Hej!
Jag står precis i startgroparna för att köra något jag vill kalla för "Sheikoexperiment".
Det är förstås inget riktigt experiment utan en relativ nybörjares försök att hyfsat seriöst använda Sheikos träningsmetoder.
Efter många timmars läsande och lärande kring Sheiko fastnade jag för insikten att "Ja, jag är nybörjare". Jag skall således inte träna de Sheikoprogram som de flesta andra gör, dvs beginners 1 och 2, eller #29, #37 osv då dessa program visserligen är nybörjarprogram, men inte avsedda för så klena nybörjare som jag själv.
Det var lite tufft att ta till sig att jag är en så komplett nybörjare att jag ska gå på Sheikos verkliga nybörjarprogram som helt fokuserar på teknikutveckling och förhoppningsvis kommer att ta mig till stadiet där jag kan börja gå på de "vanliga" programmen.
Anledningen till att jag är nybörjare är att jag väger ca 90 kg och jag lyfter INTE 510kg i totalen i tävlingsstrikt stil vilket jag enligt Sheiko skall göra för att köra #29 osv.
Här är en bra sida som berättar mera och som jag ännu inte sett länkas till på detta forum, här står mer om viktklasser och levelklassificeringar för att kunna välja rätt program utifrån sin egen utvecklingsnivå:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/...m---del-2.html
På denna länk finns nybörjarprogrammet längst ner:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/...il-sheiko.html
Jag har inte sett någon som gått igenom det grundläggande nybörjarprogrammet ännu här på forumet utan bara de som kör de vanliga programmen. Därför tänkte jag att det kunde finnas ett värde i att dela med mig av upplevelserna genom detta 6-veckors program. Ska också försöka filma och be om råd och kritik på utförande.
Planen är att köra igenom detta program strikt. Efter det kommer jag INTE att maxa lyften för att se om jag klarar 510kg. Jag kommer att använda 5RM för att beräkna maxen och förhoppningsvis kunna börja en cykel av Sheikos beginners 1 och 2 program efter detta. Om jag misslyckas med detta så får vi se om jag kör en cykel på nybörjarprogrammet igen eller känner att jag ändå är redo att gå vidare. De gånger maxningar förekommer i programmen så kommer jag förstås att göra det om jag känner att teknik och rutin låter mig göra det utan skaderisk. Jag planerar att fortsätta med detta experiment fram till sommaren och om jag känner att jag är mogen ställa upp i någon klubbtävling under våren för att utvärdera resultat och få erfarenheter.
Vem är då jag?
Jag är 36 år gammal och har just nu 22 månaders gymträning bakom mig. Innan detta har jag aldrig tränat någonting egentligen men haft ett aktivt liv och jag var i ganska god form med hyfsad grundstyrka när jag började min träningskarriär.
Som så många andra inledde jag med Stronglifts och gick vidare med lite egna varianter på reversed pyramid träning. Där står jag nu.
Mina stats är:
186cm
91,5kg
Ungefärliga max:
Böj idag: 150kg.
Mark idag: 190kg
Bänk idag 110kg
Det är hyfsat ärliga vikter och med ett korrekt utförande. Jag VET inte om jag skulle få upp dessa vikter idag. Men jag TROR det.
Jag kommer givetvis att bulka under denna period. Jag har hyfsad koll på vad jag äter men kommer inte att dra det till någon ätstörningsnivå utan ser till att ha koll på vad jag stoppar i mig och vad vågen visar så att jag är på rätt spår hela tiden.
Jag kommer att logga alla pass i denna tråd. Hoppas denna lite ovanliga (men fullt korrekta) ingång till Sheiko kan inspirera eller ge lite tips till någon i samma tankar. Och ge mig hjälp och feedback på denna resa!