Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-12, 12:41   #1
strikt
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Mat på fel tider gjorde möss feta

http://www.dn.se/livsstil/halsa/mat-...orde-moss-feta

http://www.nature.com/nm/journal/vao...l/nm.2979.html

Det handlar inte bara om v a d du äter — utan när du äter.

Det visar försök på möss vid University of Pennsylvania i USA. När forskarna slog ut den "klock-gen", som finns i mössens fettceller och som signalerar till hjärnan när de bör äta, blev mössen feta. Men inte för att de åt fler kalorier än normalt, utan för att de åt på andra tider.

Försöket ger en insikt om varför personer med skiftarbete löper större risk att drabbas av fetma och sjukdomar som diabetes och varför "natt-ätande" personer oftare är fetare än andra.

I det aktuella experimentet, som publiceras i Nature Medicine, blev forskarna förvånade över den styrande kraft som fettcellernas signaler tycktes ha på mössens hjärnor och deras beteende.

TT
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 11:00   #2
luckyboi
…ᘛ⁐̤ᕐᐷ

luckybois avatar

Reg.datum: Aug 2006
Är dom här resultaten överförbara till människor eller fungerar vi på andra sätt? Tycker det låter suspekt. Är det så pass små skillnader att det knappt är mätbara eller finns det faktiska skäl att inte äta på natten? Nu har jag inte läst igenom hela studien då det är mycket svåra begrepp så om nån kunnig hade förklarat lite mer vore uppskattat!
luckyboi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 11:26   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av luckyboi Visa inlägg
finns det faktiska skäl att inte äta på natten?
Ja, det vet man sedan länge. Att äta på natten ökar risken för ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 11:59   #4
luckyboi
…ᘛ⁐̤ᕐᐷ

luckybois avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det vet man sedan länge. Att äta på natten ökar risken för ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt.
Ja just det känner jag till. Tänkte mer på det som studien tar upp, att äta på natten resulterar i större viktökning trots lika stort intag av kalorier som någon som äter på dagen.

Känns som att hela kolomaffian, inklusive mig själv, alltid kör på "spelar ingen roll när/var/hur du äter det är bara kalorierna som spelar roll för viktökning"
Gammal 2012-11-13, 12:05   #5
SteelPulse
Registered User

SteelPulses avatar

Reg.datum: Apr 2011
Jag undrar, utan att ha läst rapport, vad som räknas till "nattätande"? Är min vassle/mjölk-drink innan läggdags vid 23-tiden nattätande?
SteelPulse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 12:06   #6
Filipb
Registered User

Filipbs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPulse Visa inlägg
Jag undrar, utan att ha läst rapport, vad som räknas till "nattätande"? Är min vassle/mjölk-drink innan läggdags vid 23-tiden nattätande?
Tänkte samma sak. Om deltagarna tvingas gå upp mitt i natten för att äta eller om man lever under oregelbundna förhållanden (vilka båda göra så att sömnen påverkas markant) känns det som att det kan bidra med bieffekter i sig, och att de bieffekterna inte finns där om man exempelvis arbetar nattetid eller dyl.
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 12:29   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av luckyboi Visa inlägg
Känns som att hela kolomaffian, inklusive mig själv, alltid kör på "spelar ingen roll när/var/hur du äter det är bara kalorierna som spelar roll för viktökning"
"Kalori in - kalori ut" stämmer bara i rent energihänseende. Vad kalorierna används till är en helt annan sak och beroende av en mängd faktorer.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-11-13, 12:36   #8
luckyboi
…ᘛ⁐̤ᕐᐷ

luckybois avatar

Citat:
"Kalori in - kalori ut" stämmer bara i rent energihänseende. Vad kalorierna används till är en helt annan sak och beroende av en mängd faktorer.
Det är det som jag tycker låter så mystiskt. Två identiska personer, lika aktiva, bränner lika mycket kalorier. Den första äter middag klockan 17, den andra äter samma middag kl 02. Kommer person nummer två gå upp mer i vikt? Hur är detta möjligt?
Gammal 2012-11-13, 13:19   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Hormoner. Ta insulinkänslighet som exempel.

Om person två har en faktor som försämrar hans insulinkänslighet, så han producerar mycket mer insulin när han äter, kommer energin han äter till större del gå till fettcellerna än till muskelcellerna, och en större del av energiintaget spiller över till fettcellerna.

Ett energiöverskott gör alltid att man går upp i vikt, men två personer som påverkas av olika faktorer ökar inte exakt lika mycket fettvikt av samma kaloriöverskott.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-11-13, 13:44   #10
1911
Registered User

1911s avatar

Reg.datum: Feb 2009
För att göra det enkelt, när är det optimalt att äta då? För att få bästa hormonsvar etc.
1911 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 15:18   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Inte på natten.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-11-13, 15:23   #12
sagevsal
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Inte på natten.
När är natten då? Och är inte det beroende på vilken dygnsrytm man har?

Hur påverkar man insulin föresten? Skulle kunna tänka mig jag producerar ganska mycket insulin.
sagevsal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 15:38   #13
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Om det är samma studie som nämns här: http://blogs.discovermagazine.com/80...hours-get-fat/
så är det också möjligt att det handlar om utebliven "fasteperiod", delvis. Det är inte bara att mössen åt på natten, de åt dygnet om, och kontrollgruppen åt bara under 8 timmar på dagen (vilket också är enligt leangains PF-protokoll ). Vad som också är intressant att notera är att mössen åt en högfettsdiet, ca 61% fett.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-11-13 klockan 15:40.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 16:06   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sagevsal Visa inlägg
När är natten då? Och är inte det beroende på vilken dygnsrytm man har?
Det är just att ändra om dygnsrytmen och vara upp och äta på natten som är negativt för hälsan.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-11-13, 17:32   #15
sagevsal
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Det är just att ändra om dygnsrytmen och vara upp och äta på natten som är negativt för hälsan.
Men vad är natt? Vad definieras som natt?
sagevsal är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.