Citat:
Ursprungligen postat av bighulken
Vad var det för ryggproblem du hade?
skriv gärna en utförlig beskrivning av problem, och sedan hur du kom förbi detta.
Du kan även PM:a detta om du vill.
Jag har själv en Akillesrygg,,,,så skulle vara bra att höra hur andra gjort....
Med vänlig hälsning/
|
Ett pass 2008 kom jag plötsligt inte ner till stången efter ett set. Det var bara stopp, kändes stumt och orörligt men med adrenalin från passet smärtade det inte så mycket. Nästa dag hade jag jävligt ont. Promenerade mycket för att jag hört att det var bra. Växlade hela tiden position eftersom att det gjorde för ont att vara stilla, kunde också hugga i vänster sida av ländryggen om jag stod för länge och jag kunde känna en strålande smärta runt höger ankel.
Försökte efter ett par veckor höja vikterna i böjen igen, kändes bra under passet men ryggen bultade igen efter några timmar.
Att jag då jobbade 40 timmar i veckan med att putsa fönster var nog ingen vidare hjälp..
Efter ett par år med återkommande problem och tillbakahållen träning kände jag att jag ville göra en ansträngning till rehab så jag började träna bålen. Jag höll på i ett par månader med olika bålövningar mot pilatesboll, plankan och en hel del magträning. Upplevde att det blev lite bättre men jag upplevde fortfarande smärta.
Då uppsökte jag en naprapat vid namn Christer Söderberg. Han kunde snabbt se att min högra fot pekade utåt och förklarade att en överrörlighet höger i höften gav en snedhet i ryggen som gjorde att min vänstra sida fick ta mycket mer av vikten när jag lyfte. Jag fick några övningar som skulle stärka innåtrotation i höger sida av höften och ryggen blev bättre vecka för vecka. Drog bland annat ett nytt personbästa i marken några månader senare.
När jag drog upp det här igen i januari kom jag ihåg hur väl jag hjälptes av Christer och sökte genast hjälp igen. Den här gången hos kiropraktor Patrik Ström. Han masserade och manipulerade (knäckte) i ryggen då jag var väldigt stel och tipsade mig om att stretcha sätet.
Värt att nämna är att jag besökte en naprapat redan 2008 men fick inte alls lika bra hjälp. Jag var nöjd med både Christer Söderberg och Patrik Ström men de har i mina ögon olika kvaliteter.
Så finns det något tips jag kan ge någon i samma sits så är det besök experter, och om en inte hjälper, gå till en annan, få flera åsikter och tips från folk som kan. Det här hade troligtvis aldrig löst sig själv.
Nu är jag hos ännu en instans där jag i förebyggande syfte får min teknik kontrollerad. Det här hoppas jag blir sista ledet i att rehabilitera och undvika framtida ryggproblem, det känns bra, jag har inte ont och är inte lika orolig längre.