Blev mamma 2011-07-29 och innan dottern kom till världen så vägde jag nog som mest 70 kilo. På mina 164cm så är det ju rätt mycket över idealvikten - men självklart inte farligt med tanke på att jag var gravid. Innan graviditeten vägde jag kring 56 kilo. Där någonstans ligger min dröm-vikt. Jag förstår ju inte nu hur jag kunde tycka att jag var tjock då, men så ligger det till.
Efter förlossningen tog det ett tag innan jag minskade på mitt kalori-intag. Jag åt ungefär som under graviditeten och stod helt still i vikt-minskningen. Inte helt ologiskt
Men när jag väl började äta mindre portioner kunde jag se resultat efter 1,5-2 veckor. Då hade jag gått ner ett halvt kilo. Jag fortsätter nog att gå ner lite, för senast jag vägde mig stod vågen på 67 kilo (om jag minns rätt). Nåväl, jag skapade denna träningsjournal för att hålla koll på hur mycket jag rör på mig och försöka bli motiverad att fortsätta. Det är ju så mycket lättare att se resultaten när man antecknar och fotar noga.
Jadu, jag hade främst tänkt att gå på mitt gym med fokus på kondition - förlorar mest vikt så väl?
Har gått ett fåtal gånger redan sedan förlossningen. Då har jag kört 10 minuter på crosstrainer och sedan ca 45 minuter med benböj och marklyft. För att få tillbaka "råstyrkan" i kroppen :P Kanske behöver en bättre plan...
Jadu, jag hade främst tänkt att gå på mitt gym med fokus på kondition - förlorar mest vikt så väl?
Har gått ett fåtal gånger redan sedan förlossningen. Då har jag kört 10 minuter på crosstrainer och sedan ca 45 minuter med benböj och marklyft. För att få tillbaka "råstyrkan" i kroppen :P Kanske behöver en bättre plan...
Konditionsträning är den träningsform som förbränner överlägset mest kcal i förhållande till tiden du är aktiv inom det. Det ger en hög förbränning direkt. Fördelen med styrketräning och förbränning av kcal är ju det att du behåller mycket muskelmassa även fast du går ner i vikt. Mer muskelmassa=Högre passiv förbränning då muskler kräver mycket energi att underhålla.
Jag tycker att din plan låter vettig, förutom att jag tycker crosstrainern är oehört obekväm att använda.
Mmm, jag vill ju behålla mycket av mina magmuskler t.ex. för jag vet de finns därunder fettet... he he. Dessutom blir ju så snyggt till sommaren (kanske sensommaren då).
Okej, så alltså är det inte så pjåkigt det jag tänkt ut
Tycker inte heller om crosstrainern så värst mycket. Kanske borde jag köra på cykel istället? För har cyklat massvis som barn till och från skolan och då var jag verkligen FIT. Hade en 6 km till skolan och cyklade både dit och hem Kanske finns kvar lite cykling-glööööd.
Grattis till dottern och lycka till med träningen! Utöver att du kommer nå dina mål & må bättre, tycker jag träningen är ett utmärkt sätt att få ett andrum när bebislivet inte bara är underbart & fantastiskt.
Ett tips om du vill ha som jag gjorde och tyckte funkade bra, var att slänga på mig en ryggsäck som jag fyllt upp med 20-30 liter i, bra kängor/skor och ut i skogen och gå (preparerad väg underlättar haha) med barnvagnen valfri längs. Känns som det tränar både muskler, hjärta och sinne, kräver inte att man ska få barnpassning och bra för barnen å komma ut med frisk luft. Strålar solen & omständigheterna i övrigt tillåter, är det jädrans mysigt att fixa en termos kaffe & mackor å ta en flera timmar lång promenad & käka & mata dottern. Topp tre i mina favoritnöjen & nu börjar jag inse hur gammal jag blivit sen jag blev pappa.
Räknar du strikt kalorierna? Bara kämpa vidare så är du framme vid målet tids nog!
Nej jag gör inte det, det känns som om det är onödigt. Eller snarare för mycket att hålla koll på. Jag tänker helt enkelt bara på att inte äta för stora portioner. Att liksom nöja sig vid första mättnadskänslan
Citat:
Ursprungligen postat av slwannabe
Grattis till dottern och lycka till med träningen! Topp tre i mina favoritnöjen & nu börjar jag inse hur gammal jag blivit sen jag blev pappa.
Hehe, det är ju underbart med promenader! Går iaf en i veckan. Egentligen borde jag göra det oftare också just för att min dotter också ska få frisk luft. Atm är det ju optimalt väder. Snön är borta för typ tredje gången så det är ju inte bökigt att promenera precis
Citat:
Ursprungligen postat av mike mike
Gratulerar till tillskottet! Jag slår ett slag för en kalorieslukande motion, nämnligen simning.
Tack så mycket! Jag älskar att simma (speciellt under vatten, är lite av en delfin haha)! Men har ingen simhall just i närheten. Eller jo en, men där går jag på babysim med dottern och det är en persionärs-badhall och till för sjukgymnastik. Typ vattengympa etc...
Mmm, jag vill ju behålla mycket av mina magmuskler t.ex. för jag vet de finns därunder fettet... he he. Dessutom blir ju så snyggt till sommaren (kanske sensommaren då).
Okej, så alltså är det inte så pjåkigt det jag tänkt ut
Tycker inte heller om crosstrainern så värst mycket. Kanske borde jag köra på cykel istället? För har cyklat massvis som barn till och från skolan och då var jag verkligen FIT. Hade en 6 km till skolan och cyklade både dit och hem Kanske finns kvar lite cykling-glööööd.
Kör det du tycker är roligast, det brukar även bli effektivast. Tvekar starkt på att det finns något som är ''bäst'' inom cardio. Möjligtvis löpning i så fall.
Har inte haft någon träningsvärk och är därför fett besviken. Måste köra hårdare!!! Om det går kommer jag iväg till gymmet idag igen. Köra ASHÅRT och så decka en stund i bastun innan man går hem. Det känns bättre att basta än att stretcha