Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-13, 08:34   #1
Hajp
Registered User
 
Hajps avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 70
Högrep = Volym? Struntprat

Som sagt.

Jag undrar varför så många rent generellt påstår att många repitioner med låga vikter (6-12) ger mer volym på musklerna än få repitioner med höga vikter (1-5)?

Vissa säger tillochmed att man får synligare, eller "mer definerade" (volym) på sina muskler.

Jag tycker detta är struntprat. Varför skulle det vara så för? Det är väll snarare än fråga om gener och mängden underhudsfett.

Att en person som kör högre vikter får större muskler än en som kör låga kan jag rimligtvis hålla med om (beroende på omständigheterna) men knappast det andra.

Vad tycker ni själva?

Senast redigerad av Hajp den 2012-01-13 klockan 08:35.
Hajp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:38   #2
Roggan76
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 232
Roger Zapfe är större än Magnus samuelsson.. ganska säker på att Zapfe inte gör 4or på 140kg bicepscurl..

dessutom, keyword här är: "tycker"
Roggan76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:39   #3
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
För min del handlar det mest om att få lite förändring i träningen och därför kör jag ibland högreps och ibland lågreps.

Jag har ingen aning om vad som ger bäst muskelutveckling och jag försöker att inte lyssna för mycket på andra. (ändå är jag på detta forum)
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:41   #4
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Jag växer bäst på högreps, tror högreps är överlägset för volym vilket det pekar på om man kollar studier också. Brukar hålla mig för de mesta kring 10 reps.
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:48   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Högreps tycker jag att handlar om 10-30 reps och hela omfånget från 1 till 40reps, antagligen även reps kring 40-100 bygger säkert också redigt med muskelmassa.
Vad ni glömmer är att man kan använda hela spektrumet i samma pass allt från tunga singlar till arbetskrävande 30 reppare för att optimera träningsinsatsen.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:51   #6
Hajp
Registered User
 
Hajps avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Roggan76 Visa inlägg
Roger Zapfe är större än Magnus samuelsson.. ganska säker på att Zapfe inte gör 4or på 140kg bicepscurl..

dessutom, keyword här är: "tycker"
Det är ju helt orelevant.
Frågan är ju varför man skulle få mer "definerade muskler" av högt antal reps?

TYCKER du inte det?
Hajp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:53   #7
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Det är tvärt om. Det är utan tvekan så att träning med låga RM, 1-5 ungefär kommer att leda till en större styrkeökning än träning kring 6-12 RM.

När det gäller muskelvolym är det dock inte lika solklart även om det mesta talar för att 6-12 RM är bättre än 1-5 RM.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12436270
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:55   #8
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Högreps tycker jag att handlar om 10-30 reps och hela omfånget från 1 till 40reps, antagligen även reps kring 40-100 bygger säkert också redigt med muskelmassa.
Vad ni glömmer är att man kan använda hela spektrumet i samma pass allt från tunga singlar till arbetskrävande 30 reppare för att optimera träningsinsatsen.
Men tror du man behöver lågreps för att utvecklas bra? Räcker det inte att jag tex blir starkare på mina 10or?

Sedan tycker jag det sliter mycket mindre, känner mig fräsch och kan träna mycket oftare.

Om man vill använda både lågreps och högreps kanske man kan lägga upp det så här?

3x6 och sedan avsluta med 2x12 i varje övning?

Senast redigerad av joasimo den 2012-01-13 klockan 08:59.
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:56   #9
Hajp
Registered User
 
Hajps avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
För min del handlar det mest om att få lite förändring i träningen och därför kör jag ibland högreps och ibland lågreps.

Jag har ingen aning om vad som ger bäst muskelutveckling och jag försöker att inte lyssna för mycket på andra. (ändå är jag på detta forum)
Fair enough, variation är ok.

Citat:
Ursprungligen postat av joasimo Visa inlägg
Jag växer bäst på högreps, tror högreps är överlägset för volym vilket det pekar på om man kollar studier också. Brukar hålla mig för de mesta kring 10 reps.
Det lät tveksamt.. "Tror"?
Exakt vilka studier är det du talar om? Kan du länka till dina påståenden?


Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Högreps tycker jag att handlar om 10-30 reps och hela omfånget från 1 till 40reps, antagligen även reps kring 40-100 bygger säkert också redigt med muskelmassa.
Vad ni glömmer är att man kan använda hela spektrumet i samma pass allt från tunga singlar till arbetskrävande 30 reppare för att optimera träningsinsatsen.
Det du säger är ju sant. Majoriteten av alla som tränar växlar mellan låg och högreps, även jag.

Men att det ena skulle ge bättre volym än det andra tror jag inte en sekund på.


Vi kan väll säga så här, jag är inte övertygad, inte en sekund.

Om någon kan länka en till en studie som kan bevisa det, så kan jag vara beredd att hålla med.
Hajp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:57   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Skulle Zapfe vara större än Samuelsson? Zapfe är en ganska tunn kille även om han väger en hel del men det är utspritt på nästan 2 meter.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 08:59   #11
robbob
Registered User
 
robbobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 356
Efter som att det är enklare att pumpa musklerna 17x37 med 5 kg hantlar i konsentationscurl i stället för att träna tungt i vanlig curl.
Sedan att det finns så många 18 splits program med 36 olika övningar för biceps och special övningar för tredje magrutan på vänster sida gör ju inte det hela bättre.

Saken är väl den att tränar man hårt med få reps så kan man inte göra så många övningar på ett pass. Man kan heller inte träna hur många gånger som helst på en vecka.
Det gör att alla som är hjärntvättade att tro att det är mängden reps som avgör kör sina högreps program då de inte tror att lågreps fungerar. Problemet med högreps är bara att vikten blir mindre.

Jag tror på kvalitet över kvantitet. Kort hård träning med antingen ett par set med får reps eller ett set med fler rep. Men med så TUNG vikt som man klarar med god form. Få pass i veckan med basövningar i fokus.

Men nu pratar jag om oss "nybörjare" som har en bit kvar innan vi är stora och starka. När man blivit stor och stark och man ska bli en bodybuilder tror jag att andra förutsättningar gäller. Då har nog splitar och pumpning och isolering i högreps sin plats.

Senast redigerad av robbob den 2012-01-13 klockan 09:03.
robbob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 09:02   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Hajp Visa inlägg
Fair enough, variation är ok.



Det lät tveksamt.. "Tror"?
Exakt vilka studier är det du talar om? Kan du länka till dina påståenden?




Det du säger är ju sant. Majoriteten av alla som tränar växlar mellan låg och högreps, även jag.

Men att det ena skulle ge bättre volym än det andra tror jag inte en sekund på.


Vi kan väll säga så här, jag är inte övertygad, inte en sekund.

Om någon kan länka en till en studie som kan bevisa det, så kan jag vara beredd att hålla med.
Det handlar om att bli starkare i grunden och därefter öka arbetskapaciteten för att få upp muskelmassan. Om man kikar på eliten(även om den är dopad) Så har de alltid en grym styrka tillsammans med en extremt hög arbetskapacitet mycket nära sitt RM.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 09:08   #13
Roggan76
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Skulle Zapfe vara större än Samuelsson? Zapfe är en ganska tunn kille även om han väger en hel del men det är utspritt på nästan 2 meter.


Kan ju vara bilden men zapfes armar ser större ut, dessutom mycket mindre BF..
Roggan76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 09:12   #14
Bult1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 153
När det kommer till just biceps som är en ganska liten muskel så tycker jag högrep är överlägset, det känns mer som lågrep bygger styrka och högrep mer volym imo.
Bult1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 09:19   #15
Hajp
Registered User
 
Hajps avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det är tvärt om. Det är utan tvekan så att träning med låga RM, 1-5 ungefär kommer att leda till en större styrkeökning än träning kring 6-12 RM.

När det gäller muskelvolym är det dock inte lika solklart även om det mesta talar för att 6-12 RM är bättre än 1-5 RM.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12436270
"The results demonstrate that given sufficient frequency, intensity and volume of work, all three types of muscle actions can induce significant hypertrophy at an impressive rate and that, at present, there is insufficient evidence for the superiority of any mode and/or type of muscle action over other modes and types of training. "

Ja, där ser ni ju själva. Det finns alltså inget som säger att höga repitioner skulle ge mer volym på musklerna.

Citat:
Ursprungligen postat av joasimo Visa inlägg
Men tror du man behöver lågreps för att utvecklas bra? Räcker det inte att jag tex blir starkare på mina 10or?

Sedan tycker jag det sliter mycket mindre, känner mig fräsch och kan träna mycket oftare.

Om man vill använda både lågreps och högreps kanske man kan lägga upp det så här?

3x6 och sedan avsluta med 2x12 i varje övning?
Vill man öka i vikter får man träna med höga vikter också, det är vad jag anser. Men som sagt, jag kör 2x12 på många övningar också.

Över 12 reps kör jag enbart under uppvärmning.

Citat:
Ursprungligen postat av robbob Visa inlägg
Efter som att det är enklare att pumpa musklerna 17x37 med 5 kg hantlar i konsentationscurl i stället för att träna tungt i vanlig curl.
Sedan att det finns så många 18 splits program med 36 olika övningar för biceps och special övningar för tredje magrutan på vänster sida gör ju inte det hela bättre.

Saken är väl den att tränar man hårt med få reps så kan man inte göra så många övningar på ett pass. Man kan heller inte träna hur många gånger som helst på en vecka.
Det gör att alla som är hjärntvättade att tro att det är mängden reps som avgör kör sina högreps program då de inte tror att lågreps fungerar. Problemet med högreps är bara att vikten blir mindre.

Jag tror på kvalitet över kvantitet. Kort hård träning med antingen ett par set med får reps eller ett set med fler rep. Men med så TUNG vikt som man klarar med god form. Få pass i veckan med basövningar i fokus.

Men nu pratar jag om oss "nybörjare" som har en bit kvar innan vi är stora och starka. När man blivit stor och stark och man ska bli en bodybuilder tror jag att andra förutsättningar gäller. Då har nog splitar och pumpning och isolering i högreps sin plats.
Läs ovan.
Hajp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)