet, och gav mig rehab-övningar, men dem har inte gjort någon märkvärdig skillnad.

Vad ska jag göra? Börjar bli riktigt rädd att jag skadat mig för livet och att jag aldrig kommer kunna träna igen. Träningen är en viktig del i mitt liv och för nuvarande mår jag inte bra av att inte kunna träna.

Smärtan blir mindre då jag knäböjer utan vikt och verkligen får sträcka ut rumpan och höftböjarna. Smärtan uppkommer även i låret, knäet och ibland även foten. Jag kan böja mig i sidled, dock med smärta.
Mhmm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 20:52   #9
Pallas
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 40
Hej!

Har liknande problem som dig och har fått det diagnosticerat. Ska försöka ta detta kort. Du behöver träffa en sjukgymnast igen, som utreder dina problem grundligt den här gången. Din sjukgymnast sa att ditt bäcken är snett, vilket kan vara för att ryggen smärtar. Ska säga att jag inte är utbildad inom detta men att ge dig skoinlägg verkar enligt mig bara vara att ignorera det som är ursprunget till din smärta i grunden. Absolut att ett snett bäcken KAN vara det som ger upphov till alla dina problem med naturligtvis måste man överväga andra förklaringar och diagnoser också, kanske i kombination. Annat tycker jag är oseriöst.

Du säger att du har smärta i lår, knä och fot. Det kan vara falsk ischias med grund i annat än diskproblematik eller riktig ischias från diskar i ryggen som påverkar nervrötterna på respektive nivå. Vad sa sjukgymnasten om detta? Eller du kanske inte hade strålande smärta och kunde ta upp det då?

Tills din rygg har blivit utredd grundligt av en sjukgymnast, kanske läkare också, skulle jag hålla mig borta från kiropraktorer och naprapater. Det är bara min personliga åsikt.

Något du kan göra nu som hjälp för dig själv och sjukgymnasten du kommer träffa tänker jag är att skriva ner lite anteckningar om i vilka rörelser du har ont, när på dagen det gör mest ont osv.

Var försiktig med träning och annat tills du vet mer och försök att undvika sånt som gör ont! Dvs det självklara
Pallas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-19, 23:11   #10
gustav957
Registered User
 
gustav957s avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 65
Vill först och främst tacka alla som tagit sig tiden att skriva i denna tråd. Känns bättre att veta att det finns mer som har liknande symtom. Känns galet att inte kunna få någon sorts diagnos och behandling därefter. Gått med denna skiten i snart 5 månader. Och ser tyvärr inget markant förbättring. Det är så illa att det påverkar min livskvalité. Sömnen blir lidande. Det sociala livet blir lidande då jag helst undviker att gå. Jobbet blir lidande. Och det viktigaste av allt är att jag knappt kan träna. Väldigt många i min bekantskap har sagt att jag gått ned i vikt, oberoende av varandra. Det väsentliga är ju att bli frisk oavsett om man förlorar massa eller ej. Men det smärtar psykiskt att bli av med allt det man byggt.

Har tjatat något så fruktansvärt på att få magnetröntgen. Gissa vad? JAG FICK EN vanlig slätröntgen istället.

Allt känns hopplöst nu, och har helt tappat tron till sjukvården som inte kan erbjuda någon som helst adekvat hjälp.
gustav957 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 09:37   #11
Pallas
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av gustav957 Visa inlägg
Vill först och främst tacka alla som tagit sig tiden att skriva i denna tråd. Känns bättre att veta att det finns mer som har liknande symtom. Känns galet att inte kunna få någon sorts diagnos och behandling därefter. Gått med denna skiten i snart 5 månader. Och ser tyvärr inget markant förbättring. Det är så illa att det påverkar min livskvalité. Sömnen blir lidande. Det sociala livet blir lidande då jag helst undviker att gå. Jobbet blir lidande. Och det viktigaste av allt är att jag knappt kan träna. Väldigt många i min bekantskap har sagt att jag gått ned i vikt, oberoende av varandra. Det väsentliga är ju att bli frisk oavsett om man förlorar massa eller ej. Men det smärtar psykiskt att bli av med allt det man byggt.

Har tjatat något så fruktansvärt på att få magnetröntgen. Gissa vad? JAG FICK EN vanlig slätröntgen istället.

Allt känns hopplöst nu, och har helt tappat tron till sjukvården som inte kan erbjuda någon som helst adekvat hjälp.
Förstår att det känns jobbigt. Själv fick jag MR 1,5 år efter skadetillfället och det är först efter det som det har börjat hända saker. I mitt fall kunde inte vården konstatera diskbråck, och särskilt vilka diskbråck det handlade om, utan MR-undersökningen. Jag har gjort mängder av test som inte har gett diskbråcksöverensstämmande resultat. Och visst kan man säkert ställa en så gott som exakt diagnos för diskproblem utan MR i de flesta fall, men inte i alla. För att få en effektiv rehabilitering tänker jag också att en säkert ställd diagnos är väldigt viktigt. Ryggproblem kan ju som sagt bero på en myriad av saker.

Vilken vårdpersonal har du träffat, vad har de haft för tankar om dina besvär/vilken diagnos och vad är deras plan framöver?

Kämpa på!
Pallas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 15:28   #12
Mhmm
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Pallas Visa inlägg
Hej!

Har liknande problem som dig och har fått det diagnosticerat. Ska försöka ta detta kort. Du behöver träffa en sjukgymnast igen, som utreder dina problem grundligt den här gången. Din sjukgymnast sa att ditt bäcken är snett, vilket kan vara för att ryggen smärtar. Ska säga att jag inte är utbildad inom detta men att ge dig skoinlägg verkar enligt mig bara vara att ignorera det som är ursprunget till din smärta i grunden. Absolut att ett snett bäcken KAN vara det som ger upphov till alla dina problem med naturligtvis måste man överväga andra förklaringar och diagnoser också, kanske i kombination. Annat tycker jag är oseriöst.

Du säger att du har smärta i lår, knä och fot. Det kan vara falsk ischias med grund i annat än diskproblematik eller riktig ischias från diskar i ryggen som påverkar nervrötterna på respektive nivå. Vad sa sjukgymnasten om detta? Eller du kanske inte hade strålande smärta och kunde ta upp det då?

Tills din rygg har blivit utredd grundligt av en sjukgymnast, kanske läkare också, skulle jag hålla mig borta från kiropraktorer och naprapater. Det är bara min personliga åsikt.

Något du kan göra nu som hjälp för dig själv och sjukgymnasten du kommer träffa tänker jag är att skriva ner lite anteckningar om i vilka rörelser du har ont, när på dagen det gör mest ont osv.

Var försiktig med träning och annat tills du vet mer och försök att undvika sånt som gör ont! Dvs det självklara
Tack för svar!

Jag ringde till vårdcentralen igår och bad om en tid till sjukgymnasten. Tyvärr fanns inga tider förrän efter semestern vilket var tills den 15 augusti

När jag var till den förra sjukgymnasten berättade jag om att det smärtade i lår, knä och fot men han sa att det troligen var bäckenet.
Skoinlägget ska han var lösningen....

Ska sägas även att iom att jag fått ont i nedre ryggen har även muskeln kring skulderbladet blivit väldigt ansträngd vilket har resulterat till att jag även har ont där.
Ansträngningen vid skulderbladet har gjort att jag tränat fel axlar och bröst fel vilket också påverkat att axeln smärtar.

Hur får man en magnetröntgen? Kanske är dags med tanke på tiden jag haft ont och att det även börjar sprida sig till andra delar av kroppen.
Mhmm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 15:58   #13
Pallas
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av Mhmm Visa inlägg
Tack för svar!

Jag ringde till vårdcentralen igår och bad om en tid till sjukgymnasten. Tyvärr fanns inga tider förrän efter semestern vilket var tills den 15 augusti

När jag var till den förra sjukgymnasten berättade jag om att det smärtade i lår, knä och fot men han sa att det troligen var bäckenet.
Skoinlägget ska han var lösningen....

Ska sägas även att iom att jag fått ont i nedre ryggen har även muskeln kring skulderbladet blivit väldigt ansträngd vilket har resulterat till att jag även har ont där.
Ansträngningen vid skulderbladet har gjort att jag tränat fel axlar och bröst fel vilket också påverkat att axeln smärtar.

Hur får man en magnetröntgen? Kanske är dags med tanke på tiden jag haft ont och att det även börjar sprida sig till andra delar av kroppen.
Ja, det är ju inte kul... Finns ingen annan vårdcentral som har tid tidigare? En skam att det ska behöva ta så lång tid. Men du får väl göra det bästa av situationen fram tills dess, du kanske upplever en förbättring med lite tur.

Nåja, skoinlägget var uppenbarligen inte lösningen vilket innebär att de kanske får ändra sina misstankar om vad det kan vara. Ditt ryggont skulle enligt sjukgymnasten också bero på ditt bäcken är snett då om jag förstår rätt? Alla dina problem?

Försök att beskriv smärtan och känslorna du har i benet så noga som möjligt när du får tid, samt om de uppkommer i någon speciell situation. Om det känns mindre vissa dagar och sånt.

MR är vad det är. Det är inte alls säkert att du behöver det eller att det skulle underlätta ett diagnosställande i ditt fall. En av anledningarna att jag fick MR var väl framförallt för att sjukgymnasten var osäker på mina problem och inte riktigt kunde komma fram till exakt vad det var för fel med hjälp av provokationstest. Att mina fynd på MR sedan stämde väl överens med mina symptom och gav detaljerad information i just mitt fall visar ju potentialen i den undersökningen. Men vad jag har förstått går det absolut oftast att ställa en korrekt diagnos och utforma rehab utan MR inblandat, även om det skulle vara nåt med diskarna eller så. Så snöa inte in på MR innan du har träffat sjukgymnast och han har fått säga sitt igen. Han kommer troligen inte bara snacka om skoinlägg nästa gång

Sen skulle jag också vilja tipsa om att inte läsa så väldans mycket om vad det kan vara på internet. Det låter klyschigt och som att man ska ignorera sina problem men faktum är att allas situation skiljer sig åt. Det är så väldigt lätt att bestämma sig för att man har något speciellt efter att ha läst historier och annat men man vinner inte riktigt nåt på det. Inga problem ger upphov till exakt samma symptom hos olika människor.

Träna smart och håll igång kroppen så ger du den de bästa förutsättningarna du kan för förbättring. Det rådet har jag fått av all vårdpersonal jag har träffat!
Pallas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 17:42   #14
gustav957
Registered User
 
gustav957s avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 65
Tro det eller ej så har jag varit på magnetröntgen idag. Läkarna bedömde att det var ganska omgående att jag behövde MR. Äntligen förstår dom hur fruktansvärt ont jag har. Vägrar gå runt med morfin i kroppen. Nu är det bara att vänsta på svar.

Värt att notera är att smärtan avtar vid vissa rörelser. Det kan vara olika rörelser vid olika tillfällen. Snöade in mig på Mckenzie Side glide som jag hittade på youtube. Smärtan avtog en del i några minuter. Detta får mig att tro att det kan vara någon form av diskbuktning som går åt sidan? Hur som helst kommer MR ge mig svar (hoppas jag).
gustav957 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 17:46   #15
gustav957
Registered User
 
gustav957s avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Pallas Visa inlägg
Förstår att det känns jobbigt. Själv fick jag MR 1,5 år efter skadetillfället och det är först efter det som det har börjat hända saker. I mitt fall kunde inte vården konstatera diskbråck, och särskilt vilka diskbråck det handlade om, utan MR-undersökningen. Jag har gjort mängder av test som inte har gett diskbråcksöverensstämmande resultat. Och visst kan man säkert ställa en så gott som exakt diagnos för diskproblem utan MR i de flesta fall, men inte i alla. För att få en effektiv rehabilitering tänker jag också att en säkert ställd diagnos är väldigt viktigt. Ryggproblem kan ju som sagt bero på en myriad av saker.

Vilken vårdpersonal har du träffat, vad har de haft för tankar om dina besvär/vilken diagnos och vad är deras plan framöver?

Kämpa på!
Som svar på din fråga så har jag fått höra följande: Snett bäcken (olika långa ben), piriformis syndrom (även fått en kortisonspruta som hjälpte i någon dag), diskbuktning, att det är fel på sacrotuberous ligamentet, att det är en muskelinflammation pga överansträngning.. Bara att välja nån i högen haha
gustav957 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)