Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
Visst kan det vara en fluga, men det motsätter ju inte möjligheten att det kan vara en lösning för viktnedgång/, vissa fall av diabetes, och hälsa i sig.  (Nej jag tycker inte såhär.)
Hur resonerar du kring det mn8eii?
|
Personligen är jag emot alla typer av extremkoster, kan inte förstå varför man skulle vilja utesluta någon del av kosten fullständigt och ser inga som helst fördelar med detta. Jag tror att man skulle kunna äta LCHF-light, tallriksmodellen och helt enkelt bara justera proportionerna en aning åt LCHF-hållet.
Har du en begynnande diabetes med insulinresistens så säger det ju sig självt att du bör undvika snabba kolhydrater och pendlande blodsocker i största möjliga mån. Då kan absolut fett vara ett bra alternativ men varför inte ersätta de snabba kolhydraterna med långsammare kolhydrater OCH fett?
Angående att folk går ned i vikt på LCHF så är ju det inget magiskt som beror på fettet utan de stoppar ju helt enkelt i sig mindre energi. Att det inte känns som att de äter mindre beror på att de upplever att fettet mättar bättre. Men varför man måste utesluta kolhydraterna helt för att kunna gå ned i vikt övergår mitt förstånd i alla fall.
Vad som är synd är dock att LCHF-fanatikerna helt slår ifrån sig av de eventuella farorna med dieten. För det första så är vi alla individuella och har olika förutsättningar för att hantera fettet i vår kost. En person kan kliva på en högfettsdiet och inte märka några förändringar alls i blodfetter samtidigt som samma diet får någon annans värden att gå i taket. Därför blir jag så oerhört störd av alla dessa anekdotiska bevis där förespråkare menar att eftersom han/hennes värden inte påverkats nämnvärt så är kosten riskfri. Sen måste man komma ihåg att de som ropar högst ofta är de som gått ned mest i vikt, har du gått ned 30 kg så är chansen ganska stor att bara viktnedgången kan ha puttat dina värden i rätt riktning, men är det bevis för att högfettskosten i sig sänker dem? Det finns ett samband mellan höga blodfetter, kolesterol och hjärt- och kärlohälsa, huruvida det beror på kolesterolet och blodfetterna i sig eller apo-kvoter är ju som de flesta vet omstritt och långt ifrån klart. Dock känner jag att jag fortfarande har underlag för att avråda någon att prova på en extrem högfettsdiet utan att ha koll på sina värden.
Så för att summera vad jag tycker om LCHF just nu: Lagomt är bäst.