Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-25, 06:30   #1
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Ersätta vassle med BCAA för att minska kalorierna?

Går det att ersätta vassle med BCAA? Jag kommer fortfarande ta vassle men vid färre tillfällen och i så fall öka intaget av BCAA.

Kan man göra det så "enkelt" eller tänker jag fel?

Kan nämna att jag äter väldigt lite under dagarna (det stora målet är på kvällen) så det är mest under dagarna jag planerar att ta mer BCAA.
Gammal 2012-05-25, 06:35   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Broscience kap 2, stycke 1

Har märkt att många "större" personer gör likadant. Dricker 50-60G om dagen ist för vassle för att få ned kcal.

Någon annan kan säkert stå för riktig vetenskap
Gammal 2012-05-25, 06:52   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Ska du ersätta vassle föreslår jag EAA istället. Då får du alla essentiella aminosyror och inte bara de tre grenade. Tar du pulver motsvarande tio gram EAA (t.ex. 15 g för ett 70%-igt EAA-tillskott) får du i dig ungefär samma mängd leucin som från 20 gram vassleprotein (25-30 g pulver beroende på märke). Leucin tror man är den viktigaste aminosyran för att uppreglera muskelproteinsyntesen men det verkar krävas närvaro av andra aminosyror för att det ska fungera optimalt.

Tänk dock på att hålla proteinintaget högt hur som helst. Proteinet behövs som kvävekälla i kroppen och där är det mängden som är intressant, inte om det är essentiella eller icke-essentiella aminosyror.

BCAA tror jag lämpar sig bra efter träning om man tillfört en komplett EAA-profil (vilken fullvärdig proteinkälla som helst) i rimlig tid innan man stiger in på gymmet. Det är så jag använder tillskottet. Det finns idag ingenting som talar för att BCAA efter träning är bättre än en komplett EAA-profil, men jämförande studier saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-05-25 klockan 06:57.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 06:53   #4
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag har ersatt vassle med EAA kring träning och gör det även då kcalbudgeten är tight.

Ifall det går att tänka så eller ej vette fan.

Räknar då 10g EAA som 20g protein till dagsintaget.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 06:59   #5
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag har ersatt vassle med EAA kring träning och gör det även då kcalbudgeten är tight.

Ifall det går att tänka så eller ej vette fan.

Räknar då 10g EAA som 20g protein till dagsintaget.
Det är helt rimligt att tänka så om man håller ett högt proteinintag överlag (vilket nog "alla" på Kolo gör). På samma sätt kan man för att få en bra viktning räkna bort gelatin och kollagen från proteinintaget. De tillför bara energi.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2012-05-25, 07:00   #6
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Har gått över till BCAA istället för EAA då jag inte hittat något lika gott EAA (dum anledning). Har nu Xtends BCAA vilket smakar som lyxsaft.

Men jag kanske ska testa en period under några veckor med EAA. Blir ju självklart svårt att utvärdera om det "fungerar".

Det totala proteinintaget under dagen är fortfarande högt.
Gammal 2012-05-25, 07:01   #7
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Leucin tror man är den viktigaste aminosyran för att uppreglera muskelproteinsyntesen men det verkar krävas närvaro av andra aminosyror för att det ska fungera optimalt.
Är det närvaro av andra aminosyror som INTE finns i BCAA (därav rekomendationen att använda EAA)?
Gammal 2012-05-25, 07:09   #8
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Är det närvaro av andra aminosyror som INTE finns i BCAA (därav rekomendationen att använda EAA)?
Det vet man inte. Att ta det säkra före det osäkra kan vara klokt, särskilt om man ändå planerat att ta samma kcal-mängd BCAA som man hade tagit EAA. Motiveringen till BCAA skulle t.ex. kunna vara att det bara krävs 4 g BCAA för att nå 2 g leucin (det som verkar vara den kritiska mängden) med den vanligaste fördelningen, men det är helt spekulativt att det skulle "räcka" för att ersätta vassle på det sättet du menar.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-05-25 klockan 07:11.
Gammal 2012-05-25, 07:32   #9
luckyboi
…ᘛ⁐̤ᕐᐷ

luckybois avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Har gått över till BCAA istället för EAA då jag inte hittat något lika gott EAA (dum anledning).
Star Nutritions EAA med Orange/Citrus-smak kan rekommenderas, inte lika göttigt som Xtend men klasser bättre än alla andra EAA jag provat.
luckyboi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 07:42   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

ALRIs HumaPro apple-cider är väldigt god, men saknar histidin (å andra sidan saknar de svenska produkterna ofta tryptofan). Relevans: okänd.

Citat:
Gammal 2012-05-25, 07:46   #11
Squamata
Ceviche

Reg.datum: Nov 2008
Jag kör BCAA ist för vassle nuförtiden.. Funkar utmärkt=) Ett stort + förutom att jag får i mig mindre kcal är att jag får mkt mindre finnar då jag slutat med vassle.
Squamata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 07:54   #12
Qudatullah Jamal
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Vad är optimalast vid träning då? Ca 10g EAA eller 20g vassle? Finns det någon liten fördel att ta EAA där eller är det bara kalorierna som skiljer båda åt?
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 08:17   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Vad är optimalast vid träning då? Ca 10g EAA eller 20g vassle? Finns det någon liten fördel att ta EAA där eller är det bara kalorierna som skiljer båda åt?
Jag sätter mina kort på:

Långsamt protein (ex. kasein) 20-30 g innan träning om man tränar längre (2 h).
Snabbt protein (ex. vassle) 20-30 g innan träning om man tränar kortare tid (1 h).

Detta gäller främst fastande morgonträning. Har man exempelvis ätit normalt under dagen och tränar på eftermiddagen är det tveksamt om det har något ytterligare effekt med ett före-intag som inte protein vid vilket annat tillfälle som helst hade haft.

Sedan 10 g EAA eller 10 g BCAA efter träningen. 20 g vassleprotein kommer inte vara sämre men ger cirka dubbla kalorierna.

Det är väl vad jag känner är en rimlig approach.

Citat:
Gammal 2012-05-25, 09:03   #14
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Har nu Xtends BCAA vilket smakar som lyxsaft.
Instämmer, riktigt bra är den. Dyr dock, nästan halva produkten består av fillers =/

Citat:
Ursprungligen postat av luckyboi Visa inlägg
Star Nutritions EAA med Orange/Citrus-smak kan rekommenderas, inte lika göttigt som Xtend men klasser bättre än alla andra EAA jag provat.
+1, den är riktigt bra! Men även den dyr
Gammal 2012-05-25, 09:29   #15
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
ALRIs HumaPro apple-cider är väldigt god, men saknar histidin (å andra sidan saknar de svenska produkterna ofta tryptofan). Relevans: okänd.
Sjukt tänkte kapa tråd och fråga om du gillade humapro som du beställde. för var inne på att testa den själv, chaind out var ju god så.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.