Smackar upp en liten träningsdagbok här på kolo nu eftersom jag tränar hårt men har för dålig koll på åt vilket håll utvecklingen går. Lägger väl upp lite filmer när jag väl filmar, men det blir troligen inga bilder. Jag har dysmeli på höger arm och ersätter det som saknas med en protes. Protesen är en helt egen jävla historia eftersom jag har fått gå MacGyver på den alldeles för många gånger så den har gått från att vara byggd av ett företag till att vara helt hemmagjord. Den funkar för nuvarande och jag kan marka och bänka som jag vill. Ibland har jag fått avbryta träningspass för att jag har varit tvungen att gå hem och laga skiten, och då är det fan @11 på att leva.
Ålder: 20 år (91:a)
Vikt: 90.8 ±1-2 kg
Längd: 176cm
Dagssyssla: Ointressant.
Träningsplats: Flex Tyresö. (Stockholm)
Träningsmentalitet: Full fokus på gymmet. Svårt att beskriva men jag använder träningen som en kanal för min ilska. Sen älskar jag ju såklart att träna och det är roligt att se framsteg och bli starkare. Jag har aldrig haft några problem med motivationen, är det jobbigt och svårt så är det bra.
Träningstidsförlopp:
1-7: Fatass
8-13: Fotbollskille, fuck yea!
14-17: Fatass igen. (Nådde 106 kg som mest, päronform deluxe)
18-nu: Styrketräning. Pendlat från 106-83 sen upp till 95 sen ner till 87 och nu ligger jag på en mysvikt på 90 kg. Är alltså inne på mitt tredje år av styrketräning.
Nuvarande stats:
Marklyft 1x180 sumo och 1x170 smalt.
Bänkpress 1x105 touch'n'go
Knäböj 1x180 fulldjupt
Frontböj 1x140
Mål:
Ganska kortsiktiga mål, men det är dom jag vill fokusera på nu.
Knäböj: 200.
Bänkpress: 120.
Marklyft: 200, sumo eller smalt spelar ingen roll, men jag tror sumo är större chans.
Jag kommer att bedöma mina set med en RPE-skala (Rate of Percieved Exertion) från 11-7 med .5-steg:
11: Jag försökte men klarade det inte.
10: Jag vill aldrig mer göra om det där.
9.5: Det var tungt, men jag kan nog göra det igen.
9: 1 rep kvar i tanken.
8.5: 2 rep kvar i tanken.
8: 3 rep kvar i tanken.
7.5: 4 reps kvar/explosivt.
7: Lägg på mer vikt.
RPE är nytt för mig och det är delvis därför jag ville starta en journal för att kunna bedöma seten och kunna gå tillbaka, kolla och skrika "LOL, FAN VAD SVAG JAG VAR."
Kommentera, fråga eller kritisera gärna om det är något som utmärker sig.
Comments: Alltså. Fan. Jag siktade på 6x4x90 i bänken men efter 4 set så rumblade kaggen till och jag fick släppa ut allt buktryck i toan. Blev helt darrig och energilös men körde på ändå. Första gången jag körde kronlyft, vet inte riktigt den korrekta höjden men jag tyckte det var som slutdraget i marklyft och jag är rätt nöjd med den serien. Och äntligen får jag sätta en femma på den fetaste hanteln på gymmet i enhandslatsdraget!
Comments: Riktigt nöjd med 6x6an på 110, mycket fint! Snackade en del med en tjej som är naprapat mellan seten så passet i sin helhet tog ganska lång tid, men det är helt ok. Skulle nog valt lägre vikter i marken och gjort fler set, men det fick bli som det blev, var ju inte direkt fräsch i ryggen efter kronlyften igår heller så. Vågar inte säga bu eller bä om hot blood än, kunde ana lite mer kämparglöd och pigghet mellan seten, men inga stickningar.
Kommentar: Kroppen var helt slut idag, kändes som att släpa runt på en påse bly. Kom igenom mina set med nöd och näppe men tillslut gav jag upp, mage är lätt det tråkigaste. Jag lagade iallafall till en baconweave med fläskytterfilé på och råstekt potatis efter passet så att jag höjde humöret lite. Tagga till för bänkpress imorn!
Du var stark, särskilt i böj! Hur tung belastning klarar protesen i mark och hur sitter den egentligen fast för att klara så tunga vikter?
Tackar! Styrka värderas.
Vart maxgränsen går vet jag inte, det märker jag när den går sönder. I marklyft så har jag virat en båtlina runt stommen på protesen och ändarna är ihopknutna över halsen/axeln på vänster sida, det gör att jag kan bruteforce'a upp den med nacken och ryggen. Jag ska ta en bild på hur den ser ut.
Regular everyday stretch. Hamstrings, höftböjare, ljumske och arsle.
Bänkpress
8x85@9 - film
4x90@9 - film
2x95@9.5 - film
trappade ner
6x80
9x70
8x60
20x50
Hantelpress
50x5@9 - film
55x3@9.5 - film
Axelpress - sittande i smithen
40x10@8
60x5@9 - film
60x4@9
Följt av dips, drop-set i pec dec och några set i en sedvanlig bröstpressmaskin.
Tid: 15.00-17.10
Film:
Kommentar: Ett helt ok pass, inte det bästa men jag är nöjd. Kände av lite verk i höger armbåge så det gick inte att pressa 100% i bänken och jag hoppade över hantelpress med höger. Hantelpressen är som den är, jag är stark men jag ökar inte särskilt mycket. Nästa steg på gymmet från 55 är 70 så jag vill sätta en 6a på 55 innan jag testar 70. Axelpressen körde jag första gången på 1 månad så det finns plats för utveckling av styrka där. Sen lite dips (3x10, kan vara pb), drop-set i pecdec och 3 set i bröstmaskinen för att se om det fanns nån kraft kvar. En fet tallrik kycklingkebab satt fint efter måste jag säga.
Åh fyfan, den här veckan har varit LAN-vecka. Körde två pass under veckan, ett bänk och ett markpass, jag kommer inte ihåg graderingarna på dom passen men det är cool. Körde ett pass utan nattsömn.
I med hot blood (pwo), stretcha ut höften och fotleder sen börja kötta.
Marklyft - smal fotställning, bälte hela vägen
3x140@7
3x160@8
3x170@9 - PB med 2 reps
1x180@9 - PB med 10kg
1x185@9,5 - Ett pb till
Bänkpress
3x70@7,5
1x90@8
1x105@11 - jag hade klarat det, men passaren lät inte mig sega igenom min slutfas och drog upp stången.
1x95@8,5
1x95@8,5
1x95@8,5
1x95@9
Frontböj
1x100@8
1x120@8,5
Tid: 12.20-15.20
Kommentar: Aaaaaw man, vad pinsamt. När jag värmer upp i marken så börjar jag snacka med en brud, hon säger att hon aldrig har testat marklyft och skulle vilja att någon kollade på och rättade tekniken, så jag frågar om hon vill vara med när jag kör. Det ville hon, kul. Mitt undermedvetna måste ha tyckt att hon var en perfect match för jag fick 75%-ribba direkt. Försökte gömma och vända mig, rätta till kallingar etc men så ska jag köra mark och det går ju fan inte att gömma i slutdraget. Jag har ingen aning om hon såg, gillade eller ogillade men fy fan vad pinsamt det var. Aja back to training, marken gick skitbra trots en diet på vodka, redbull, cola och kebab dom senaste 6 dagarna. Jag tror inte att 185 är max just nu, men jag väntar med att maxa ett tag till.
Bänken flöt på även om jag var trött efter marken, planen var att sätta 105. Jag kände inte riktigt han som passade och vi var väl inte samspelta, men han drog upp stången när jag kämpade igenom pressfasen, även fast jag tror att jag hade haft den. Lite surt, men sånt som händer. 4 ettor på 95 kändes bra, hamnade fel i bottenläget på den andra men inget som inte kan rättas till med lite bruteforce.
Frontböjen vet jag inte riktigt varför jag gick på. Höftmobiliteten kändes väl bra och jag ville se om jag kunde hålla bröstryggen uppe.
Helt slut efter passet, PB i marken och kycklingtonfiskgryta med ris efter, jag är nöjt och glat.
Den svarta använder jag i bänkpress och den "hudfärgade" använder jag i marklyft.
Modifikationer jag har gjort:
1. Rörklämmor. Historien är att jag använde den här till bänkpressen i början, och det svarta är en gummifot till ett windsurfingsegel, så den är inte så stadig. Jag stötte upp det med 3 rörklämmor som skaver mot varandra. Det funkade att bänka 100 med.
2. Båtlina. Det här är det som gör att jag kan köra marklyft. Jag trär dödsfällan över huvudet så att linan ligger mot nacken och andra änden fäster i protesen. Självklart har jag en knäböjskudde mellan linan och huden. Här ser man nog bäst hur det fungerar:
3. MOAR SKREWS! Fästet mellan kolfibret och "skopan" som håller i stången var inte stabilt nog, så den började vicka och tillslut åkte av, jag borrade egna hål, satte i fetare skruvar and lived happily ever after.
Som man kan förvänta sig så funkar det ju inte alltid som jag vill, men när det väl funkar så är det en obeskrivlig känsla att träna.
Hahahah! Såhär i efterhand är det roligt, men jag tror aldrig jag har rodnat så mycket. Försökte vara lite boss och köra marklyft ändå, men det finns ingen chans att hon missade att något var upp. Hon får väl ta det som en komplimang, I guess.