Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-16, 23:04   #1
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Reg.datum: Jan 2011
[Illuminatu’s resa mot Tammerpokalen 2016]

Nu är det dags!

Dags & ta ett stort steg vidare i träningen och prova på tävlandet inom bodybuilding. Jag har under senaste halvåret bollat idén om att ställa upp och tävla men liksom aldrig riktigt vågat ta klivet att säga "nu är det dags”. Har nämnt tanken till min sambo lite då och då och alltid fått positivt medhåll om att javisst, klart du ska göra det så som du sliter osv.

Min sambo är den som följt min träningsresa de senaste två åren, hon har sett allt, hur mycket träning som lagts ner vecka ut & vecka in, kosten och inte minst det eviga tjatet om proteinberikade frukostar, luncher, middagar och alla storköp med olika kötter.

Jag lever den livsstil som i stort sett de tävlande lever & det känns som att steget till och börja tävla egentligen är oerhört litet men samtidigt så enormt stort.

Välkommen in & följ min resa mot Tammerpokalen 2016!

...fortsättning följer
Illuminatus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 23:12   #2
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
God lycka
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 23:28   #3
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Tack, det kan behövas
Gammal 2014-07-18, 10:34   #4
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Dags och uppdatera med journalens två första träningspass.

Hoppade i måndags på ett nytt schema och denna gång fick det bli en PHUL variant som jag tyckte verkade intressant. Det är den del nytt och känns stundvis lite rörigt vilket det brukar vara för mig när jag går vidare med andra scheman.

Tanken är att ge det några veckors prov, gillar jag det kör jag vidare de 12 veckor jag planerat annars blir det byte till något annat.

Upper-Hypertrophy

Lutande bänk:(På prov)

Sx10
60x8
60x8
60x7

Hantelflyes:(På prov)

16x8
16x8
18x8

Sittande rodd:

60x8
65x8
70x8

Hantelrodd:

32x8
32x8
32x8

Sidolyft:

10x8
10x8
10x8

Lutande hantelcurl:

14x8
14x8
14x8

...supersettat med baksida axlar ->

12x8
14x8
14x8

Pushdowns:

55x8
55x8
55x8

+Mage
Gammal 2014-07-18, 10:45   #5
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Lower-Hypertrophy

Frontböj:(På prov. Helvete vad stel man är. Mins inte sist jag körde frontar... Axlarna, triceps, bröstrygg, nacke, handleder, underarm, ja typ allt jag kan komma på som har med överkropp att göra. Jag vägrar köra kryssgrepp, tänker inte försöka smita undan problemet utan det är bara köra på med övningen tills den känns toppen.)

Många set teknik med stång
60x8
60x8
60x8

Borde ha raka set med 8:or på 100kg åtminstone men det efter teknik blivit typ felfri.

Jeffersons:(Sjuke pump)

60x8
60x8
70x8
70x8
70x8
70x8

Benspark:(Inte mycket kräm kvar, tvärstopp efter första set)

50x10
45x10
40x10

Bencurl:

40x10
37,5x10
35x10

Vader 1:(Calf raises)

6-set

Vader 2: (Calf press)

6-set

Mage:

3-set Cablecrunch
3-set Benlyft

Senast redigerad av Illuminatus den 2014-07-18 klockan 10:46.
Gammal 2014-07-18, 10:53   #6
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Dagens post-workout mål.

Back to basics:

230g kyckling
120g bulgur
50g tzatziki

= 714kcal

Nu blir det stranden nästa & jäsa i värmen! Eouu så fint med semester

Senast redigerad av Illuminatus den 2014-07-18 klockan 10:56.
Gammal 2014-07-18, 13:21   #7
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Lite tankar.

Nu när jag tagit steget vidare i träningen och faktiskt börjar smida planer inför tävlingen som förvisso just nu känns långt borta, så har jag börjat tänka hur bulk/diet perioderna lämpligast placeras samt hur dessa skall se ut.

Det jag märkt under mina nu två seriösa år av träning är att jag tappat en del styrka & massa i slutet av dieterna som jag upplevt det som. Har alltid sett bäst ut 1-2 veckor innan avslutad diet.
Det jag känt under de sista veckorna/veckan är orkeslöshet, noll tryck & känt mig allmänt liten. Kanske har det berott på att jag lagt mig på balans, ett troligt underskott som jag nu erhållit under hela sommaren och på så vis brytit ner kroppen sakta men säkert vecka efter vecka. Kostmässigt har jag käkat mina makros precis som vanligt, så det kan inte vara där problemet ligger. Vågen har rört sig aningen nedåt efter dieten men jag har inte heller sett att formen blivit speciellt bättre, vilket känns lite sådär om jag ska vara ärlig.

Är det fler som känner igen sig i det här?

Med mina erfarenheter så tänker jag spontant att jag fram till tävlandet kanske bör undvika en hårdare diet, att jag inte behöver lägga mig under låt säga 10% kroppsfett för "sommarformen". Att vara i bra form sommartid tycker jag är en viktig del och jag gillar känna mig fräsch denna period, men som sagt. Att gå mycket lägre än 10% kanske är en dum idé med tanke på att jag vill bygga så mycket massa som möjligt fram till tävlandet.

Vad har ni för tips ni som tävlar/tävlat? Hur har ni burit er åt och vad hade ni gjort i min situation?

Tar gladerligen emot alla tänkbara tips

Senast redigerad av Illuminatus den 2014-07-18 klockan 13:24.
Gammal 2014-07-18, 13:32   #8
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

...jag funderar på om jag redan nu skall lägga mig på ett mindre överskott 200-300 kcal. Känns dumt och vänta liksom och riskera att jag tappar ännu mer massa. Skynda långsamt känner jag just nu, och ju tidigare desto bättre.

Det verkar som om min kropp ogillar att under en längre tid ligga på låg fettprocent. För just mig kanske det vore bäst att direkt efter avslutad diet långsamt börja öka intaget och således gå upp i vikt istället för att ligga och puttra på samma eller till och med lägre vikt under en längre tid.

Hmm...
Gammal 2014-07-18, 13:56   #9
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Andra dagen idag med denna pre-workouten & jag gillar den skarpt!

30g prottepulver
30g maltodextrin
400mg koffein
1 liten skopa beta-alanin

Kreatin efter passet i samband med proteinrik måltid
Gammal 2014-07-18, 22:53   #10
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Blev lite kalasfirande under kvällen med trevligt sällskap & käk men passade på & klämma i mig ett mellanmål innan. Tanken var & laga något lunchaktigt men det är inte alltid tiden finns.

Så här brukar mina "snabbshakes" se ut när jag behöver något proteinrikt.

Lite ingredienser i form av, prottepulver, mjölk, havregryn & kakao. Jag rekommenderar att ni skippar persiljan i bakgrunden

Brukar börja med de torra först, så ner med havregryn, protte & kakao. Kakaon använder jag för att få en skarpare chokladsmak. Proteinpulvret är choklad.

Därefter, i med vätskan som i detta fallet blev 3dl vatten & 2dl mjölk. Detta varierar jag beroende på kcalmängd jag vill äta. Jag brukar alltid slänga ner ett par isbitar för att få den lite extra kall.

Sen är det bara trycka på knappen tills det blir så här härligt & fint.
Gammal 2014-07-18, 22:57   #11
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

...avslutar med och häller upp allt i en shake (tyvärr få fina glas som rymmer den mängden) Ställ in i frysen ett par minuter för en lite extra svalkande shake! Servera & njut helt enkelt.
Gammal 2014-07-19, 16:48   #12
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Planerad vilodag idag men i väntan på annat så får det bli ett snabbpass & lite disco.

Tänkte köra lite axelpressar & sidolyft, kanske blir någon enstaka tricepsövning också. Får se
Gammal 2014-07-19, 16:50   #13
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

...känner mig otroligt fräsch med det nya schemat. Lite för fräsch faktiskt, kan hända att jag får öka volymen något framöver, alternstivt lägga till en extra dag som idag.
Gammal 2014-07-19, 19:21   #14
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Vilket gött bonuspass!

Började med & smacka på med lite tunga axelpressar. Sedan blev det liggande tricepsextensions, stångcurl, sidolyft, baksida axlar, chins med viktbälte & ett par stångshrugs. Blev inga ben idag, de bultar av träningsvärk från gårdagens lowerpass.

Ikväll blir det tacopiroger & Ben & Jerrys All or Nut-ting

It's the nuts!

Passade även på & testa en ny BBQ-sås. Hoppas den är bra.

Senast redigerad av Illuminatus den 2014-07-19 klockan 19:28.
Gammal 2014-07-19, 23:55   #15
Illuminatus
Registered User

Illuminatuss avatar

Bjuder på en arm denna VARMA lördagskväll. Jag skulle tippa på att det är runt 25-30 grader hemma hos mig. Nackdelen med takvåning sommartid...

Glassen satt som en smäck förresten. Kvalade lätt in sig på en top 5 när det gäller BJ's sortiment!

Senast redigerad av Illuminatus den 2014-07-19 klockan 23:59.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.