2011-02-08, 16:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
117kg till 75kg på 6 månader
Hej!
Kort och gått bestämde jag mig runt jul att vid nyår skulle jag förändra mitt liv. För att övervikten var i vägen för hur jag vill leva.
1 Januari 2011
183cm
117kg
BMI - 34.9
31 Januari 2011
183cm
106kg
BMI - 31.7
Idag, 8 Februari 2011
183cm
103kg
BMI - 30.8
Normalt blodsockervärde 5.2
De var statistiken...
Hur har jag gått till väga?
Varje vardag går jag 4.2km (ca 40-45min) på lördag & söndag går jag 1.2mil (ca 1h & 55m)
Utöver det följer jag ett program som som ska göra att kan kan göra 200 sittups på 6v och 100 armhävningar på 6v.
Det är motionen.
I matväg har jag gett upp all snabbmat och allt form av socker, läsk,godis,chips, alkohol osv. Jag har slutat äta färdiga produkter som köttbullar, korv och mjuktbröd osv.
En normal middag/matlåda består av antingen fisk,kyckling eller rent kött (biff, köttfärs osv) med grönsaker såklart och ett fullkorns alternativ pasta eller ris. Ingen potatis eller kolhydrat rik mat.
Till frukost äter jag 2 st hårdbrömackor med ägg och skinka, för att få i mig rikligt med protein. Plus multivitamin tabletter ifall jag skulle missa några viktiga vitaminer i min kost.
Om jag inte är på praktiken och har matlåda(samma som gårdagens middag), utan är i skolan så äter jag såklart skolmaten, men då med mycket kött och grön och väldigt lite av kolhydrat rik mat.
Äter alltså 3ggr om dagen utan undantag, inge småätande alls för att bli av med dåliga vanor sen tidigare. Och alla portioner är väldigt små. Ibörjan blev jag väldigt hungrig på kvällarna men nu så har magsäcken dragit ihop sig lite tror jag för jag kan äta mindre nu och bli mätt.
Men nu tycker jag att viktminskningen börjar gå långsammare, är det nåt jag bör ändra på?
Mvh
|
|
|
2011-02-08, 16:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Hur mycket tappar du per vecka, nu när det går långsammare? Det kanske inte går så långsamt, du tycker bara det om du sätter det i relation till hur fort det gick de första veckorna.
Går du inte ner så äter du förstås för mycket. Om det är svårt att bara minska så måste du kanske börja räkna kalorier så du ser att du verkligen ligger på underskott.
|
|
|
2011-02-08, 16:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Angående kolhydraterna så är pasta, ris och potatis väldigt kolhydratrikt och potatis är däremot inte alls lika kolhydratrikt. Dessutom skulle nog de flesta anse att potatis mättar bättre än bröd, ris och pasta.
Klokt av dig att håll hårt på tre måltider per dag tycker jag. Då blir risken för småätande minimal som du säger.
|
|
|
2011-02-08, 17:16
|
|
Registered User
|
Ca 2kg i veckan nu, känns som att jag stannar på platåer. Sitter fast på en vikt i några dagar för att snabbt förlora ca 2kg sen.
Hur räknar jag kolhydraterna? Måste vara riktigt svårt med kött och fisk, finns jue ingen innehållsförteckning.. Borde jag ge fan helt i pasta,ris och potatis och bara äta kött och grönt ?
Mitt mål är ungefär 75-80kg, vad är en rimlig tidsram för det tror ni ?
Senast redigerad av nemb den 2011-02-08 klockan 17:18.
|
|
|
2011-02-08, 17:29
|
|
Registered User
|
Nu i borjan nar du har sa pass mycket extra vikt kan det ga ganska snabbt som du ser med vikt rasen.
Men nar du borjar komma ner lite mer i vikt skulle jag sakta upp lite for att inte forlora for mycket muskler.
Forovrigt tycker jag du har en bra bas som du kor pa nu, och jag skulle fortsatt med det ett tag innan du borjar ga in pa for mycket detaljer och sma pill da det ar latt att forsoka andra varenda aspekt av ditt liv i en omgang och sedan trottna efter 2 manader och vara till baka pa ruta 1 efter 3.
|
|
|
2011-02-08, 17:36
|
|
Registered User
|
2 kg i veckan tycker jag låter ganska snabbt. Stressa inte på det. Och jämför inte dag för dag, gör det veckovis istället.
Köper du färskt kött/fisk över disk så står det ju inte på men då får du leta på nätet efter en näringsinnehållstabell. Annars brukar det väl stå på den frysta förpackningen?
|
|
|
2011-02-08, 18:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
2 kg i veckan tycker jag låter ganska snabbt. Stressa inte på det. Och jämför inte dag för dag, gör det veckovis istället.
Köper du färskt kött/fisk över disk så står det ju inte på men då får du leta på nätet efter en näringsinnehållstabell. Annars brukar det väl stå på den frysta förpackningen?
|
Borde jag undvika pasta,ris och potatis och bara köra på kött och grönt? Är de effektivare?
|
|
|
2011-02-08, 18:51
|
|
Registered User
|
Jag svarar inte på vad som är effektivast (för lite erfarenhet) men JAG försöker äta så lite kolhydrater som möjligt. Jag försöker ligga på 250-300 gram protein per dygn och sen en del fett och kolhydrater. Har inte den excel-filen där jag räknar på allt så jag kan inte ge mer exakt svar.
Men jag har utgått från mitt kaloribehov, säg 2300 (vad jag gör av med) och sen tagit bort ca 500 kalorier. Proteinet, som är det primära, tar en viss mängd kalorier. Sen fyller jag på med fett och kolhydrater tills jag kommer upp mina 1800 kalorier.
Det bästa är att läsa deffguiden, 1, 2 eller 10 gånger.
|
|
|
2011-02-08, 19:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Vill bara säga starkt jobbat!!!
Kan tänka mig hur svårt det är att bryta ett dåligt kost mönster som du gjort.
Tycker du verkar ha full koll på vad och hur man borde äta
Fortsätt precis som du gör nu, du går ju fortfarande ner i vikt och verkar ha kraft och motivation att fortsätta.
Om du vill och orkar skulle du kunna lägga in lite styrketräning i träningsschemat också. Just för att minimera muskelförlusten.
Slutresultatet brukar då också bli mycket bättre.
Håll oss gärna uppdaterade hur det går.
|
|
|
2011-02-08, 19:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Håller med Tacos  Strongt jobbat!
Jag har själv tagit tag i min vikt nu på senare tid genom att börja styrketräna 3-4 gånger i veckan och käka mindre helt enkelt. Ett bra knep är att väga maten du äter och skriva ner så att du får en bra överkoll på vad du får i dig egentligen, det har hjälpt mig enormt mycket under dom här första tre veckorna så det är något jag rekommenderar starkt 
Stort lycka till!
|
2011-02-08, 20:16
|
|
Registered User
|
Vad kul med all respons
Ska som några säger börja styrketräna, efter att ha läst deff guiden igen så inser jag att det är viktigt. Och eftersom jag har ett medlemskap på SATS så är det bara gå dit och boka tid med en tränare, och göra upp ett program med tung styrketräning
Att anteckna vad jag äter är en riktigt bra ide!
Något som är skönt nu när jag är 5veckor in i min deff är att jag inte längre har behov av allt småätande, suget är borta och jag kan knappt tänka på att små äta utan att se fällan jag så lätt hamnade i för många år sen :P
Edit: stavfel!
117kg --> 75-80kg följ mig på resan här!
|
|
|
2011-02-12, 15:04
|
|
Registered User
|
Vägde mig idag igen, (väger mig bara på lördagar nu) och vågen stog på 101kg! Så 2kg har jag gått ner nu sen sist
Dock har jag läst en del om överflödig hud osv, och de gör mig lite orolig, hur undviker jag det?
117kg --> 75-80kg följ mig på resan här!
|
|
|
2011-02-12, 15:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av nemb
Vägde mig idag igen, (väger mig bara på lördagar nu) och vågen stog på 101kg! Så 2kg har jag gått ner nu sen sist
Dock har jag läst en del om överflödig hud osv, och de gör mig lite orolig, hur undviker jag det?
|
Bra gener.
|
|
|
2011-02-12, 16:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Big Sleazy
Bra gener.
|
Och vad menar du med det?
|
|
|
|
2011-02-12, 17:32
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av sp123ltd1
Och vad menar du med det?
|
Hos vissa personer anpassar huden sig väldigt bra och hos andra sämre. Ålder är en annan faktor.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.
|

|