26/9-13
Jour idag så har ingen möjlighet att lämna samhället där jag bor vilket innebär att jag är så illa tvungen att träna på mitt gamla ställe med skolstångsjäveln. Var inte så jättemotiverad men inte en chans att jag skippar ett pass pga sviktande motivation! Är det nåt som är viktigt så är det kontinuitet.
Först ut
Knäböj [Fails 0/3] [Deloads 2/3]
Jag fick slita som ett jävla djur rent ut sagt! Fy fan vad jobbig arbetsvikten var!! Jag är helt övertygad att det är stången som gör det. Har ställt frågan här på kolo tidigare om skillnaden mellan skolstång vs internationell stång och fick lite svar. Hittade ett annat svar på det på en annan sida där jag tror sanningen ligger ganska nära. Trådskaparen undrar
Varför är en skolstång tyngre i bänken?
"Jag har både läst och upplevt det här fenomet tidigare, men jag vet inte ifall jag har något bra svar på det. Finns det någon anledning varför så är fallet(?), eller anser ni att det hela bara är en myt? Nu jämför jag en vanlig olympisk stång på 20kg med en tunnare hemmastång, givetvis med samma viktbelastning. Tex. 20kg(olympisk stång)+40 på vardera sida=100kg el. 7kg(hemmastång)+46,5kg på vardera sida=100 kg ."
Svaret han får av en är: "Gissar vilt, men borde inte en sådan lättare stång vara svårare att balansera? Mer vikter ute i ändarna... Ger upphov till fler krafter som måste pareras, om man nu inte lyfter absolut jakt och jämt, men det gör man förmodligen inte. Större momentkrafter, alltså."
Kan tänka mig det för det blir en hel del mer tallrikar på för att komma upp i samma vikt. 6 st på vardera sida för min del..
Hur som helst, till passet!
2x5x20kg
3x40
3x60
3x80 (Här börjar den påtagliga skillnaden kännas)
2x90
5x5x105kg. APJOBBIGT! Det jävliga är att jag har jour till helgen med då jag ska träna. Inte en chans att jag åker ner igen. Kommer byta bort min jour med nån annan så jag kan få åka in till stan o träna istället.
Militärpress: [Fails 2/3] [Deloads 1/3]
2x5x20kg
3x30kg
3x5x42,5kg
Bälte på alla set. Kändes bra!
Marklyft:
3x47kg
3x77kg
1x97kg
1x105kg. Orkade inga fler! Svårt i starten. Va i helvete!! Så såg jag att jag glömt bältet. På med det, försökte tänka mer på att spänna hela jäkla kroppen.
1x5x105kg. Såja! Men nej, nästa pass står jag över att höja. Min form känns inte helt ok på denna vikt. Nu var det med skolstången men ändå...
Just ja! Kände att jag ville ge lite kärlek till armarna. Detta är nog andra gången som jag får för mig att curla.....

Tror jag körde lite för tungt.
EZ-curl
1x10x25kg
1x8x25kg
1x8x25kg
Huvva va he brände i biceps!
30 sek vila mellan setten.