Känns vettigt att starta en journal här, eftersom man trots allt kollar runt här flera gånger per dag.
Förutsättningar
Ålder:
25år
Vikt:
89kg
Längd:
190cm
Bakgrund
1 nov 2011 - Beslutet
Den 1 november 2011 bestämde jag mig för att ändra livsstil. De fem föregående åren hade jag tillbringat framför datorskärmen med en påse chips i handen, så att säga. Jag vägde då någonstans strax över 150kg (Error på displayen).
Februari 2012 - Styrketräning
De första månaderna svälte jag mig själv och träningen bestod enbart av cardio. Det känns märkligt när jag tänker tillbaka på det. Jag var redan medlem på Kolozzeum och kände till att styrketräning tillsammans med ett moderat kaloriunderskott är en vinnande strategi. Det var nog osäkerheten på gymmet som gjorde att jag hellre ställde mig på löpbandet än att gå bort till vikterna. En tjockis som jag hade väl andra problem än att bygga muskler, liksom...
Styrketräningen har hjälpt mig enormt mycket. Det har gjort att hela processen känns roligare och mer givande. Jag ångrar inte får en sekund att jag tog steget från löpbanden till vikterna.
Kosten
Dessa 16 månaderna som gått har jag testat en hel del olika kostupplägg. Första halvåret, ungefär, bestod av en svältdiet á la LCHF. Den övergick senare i en mer hållbar kalorirestriktion, cirka 1000kcal underskott, men fortfarande i LCHF-anda.
I ungefär ett halvår nu har jag ätit enligt periodisk fasta och försökt hålla ett ungefärligt underskott på 500-700kcal. Senaste månaden har jag dessutom, mer och mer, försökt fördela mina macros enligt Leangains.
I dagsläget äter jag enligt följande (väldigt generellt och ungefärligt):
Träningsdagar:
~2800kcal/190g P/300g K/60g F
Vilodagar:
~2500kcal/190g P/100g K/150g F
Detta resulterar (hittills) i att jag
går ner ungefär 0,5kg/vecka.
Träning
Den största anledningen till att jag startar denna journal är att jag fr.o.m idag börjar mitt nya träningsschema. Det är tänkt att det ska se ut enligt följande.
Mån:
Mage, ben och vader
Tis:
Bröst och triceps
Ons:
Cardio, löpning (10km)
Tors:
Rygg, biceps och underarmar
Fre:
Axlar och triceps
Lör:
Cardio, löpning (10km)
Sön:
Vila
Ingenting är hugget i sten, men känslan säger mig att det är att bra upplägg. Jag kommer testa mig fram med olika övningar och har tänkt köra 3-4 övningar per muskelgrupp.
I och med denna journal är tanken att jag även ska försöka hålla bättre koll på min utveckling och mina PBs. Något som jag inte alls har gjort hittills.
Om någon undrar varför jag har två dagar då jag springer milen, så beror det på att jag ska springa ett lopp i min hemstad, Helsingborg, i början av maj.
Mål med träningen
Mitt mål är att bli vältränad och få bra kondition. För tillfället känner jag inte någon motivation för bulk/deff-tänket, utan satsar istället på en hyfsad året-runt-form. Detta kan mycket väl ändras, om jag känner att motivationen tryter pga uteblivna resultat.
Bilder
Efter ett års diet, varav ungefär åtta månader inkluderade styrketräning.
Dagsfärska bilder, 190cm/89.4kg

Det var allt jag kunde komma på för tillfället. Får komplettera här under tiden.
Nu kör vi!!