Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-09, 12:07   #1
fotbollrap
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 166
Mat dagen före träning

Halloj, har börjat träna innan frukost vad gäller styrka samt kortare cardiopass och de fungerar bra. Sprang däremot 15km utomhus idag vilket kändes helt värdelöst, tiden överskred absolut inte de kortare cardiopassen så att det skulle spela in, ändå kändes det trögt. Har tidigare käkat innan dessa pass och sen dragit ut (drygt 1 1/2 timme efter).

Har således två frågor, hur mycket upplever ni att maten dagen före spelar in och hur mycket ger en frukost så pass kort innan (låt oss vara generella)? Självklart förstår jag att maten innan spelar roll när de första man gör på dagen är och träna men hur mkt brukar ni fylla på? Äter som vanligt eller tänker extra på de?
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 12:16   #2
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Har man tränat på kvällen innan och inte ätit så mkt efter passet, är det klart att det kan kännas lite trögt morgonen efter.

Jag upplever iofs att det nästan alltid känns trögt innan frukost. Har man ätit kvällen innan är muskelglykogenet som regel väl påfyllt på morgonen, men leverglykogenet är som regel relativt lågt innan frukost pga att det är därifrån kroppen tar kolhydrater för att reglera blodsockret under natten. Det kan göra att man känner sig lite seg. För mig gör det stor skillnad att äta/dricka något litet innan pass direkt på morgonen, sen om det är mentalt eller fysiskt spelar liksom mindre roll i praktiken för min del.

(äter man inte kolhydrater har man inga glykogendepåer att tala om, så då fungerar det lite annorlunda)
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 12:34   #3
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Jag brukar köra 20g EAA och 15g malto som frukost 20 minuter innan träningen ungefär.

Bäst för mig fungerar dock att trycka rätt bra med kolhydrater kvällen innan (70-80g kanske).
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 13:25   #4
fotbollrap
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 166
Jo kan nog vara ganska individuellt, grejjen är dock att jag älskar och frossa i en stor frukost efter morgonträningen. Däremot kan jag inte köra på det konceptet om kvalitén på passen blir lidande, så det är lite trist. Men aa, får se hur ja gör. Antingen kör ja uppladdning idag och testar igen utan frukost eller så kör ja både och.
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 14:19   #5
JimmyFlessa
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Kungälv, strax utanför Göteborg.
Inlägg: 806
Om du känner att dina resultat som du strävar efter får lida så tycker jag absolut att man kan käka något lättsmält en liten stund innan. Att ta en Energibar, el lite lättare frukost eller liknande, eller kanske någon slags shake av något slag är ju enkla lösningar. Känner man dock att man presterar kanon på utan intag av mat med tidig morgon tränging, utan att resultaten blir lidande så ser jag ingen anledning varför man skulle kunna köra på innan maten. Är det dock väldigt långa/intensiva pass vi pratar om så hade jag nog personligen föredragit att äta innan. Om man inte gör det så förutsätter jag att man ätit ordentligt dagen/dagarna innan och har planerat. Att köra total idiotträning utan mat vore nog bara kontraproduktiv annars.

Som sagt så är detta nog högst individuellt, men detta är hur jag ser på det i alla fall.
JimmyFlessa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 16:47   #6
fotbollrap
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 166
Innan långpass laddar jag alltid upp dagen innan plus en stor frukost samma dag. Däremot vill jag kunna köra 15km utan frukosten, ska fan gå då cardion på gymet inte är mkt längre och den fungerar klockrent efter detta upplägg. Kan ha varit taskig mat/mkt träning dagarna innan morgonens pass dock så får se hur ja gör imorrn.
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 16:57   #7
JimmyFlessa
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Kungälv, strax utanför Göteborg.
Inlägg: 806
Du verkar ha koll på det här med träningen och det låter ju som om att du har erfarenhet så det är ju bara att prova och hitta vad du trivs med då det är väldigt individuellt, som sagt.
JimmyFlessa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 18:08   #8
fotbollrap
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 166
Visst är det så Tack för input!
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 11:17   #9
fotbollrap
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 166
Käkade innan idag och det kändes bättre men segheten fanns ändå kvar. Vet inte om jag är halvseg på morgonen men kan åtminstone konstantera att jag verkligen ligger på gränsen nu. Måste nog äta mer, sova mer och möjligtvis vila lite mer. Har inte gått in i väggen men vill höja kvalitén på passen så de blir nog bra.
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 18:11   #10
JimmyFlessa
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Kungälv, strax utanför Göteborg.
Inlägg: 806
Låter som en bra idé att du redan nu funderar på det här med att äta/vila mer så att du slipepr hamna i det läget där du blir utbränd eller likannde.
JimmyFlessa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)