2014-04-20, 21:19
|
|
Självgod idoit
Reg.datum: Sep 2004
|
Genmodifierad mat. Ær du før eller emot? Handelskrig going biologic warfare
Fruktad svamp hotar världens veteskördar
Citat:
Fazil Dusunceli vid FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, menar att man måste agera snabbt och ta fram nya frösorter för att motverka sjukdomen.
Brittiska forskare vid Sainsbury-laboratoriet håller tillsammans med vetenskapsmän från John Innes-centret på och utvecklar genmodifierade varianter genom att klona egenskaper från vilda grässorter och korn.
|
Wooho, nær Kina, Ryssland m.fl har førbjudit diverse genmodifierad mat så dyker det pløtsligt upp ett nytt ubervirus som slår ut all icke-genmodifierad. Tillfællighet? Ryssland har, om jag inte minns fel, førbjudit all GMO. Någon som kan bekræfta?
http://rt.com/usa/china-gmo-corn-ban-120/
Citat:
US corn exports to China drop 85 percent after ban on GMO strains – industry report
|
|
|
|
2014-04-20, 21:22
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
För om det innebär att man försöker hjälpa folk att få mat där det annars kan vara svårt att odla. Mot inom EU då vi ändå verkar klara oss bra utan. Orkar inte utveckla mer just nu.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2014-04-20, 21:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Plötsligt och plötsligt. Puccinia graminis beskrevs 1999 enligt engelska Wikipedia.
|
2014-04-20, 21:42
|
|
Självgod idoit
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Plötsligt och plötsligt. Puccinia graminis beskrevs 1999 enligt engelska Wikipedia.
|
Citat:
Förra året drabbades Tyskland av sitt första utbrott på 50 år, efter en kall vår med en ovanligt snabb växling till höga sommartemperaturer.
|
Læs hela artikeln innan du forskar vidare sjælv?
|
|
|
2014-04-20, 21:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Læs hela artikeln innan du forskar vidare sjælv? 
|
Varför skriver du då "dyker det pløtsligt upp ett nytt ubervirus som slår ut all icke-genmodifierad"?
För övrigt är det inget virus utan en svamp.
|
2014-04-20, 22:25
|
|
Självgod idoit
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Varför skriver du då "dyker det pløtsligt upp ett nytt ubervirus som slår ut all icke-genmodifierad"?
För övrigt är det inget virus utan en svamp.
|
Ursækta min dramatisering jag ræknade inte med att behøva handikappsanpassa tråden
|
|
|
2014-04-20, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
GMO är bra då det sköts rätt. Det finns inget farligt i att äta GMO. Problemet uppstår då man genmodifierar växter för att de ska tåla kraftig besprutning med bekämpningsmedel. Men då är det inte GMO i sig som är problemet, bekämpningsmedlen är problemet.
|
|
|
2014-04-20, 23:07
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Jo, ska maten räcka till i framtiden också ska det nog till att man är snäppet mindre kategorisk än att man säger rakt av nej till allt som kan kopplas till GMO. Men just nu är det ju på modet att allt ska vara "naturligt". Som om det skulle vara någon garant för att något är bra.
|
|
|
|
2014-04-20, 23:13
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2010
|
Vad är nackdelen med GMO? Är det samma nötter som säger att man får cancer av aspartam för att det är framtaget i ett labb?
|
|
|
2014-04-20, 23:17
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av bb X
Vad är nackdelen med GMO? Är det samma nötter som säger att man får cancer av aspartam för att det är framtaget i ett labb?
|
Det finns inte någon nackdel med gmo. Det finns skadliga ämnen i vissa modifierade grödor, i andra finns det inte det. Ha koll på vad du äter så är det ingen fara
|
|
|
2014-04-20, 23:27
|
|
Självgod idoit
|
De "værsta" kan væl inte vara bra, då hade det væl inte varit ett så hett æmne? I EU och de flesta lænder utanfør USA verkar det ju vara vældigt hårda tester osv
|
|
|
2014-04-20, 23:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Jo, ska maten räcka till i framtiden också ska det nog till att man är snäppet mindre kategorisk än att man säger rakt av nej till allt som kan kopplas till GMO. Men just nu är det ju på modet att allt ska vara "naturligt". Som om det skulle vara någon garant för att något är bra.
|
Något annat som är på modet är påståenden om att det skulle råda brist på mat. Riktigt så är det ju inte, och det är inte säkert att de effekter vi ser som påstås bero på matbrist skulle minska av GMO.
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple
Det finns inte någon nackdel med gmo. Det finns skadliga ämnen i vissa modifierade grödor, i andra finns det inte det. Ha koll på vad du äter så är det ingen fara 
|
I grunden är det ju liknande problem som när man tar in en främmande organism i en viss biotop. I allra värsta fall dödar den alla andra organismer och dör sen själv av näringsbrist. Jag är inte biolog och har därför ingen koll på de potentiella problemen eller hur man kan skydda sig, men jag vet iaf att olyckor händer på de mest oväntade sätt. Jag har väldigt svårt att tro på den som säger att GMO är helt riskfritt - jag tycker snarare att den attityden är ett argument för att vara försikig.
|
2014-04-21, 01:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
När motståndarna mot gmo är något annat än rena puckon så kan debatten bli intressant. Givetvis finns vissa frågetecken men det är inte direkt något som på något vis är speciellt annorlunda mot en o annan ekologisk ehec-grodd
|
2014-04-21, 08:25
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Något annat som är på modet är påståenden om att det skulle råda brist på mat. Riktigt så är det ju inte, och det är inte säkert att de effekter vi ser som påstås bero på matbrist skulle minska av GMO.
|
Matbrist kan bli ett högst reellt problem. Att vara emot ett kategoriskt avfärdande är inte heller samma sak som ett kategoriskt omfamnande..
|
|
|
|
2014-04-21, 08:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Matbrist kan bli ett högst reellt problem. Att vara emot ett kategoriskt avfärdande är inte heller samma sak som ett kategoriskt omfamnande..
|
Lär bli ett högst reellt problem när peak oil verkligen ger sig till känna. Men hur genmodifierad mat ska kompensera för orsakerna till matbrist i det läget (tillgång på konstgödsel, produktion och transport av maten) vet jag inte.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:12.
|

|