Hallå! Besökte idag gymmet för första gången på sisådär 1-1,5 år och det kändes förjävla bra! Startar nu denna journal i hopp om att den dels ska underlätta för mig att hålla koll på alla set och reps och vikter och övningar och allt vad det heter, men också fungera som någon slags motivationsboost.
Kort bakgrund
Jag är 19 år gammal och har i princip haft årskort på olika gym sedan jag började på gymnasiet (årskurs tre undantagen), men dessa har utnyttjats väldigt, väldigt sparsamt.
Dessa outnyttjade årskort har dock inte bara bidragit till att göra hål i min plånbok, utan faktiskt också fått mig att läsa på en del om gym i allmänhet och kost etc. Därmed känner jag mig kanske inte helt vilsen, och det är ju alltid något!
Jag hade en period för några år sedan där jag gav mig fan på att utnyttja gymkortet och också gå upp i vikt. Så jag kämpade på bra i gymmet, ökade från strax under 60 kg till 67 kg och blev även märkbart starkare. Dock bestod en stor del av viktuppgången av cheeseburgare, chips och popcorn och därmed sköt mitt midjemått i höjden samtidigt som övriga kroppsdelar enbart förändrades marginellt i centimeter räknat. Och sedan tappade jag helt aptiten och gled ner till omkring 60 kg, där jag också legat det senaste året. Detta tills jag ställde mig på vågen imorse och möttes av 58 kg. Då var det dags för förändring.
Stats
Kroppsvikt: 58 kg (alltid morgonvikt efter piss i enbart kalsonger i journalen)
Längd: ~184 cm
Bänkpress: Maxade 60 kg för ca 2 år sen, nu vet jag inte men en vild gissning är 50 kg.
Marklyft: Tror jag tagit 80-90 kg åtminstone, också det för 2 år sedan. Marklyften gav mig dock en extremt segdragen ryggskada som jag fortfarande inte är helt återhämtad ifrån. Anledningen är att jag helt enkelt är för stel för att kunna utföra lyftet korrekt och därför kommer jag avvakta med såväl mark som knäböj de första veckorna, kanske till och med månaden, tills min stretching gett några resultat.
Knäböj: ~70-80 kg
Med andra ord inget att skryta om!
Målsättning:
Målet är att gå upp till ~70 kg innan årets slut och denna viktökning ska inte utgöras av chips, cola och popcorn.

Snarare tänkte jag börja dricka stora mängder röd mjölk, i dagsläget kör jag 1,5 liter/dag vilket ger strax under 1000 kcal utan att mätta särskilt mycket. Eventuellt börjar jag med kosttillskott senare i höst, men det tar jag tag i när det blir aktuellt i så fall.
Har egentligen inga jätteambitioner vad gäller viktökningar på gymmet men det är ju alltid kul att ha mål att sträva mot, i och för sig. Så då säger vi 70 kg i bänk (det där kommer jag få äta upp), 100 kg i knäböj och 120 kg i marklyft. På de två senare kommer det emellertid inte viktkåtas i särskilt hög utsträckning alls faktiskt, utan safety first.
Nuvarande träningsupplägg
Nu kör jag en fyrsplit med 8 reps i 3 set, som ser ut så här:
Pass 1: Rygg och biceps
Pass 2: Bröst och triceps
Pass 3: Axlar, mage och underarmar
Pass 4: Ben och vader
Bilder och mått kommer upp om ca 2 månader, då med före- och efter-bilder och jämförelse av mått. Detta för att det helt enkelt känns ganska intetsägande i dagsläget. Tanken är väl egentligen att uppdatera mått och bilder i konsekventa tvåmånadersintervaller.
Så, med det sagt är det väl bara köra igång då!