Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-02, 01:21   #1
Aping
Ny dag, nya tag.

Apings avatar

Reg.datum: Jun 2006
Har vi farlig mjölk i Sverige? (Klein, Sverker?)

Sensationsrubriken :-)

Har inte hittat någon tråd när jag slarvsökte så jag drar igång denna.

Vad har ni hört om detta med olika typer av kasein - A1, A2, B - där endast metabolism av A2 inte verkar resultera i onda(?) peptiden BCM-7 som verkar kunna ställa till med allt från immunosuppression till hjärtattack, autism och psykiskt vansinne (sic).

Kan Kleins positiva upplevelser med opasteuriserad mjölk ha att göra med att han köpt av en bonde med endast A2 kossor (snarare än själva pasteuriseringen)?

Stanislaw Kaminski, Anna Cieslinska, Elzbieta Kostyra "Polymorphism of bovine beta-casein and its potential effect on human health", Journal of Applied Genetics 48(3), 2007, pp. 189-198

http://jag.igr.poznan.pl/2007-Volume...racts/394.html
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 06:18   #2
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
Sensationsrubriken :-)

Har inte hittat någon tråd när jag slarvsökte så jag drar igång denna.

Vad har ni hört om detta med olika typer av kasein - A1, A2, B - där endast metabolism av A2 inte verkar resultera i onda(?) peptiden BCM-7 som verkar kunna ställa till med allt från immunosuppression till hjärtattack, autism och psykiskt vansinne (sic).

Kan Kleins positiva upplevelser med opasteuriserad mjölk ha att göra med att han köpt av en bonde med endast A2 kossor (snarare än själva pasteuriseringen)?

Stanislaw Kaminski, Anna Cieslinska, Elzbieta Kostyra "Polymorphism of bovine beta-casein and its potential effect on human health", Journal of Applied Genetics 48(3), 2007, pp. 189-198

http://jag.igr.poznan.pl/2007-Volume...racts/394.html
De positiva effekterna av opastöriserad mjölk är främst:
  • probiotisk
  • anti-inflammatorisk (inga acneproblem)

Det har rimligen inget att göra med typen av kasein. Jag har testat opastöriserad såväl som pastöriserad mjölk i många ländor från olika kossor med konsekventa resultat så typen av kasein är knappast särskilt viktigt i sammanhanget.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 08:03   #3
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det ska finnas någon studie som sammankopplar mjölk med diabetes. Kan ju vara intressant att läsa!
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 08:47   #4
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Exhale_ Visa inlägg
Det ska finnas någon studie som sammankopplar mjölk med diabetes. Kan ju vara intressant att läsa!
Du tänker kanske på denna:

Hoppe C, Mølgaard C, Vaag A, Barkholt V, Michaelsen KF. High intakes of milk, but not meat, increase s-insulin and insulin resistance in 8-year-old boys. Eur J Clin Nutr. 2005 Mar;59(3):393-8.
Gammal 2012-04-02, 09:11   #5
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Lite offtopic kanske, men är det bara jag som läst om att man egentligen inte tål mjölk efter ungefär 5års ålder, eller något liknande. Typ att människor inte ska dricka mjölk, förutom bröstmjölk.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 09:18   #6
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av 312 Visa inlägg
Lite offtopic kanske, men är det bara jag som läst om att man egentligen inte tål mjölk efter ungefär 5års ålder, eller något liknande. Typ att människor inte ska dricka mjölk, förutom bröstmjölk.
jodå vi i norden gör det.
i övriga länder så nej.

att vi inte ska dricka mjölk är larv.
Gammal 2012-04-02, 09:27   #7
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
jodå vi i norden gör det.
i övriga länder så nej.
Generna för "lactase persistence" i vuxen ålder (det finns några olika varianter) härrär från mellanöstern och har spridits över hela världen i varerande omfattning de senaste 8 tusen åren. Det är inget nordiskt särdrag.
Gammal 2012-04-02, 09:34   #8
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Generna för "lactase persistence" i vuxen ålder (det finns några olika varianter) härrär från mellanöstern och har spridits över hela världen i varerande omfattning de senaste 8 tusen åren. Det är inget nordiskt särdrag.
hocky docky
jag generaliserade lite eftersom mjölkdrickandet i sig är utbrett i norden och inte alls på samma sätt i andra länder
Gammal 2012-04-02, 10:28   #9
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Laktasets aktivitet avtar i vuxen ålder men det ska vara rätt individuellt. Jag hoppas att jag får behålla mitt kära laktas resten av mitt liv
Gammal 2012-04-02, 10:46   #10
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
hocky docky
jag generaliserade lite eftersom mjölkdrickandet i sig är utbrett i norden och inte alls på samma sätt i andra länder
Därav det svenska folkets epidemiska flatulens
Gammal 2012-04-02, 11:06   #11
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Nej jag tror inte det var den. Det skulle handla om att mjölk triggar igång typ 1 diabetes om jag inte minns fel. En rätt gammal studie och den enda av sitt slag.
Gammal 2012-04-02, 18:03   #12
Aping
Ny dag, nya tag.

Apings avatar

Klein: Ok, då handlade dina mjölk-upplevelser inte om det. Kom bara att tänka på dig när jag ramlade över rapporten :-)

Någon som har någon fortsättning på A1/A2 mjölkhypotesen? Efter EFSA 2009 (nedan) dör debatten ut verkar det som och alla mjölkproducenter och myndigheter verkar hänvisa till EFSA som "sista ordet" trots att så många frågetecken är obesvarade?
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/231r.pdf
Gammal 2012-04-02, 22:47   #13
Aping
Ny dag, nya tag.

Apings avatar

Ok, nu har jag kollat vidare och det uppenbarligen en KONSPIRATION (nåja) eftersom frågan mer eller mindre tystas ner av industri och myndigheter p g a prestige och sannolikt pengar enligt denna blogg av en "Professor of Farm Management and Agribusiness at Lincoln University in New Zealand", Keith Woodford:
http://keithwoodford.wordpress.com/

Här är en publicerad kommentar på bl a EFSA 2009 rapporten av samme Keith Woodford:
http://http://keithwoodford.files.wo...e-medicine.pdf

Skulle vara kul med fler kommentarer om någon har insikt.
Gammal 2012-04-02, 23:59   #14
Bengtan
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Exhale_ Visa inlägg
Laktasets aktivitet avtar i vuxen ålder men det ska vara rätt individuellt. Jag hoppas att jag får behålla mitt kära laktas resten av mitt liv
Jag tålde inte mjölk när jag var liten men nu gör jag det Dock vågar jag inte längre dricka pga sambandet med prostatacancer och mjölk.
Bengtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 02:58   #15
Aping
Ny dag, nya tag.

Apings avatar

Bengtan: Men tänk på att du då löper högre risk att få tarm- eller urinblåsecancern istället som mjölk verkar ha en skyddande effekt mot av samma storleksordning som den skulle öka risken för prostatacancer ;-) Trololol. Överdriv inte mjölkdrickandet helt enkelt.

On topic undrar jag om det finns någon som har koll på om man kan få tag på A2 mjölk i Sverige och testa? Har för mig att det fanns någon mjölkbonde på forumet som kanske vet mer?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.