2014-05-20, 18:17
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Hur lång tid efter kasein-intag för att kunna uppreglera MPS med vassle?
Ja, rubriken är väl ganska rakt på sak. Vi vet att höga nivåer av aminosyror i blodet gör att tillförsel av snabbt protein inte leder till akut uppreglering av MPS. Så, under dessa förutsättningar: kasein intas direkt efter träning på fastande mage, säg 30 gram. Är det undersökt, eller kan man resonera kring när i tid efter detta ett intag av en adekvat dos vassle kan ge akut uppreglering av MPS?
Jag är inte jätteintresserad om diskussion kring premisserna ("varför detta?") utan bara det som står i trådtiteln egentligen.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2014-05-20, 19:02
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Vassleprotein uppreglerar proteinsyntesen även om kaseinet och vasslet tas samtidigt.
|
|
|
2014-05-20, 19:19
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vassleprotein uppreglerar proteinsyntesen även om kaseinet och vasslet tas samtidigt.
|
Inte lika kraftigt som enbart vassle?
|
|
|
2014-05-20, 19:25
|
|
Förslag?
|
Citat:
|
Det kan man ju tänka sig eftersom upptaget av vasslet är så snabbt. Knappt några aminosyror från kaseinet har väl hunnit komma ut i blodet när vasslet når dit. Men hur är det låt säga en timme efter intag av kasein?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2014-05-20, 20:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Är det relevant efter träning? Ska väl vara samma effekt på proteinsyntesen av vassle och kasein när det talas om intag efter träning? Vid vila så känns det som att effekten borde va "bättre". Men det är säkert bra ändå på något vis. :-) Och den träningsskapade ökningen av proteinsyntesen ska väl öka kraftig ca 4h efter? Mer frågor än svar tyvärr.
|
|
|
2014-05-20, 20:30
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Prost
Är det relevant efter träning? Ska väl vara samma effekt på proteinsyntesen av vassle och kasein när det talas om intag efter träning? Vid vila så känns det som att effekten borde va "bättre". Men det är säkert bra ändå på något vis. :-) Och den träningsskapade ökningen av proteinsyntesen ska väl öka kraftig ca 4h efter? Mer frågor än svar tyvärr.
|
Jag ser det tvärt om. Vassle kan uppreglera MPS både efter träning och i vila. Kasein kan bara göra det efter träning. Därför lämpar det sig bra efter träning (för att uppreglera MPS), före träning (för att tillföra byggstenar till MPS) och innan man går och lägger sig (för att minska muskelnedbrytningen). Vassle kan man använda lite när som, t.ex. efter träning, för att komplettera upp måltider eller som mellanmål för att få upp dagens proteintotal.
|
|
|
|
2014-05-20, 20:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Hur fungerar Kasein på egen hand egentligen ? Ingen uppreglering av MPS akut ?
|
|
2014-05-20, 20:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Svag uppreglering, men främst påverkar det proteinbalansen genom en minskning av proteinnedbrytningen under lång tid.
|
|
|
2014-05-20, 20:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Dirr va?
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2014-05-20, 20:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Svag uppreglering, men främst påverkar det proteinbalansen genom en minskning av proteinnedbrytningen under lång tid.
|
Så en kost baserad på vassle vs. baserad på kassein är netto mer anabol? eller översimplifierar jag ?
|
|
2014-05-20, 20:46
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Hos unga ger kasein bättre proteinbalans än vassle. Hos gamla är det tvärtom. Det om man ser på ett isolerat intag i ett "vakuum" utan påverkan av något annat. Det kan man dock inte göra i praktiken, utan det lär inte göra någon skillnad sett över dygnet om man äter sammansatta måltider och inte lever på utspridda intag av enbart protein.
|
|
|
2014-05-20, 20:51
|
|
Registered User
|
Nej, saker ter ju sig mer komplicerat in vivo. Intressant iaf, tackar.
|
|
2014-05-20, 20:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Jag ser det tvärt om. Vassle kan uppreglera MPS både efter träning och i vila. Kasein kan bara göra det efter träning. Därför lämpar det sig bra efter träning (för att uppreglera MPS), före träning (för att tillföra byggstenar till MPS) och innan man går och lägger sig (för att minska muskelnedbrytningen). Vassle kan man använda lite när som, t.ex. efter träning, för att komplettera upp måltider eller som mellanmål för att få upp dagens proteintotal.
|
Hmm jag missade kanske detta " eller kan man resonera kring NÄR i tid efter".. Jo det vore intressant att veta. :-) Undrar om det ens går att öka den träningsorsakade proteinsyntesökningen med vassle eller EAA jämfört med att bara äta tillräckligt med fullvärdigt protein under tiden då proteinsynteskurvan ökar. Jag brukade ta lite EAA förut en tid efter träning osv men jag tror inte att jag märkte någon skillnad av det alls.. Vilket inte är så konstig heller kanske men. :-)
|
|
|
2014-05-21, 06:32
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Det kan man ju tänka sig eftersom upptaget av vasslet är så snabbt. Knappt några aminosyror från kaseinet har väl hunnit komma ut i blodet när vasslet når dit. Men hur är det låt säga en timme efter intag av kasein?
|
Vassle och kasein har sin topp samtidigt dvs runt en timme efter intag och utan att ha kurvorna framför mig så skulle jag säga att majoriteten av kaseinet tas upp de första tre timmarna.
|
|
2014-05-21, 16:48
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Men då skulle vassle och kasein vara lika snabba  Nu är jag inte med längre.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.
|

|