Lite tankar.
Nu när jag tagit steget vidare i träningen och faktiskt börjar smida planer inför tävlingen som förvisso just nu känns långt borta, så har jag börjat tänka hur bulk/diet perioderna lämpligast placeras samt hur dessa skall se ut.
Det jag märkt under mina nu två seriösa år av träning är att jag tappat en del styrka & massa i slutet av dieterna som jag upplevt det som. Har alltid sett bäst ut 1-2 veckor innan avslutad diet.
Det jag känt under de sista veckorna/veckan är orkeslöshet, noll tryck & känt mig allmänt liten. Kanske har det berott på att jag lagt mig på balans, ett troligt underskott som jag nu erhållit under hela sommaren och på så vis brytit ner kroppen sakta men säkert vecka efter vecka. Kostmässigt har jag käkat mina makros precis som vanligt, så det kan inte vara där problemet ligger. Vågen har rört sig aningen nedåt efter dieten men jag har inte heller sett att formen blivit speciellt bättre, vilket känns lite sådär om jag ska vara ärlig.
Är det fler som känner igen sig i det här?
Med mina erfarenheter så tänker jag spontant att jag fram till tävlandet kanske bör undvika en hårdare diet, att jag inte behöver lägga mig under låt säga 10% kroppsfett för "sommarformen". Att vara i bra form sommartid tycker jag är en viktig del och jag gillar känna mig fräsch denna period, men som sagt. Att gå mycket lägre än 10% kanske är en dum idé med tanke på att jag vill bygga så mycket massa som möjligt fram till tävlandet.
Vad har ni för tips ni som tävlar/tävlat? Hur har ni burit er åt och vad hade ni gjort i min situation?
Tar gladerligen emot alla tänkbara tips