Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-30, 22:21   #1
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
SVT Debatt: Dietkriget

Härlig debatt, och alltid kul med Natalie Zytomierskas objektivitet...

Ca 30.30 in i programmet:

http://svtplay.se/v/2681935/debatt/d...p104688,1,f,-1

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 22:35   #2
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Intressant, tack.
Jobbig den där Ingrid dock, och man kunde ha valt andra personer men läkaren var väl rätt bra.

Senast redigerad av Crocker den 2012-01-30 klockan 22:39.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 22:38   #3
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
En sån där "debatt" hade varit betydlig mer rolig att se på om dom faktiskt hade en diskussion emellan kunniga personer. Att se Katrin sitta och argumentera med en legitimerad dietist känns bara löjligt.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 22:54   #4
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
En sån där "debatt" hade varit betydlig mer rolig att se på om dom faktiskt hade en diskussion emellan kunniga personer. Att se Katrin sitta och argumentera med en legitimerad dietist känns bara löjligt.
För dietisten verkar ju inte ha utbildats under 1800 talet inte?
Och vilken fjantig kommentar om att man vill se Gunde dra i sig 1 liter olja istället för 10 MCal havregryn, sjukt lågt.
Gammal 2012-01-30, 23:08   #5
mn8eii
Capt. Awesome

mn8eiis avatar

Reg.datum: Nov 2009
Precis som Roddy så tror jag det här med extrem LCHF är en fluga som alla andra extremkoster och om fem år är det något annat som är trendigt. Det kan absolut finnas fördelar med att byta ut en del snabba kolhydrater mot fett, det förnekar jag inte. Men att dra det till extremen och sky kolhydraterna i den mån att man inte tycker det är okej att äta röd paprik är ju löjeväckande.
mn8eii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 23:10   #6
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Visst kan det vara en fluga, men det motsätter ju inte möjligheten att det kan vara en lösning för viktnedgång/, vissa fall av diabetes, och hälsa i sig. (Nej jag tycker inte såhär.)
Hur resonerar du kring det mn8eii?
Gammal 2012-01-30, 23:11   #7
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Roddy levererar! "Men du, lägg av!"
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 23:20   #8
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Väldigt ogillande till hur Katrin vinklar saker, drar allting till sin spets och dessutom hur mycket utrymme som debattledaren ger henne.
Vore roligare om någon annan än en fanatisk pajas fick företräda LCHF, hon skämmer ju ut sig.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 23:24   #9
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Tycker att det var väldigt mycket dagisargument och löjliga anekdoter. Dessutom så var det ju lite synd att dom bara pratade om LCHF och viktnedgång, och inte hur det kan se ut under en längre period av upp och nedgångar, eller bara viktuppgång. Det är väll snarare där man hittar risker.
Citat:
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Gammal 2012-01-30, 23:28   #10
Mitosis
Registered User

Mitosiss avatar

Reg.datum: Feb 2007
Varför fick den med minst utbildning inom ämnet prata mest?
Mitosis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 23:46   #11
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mitosis Visa inlägg
Varför fick den med minst utbildning inom ämnet prata mest?
+1111

Jag skulle vilja se Eddie Vedder och Jacob Gudiol vs Annika Dahlqvist och Frank Nilsson, DET hade varit bra TV
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 23:47   #12
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Släng in hurril for good measure! (Och Grubbe.)
Citat:
Gammal 2012-01-30, 23:48   #13
mn8eii
Capt. Awesome

mn8eiis avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Visst kan det vara en fluga, men det motsätter ju inte möjligheten att det kan vara en lösning för viktnedgång/, vissa fall av diabetes, och hälsa i sig. (Nej jag tycker inte såhär.)
Hur resonerar du kring det mn8eii?
Personligen är jag emot alla typer av extremkoster, kan inte förstå varför man skulle vilja utesluta någon del av kosten fullständigt och ser inga som helst fördelar med detta. Jag tror att man skulle kunna äta LCHF-light, tallriksmodellen och helt enkelt bara justera proportionerna en aning åt LCHF-hållet.

Har du en begynnande diabetes med insulinresistens så säger det ju sig självt att du bör undvika snabba kolhydrater och pendlande blodsocker i största möjliga mån. Då kan absolut fett vara ett bra alternativ men varför inte ersätta de snabba kolhydraterna med långsammare kolhydrater OCH fett?

Angående att folk går ned i vikt på LCHF så är ju det inget magiskt som beror på fettet utan de stoppar ju helt enkelt i sig mindre energi. Att det inte känns som att de äter mindre beror på att de upplever att fettet mättar bättre. Men varför man måste utesluta kolhydraterna helt för att kunna gå ned i vikt övergår mitt förstånd i alla fall.

Vad som är synd är dock att LCHF-fanatikerna helt slår ifrån sig av de eventuella farorna med dieten. För det första så är vi alla individuella och har olika förutsättningar för att hantera fettet i vår kost. En person kan kliva på en högfettsdiet och inte märka några förändringar alls i blodfetter samtidigt som samma diet får någon annans värden att gå i taket. Därför blir jag så oerhört störd av alla dessa anekdotiska bevis där förespråkare menar att eftersom han/hennes värden inte påverkats nämnvärt så är kosten riskfri. Sen måste man komma ihåg att de som ropar högst ofta är de som gått ned mest i vikt, har du gått ned 30 kg så är chansen ganska stor att bara viktnedgången kan ha puttat dina värden i rätt riktning, men är det bevis för att högfettskosten i sig sänker dem? Det finns ett samband mellan höga blodfetter, kolesterol och hjärt- och kärlohälsa, huruvida det beror på kolesterolet och blodfetterna i sig eller apo-kvoter är ju som de flesta vet omstritt och långt ifrån klart. Dock känner jag att jag fortfarande har underlag för att avråda någon att prova på en extrem högfettsdiet utan att ha koll på sina värden.

Så för att summera vad jag tycker om LCHF just nu: Lagomt är bäst.
mn8eii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 00:07   #14
Viktor_Balck
Registered User

Viktor_Balcks avatar

Reg.datum: Apr 2006
Kollade lite på det där när det sändes och tittade även lite nu, tyvärr blev det ju lite så att personen med störst käft(Katrin) fick mest utrymme trots att hon knappast har vettigast åsikter eller inte kan nåt. Dietisterna däremot står ju på andra sidan och babblar om sin tallriksmodell osv, borde vara bra om dom möttes nånstans på mitten.
Viktor_Balck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 00:16   #15
krubkungen
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Släng in hurril for good measure! (Och Grubbe.)
It would be the debate of the century.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.