Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-17, 08:30   #1
Lovisa
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 357
Kan BCAA ge depression?

Jag läste detta om BCAA:

"Genom att tillföra BCAA blockera man upptaget av tryptofan och på så sätt förhindras en ökning av serotoninnivåerna och trötthetskänslan. "

OM BCAA blockerar tryptofan och sänker serotoninet, bör detta åtminstone i teorin kunna leda till sekundära depressioner och nedstämdhet. I vilket fall som helst borde det betyda, att BCAA motverkar effekten av antidepressiva läkemedel som påverkar serotoninet, till exempel de så kallade SSRI-medicinerna.

Eller ?
__________________
Sacrifice is giving up something good for something better.
Lovisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 08:39   #2
Gorilla
Registered User
 
Gorillas avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 513
Du förstår vad BCAA är? Det är de aminosyror med en förgrening (enkelt förklarat). De är naturligt förekommande i allt kött m.m.

Menar du BCAA-tillskott av aminosyrorna i sin fria form?

Jag tror inte att lite BCAA i fri form påverkar serotoninnivåerna på något allvarligt sätt förutom möjligtvis precis kring intaget.
__________________
Where did you get such a preposterous hypothesis?

Citat:
Ursprungligen postat av Huskvarna Visa inlägg
Jag maxar varje pass,3 gånger i veckan.
Det är bara ett läge som gäller,gasen i botten.
Gorilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 08:57   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Aminosyrenivåerna i blodbanan är strikt reglerad precis som blodsockret och teorin är bara en teori som aldrig har kunnat påvisas.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 09:17   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Gorilla Visa inlägg
Du förstår vad BCAA är? Det är de aminosyror med en förgrening (enkelt förklarat). De är naturligt förekommande i allt kött m.m.

Menar du BCAA-tillskott av aminosyrorna i sin fria form?

Jag tror inte att lite BCAA i fri form påverkar serotoninnivåerna på något allvarligt sätt förutom möjligtvis precis kring intaget.
Vissa aminosyror är i sig själva signalsubstanser så det är ju inte precis så att det är far feteched att ett högkoncentrerat tillskott av dessa i sin fria form skulle kunna ge påverkan på signalöverföringen, exempelvis reglera måendet.

Till TS: jag har själv funderat på samma sak av just den anledningen du beskriver men så vitt jag vet har det inte kunnat påvisas något sådant samband. Jag rekommenderar en grundlig sökning på exempelvis PubMed. Återkom gärna om du hittar något!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-01-17 klockan 09:18.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 10:01   #5
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Kan BCAA öka välbefinnandet(i teorin iaf)?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 11:47   #6
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
om man har lågt serotonin från början kanske? Extrem diet + högt protein-intag = jag mår dåligt jämfört om jag äter mer kolhydrat.

http://www.bodyrecomposition.com/nut...ession-qa.html
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 11:50   #7
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Det har gjorts rätt lite studier på ämnet som jag förstått det. Men om man vet om att man har anlag för lågt serotonin och/eller medicinerar med t.ex. SSRI kan det nog vara en idé att vara försiktig med BCAA.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 14:45   #8
skager
Registered User
 
skagers avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 29
L-Tryptofan är som någon påstod inte en transmittorsubstans i sig, utan en precursor till serotonin; detta innebär att Tryptofan syntetiseras till transmittorsubstansen serotonin. Tryptofan har utvärderats som sömnmedel då det ökar serotoninnivåerna samt kan syntetiseras till melatonin, vilket även har medfört att man har utvärderat huruvida man kan administrera tryptofan som en antidepressiv substans i sig själv. Tydligen har man funnit indikationer på att så är fallet, samt att det faktiskt även kan facilitera effekten av existerande antidepressiva, däribland Flouxetine som är en SSRI (Levitan et al., 2000). Därför tycker jag inte att man ska vara särskilt orolig, men givetvis ska man rådfråga sin läkare innan man kombinerar SSRI och tryptofan. Men gällande uppgiften att tryptofan skulle kunna ge upphov till depression är felaktigt, då tryptofan ökar serotoninnivåerna.

Referenser:
Levitan RD, Shen JH, Jindal R, Driver HS, Kennedy SH, Shapiro CM (2000). "Preliminary randomized double-blind placebo-controlled trial of tryptophan combined with fluoxetine to treat major depressive disorder: antidepressant and hypnotic effects". Journal of psychiatry & neuroscience : JPN 25 (4): 337–46. PMID 11022398. PMC 1407729.
__________________
I am Jack's complete lack of surprise
skager är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 15:12   #9
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av skager Visa inlägg
L-Tryptofan är som någon påstod inte en transmittorsubstans i sig, utan en precursor till serotonin; detta innebär att Tryptofan syntetiseras till transmittorsubstansen serotonin. Tryptofan har utvärderats som sömnmedel då det ökar serotoninnivåerna samt kan syntetiseras till melatonin, vilket även har medfört att man har utvärderat huruvida man kan administrera tryptofan som en antidepressiv substans i sig själv. Tydligen har man funnit indikationer på att så är fallet, samt att det faktiskt även kan facilitera effekten av existerande antidepressiva, däribland Flouxetine som är en SSRI (Levitan et al., 2000). Därför tycker jag inte att man ska vara särskilt orolig, men givetvis ska man rådfråga sin läkare innan man kombinerar SSRI och tryptofan. Men gällande uppgiften att tryptofan skulle kunna ge upphov till depression är felaktigt, då tryptofan ökar serotoninnivåerna.

Referenser:
Levitan RD, Shen JH, Jindal R, Driver HS, Kennedy SH, Shapiro CM (2000). "Preliminary randomized double-blind placebo-controlled trial of tryptophan combined with fluoxetine to treat major depressive disorder: antidepressant and hypnotic effects". Journal of psychiatry & neuroscience : JPN 25 (4): 337–46. PMID 11022398. PMC 1407729.
Vem har sagt att man får mer tryptofan av BCAA? Blockering av upptag, d.v.s. den hypotetiska bristen på tryptofan är vad som diskuteras.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 18:03   #10
skager
Registered User
 
skagers avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Vem har sagt att man får mer tryptofan av BCAA? Blockering av upptag, d.v.s. den hypotetiska bristen på tryptofan är vad som diskuteras.
Ja, det var jag som läste fel i ursprungsposten.
__________________
I am Jack's complete lack of surprise
skager är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:19   #11
mik
Registered User
 
miks avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: karlshamn
Inlägg: 33
Hejhopp79s poster kan vara intressanta. Det bästa man kan göra är väl att vara försiktig med intaget, i alla fall tills det finns fler studier som behandlar ämnet. Tror det var på body eller här på kolozzeum som jag läste om någon som tog BCAA varannan timme, sju dagar i veckan. Ett sådant upplägg känns spontant inte som en bra bra idé.


Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79 Visa inlägg
Det är dosberoende som med allting annat, men BCAA har diskuterats för användning inom psykiatrin för att akut sänka dopamin hos patienter, istället för att använda neuroleptika. Kom inte ihåg vart jag såg den studien, men jag tror jag klickade vidare till den från ett amerikanskt byggarforum där BCAA diskuterades. De åt dock "megadoser".

Anekdotala "bevis" handlade om utsagor om ångest och sömnlöshet hos en del av byggarna som åt högre doser BCAA en tid. Att avskriva det som placebo och tillfälligheter är rent åt skogen eftersom vi talar om aminosyror, eller bristen på aminosyror, som skapar våra signalsubstanser och i alla högsta grad påverkar vårt mående.

Som sagt, det är dosberoende och invidiuellt. Som med det mesta
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79 Visa inlägg
Jaså? Dosberoende så klart, men märker man inte av det i högre doser har man nog problem med kroppskännedom. Om inte annat gör en rejäl dopaminsänkning att saker och ting blir väldigt tråkiga.

http://www.springerlink.com/content/7c26dacwdbb82l44/


Abstract

Rationale: We have previously shown in healthy volunteers that an amino acid mixture lacking tyrosine and phenylalanine reduces tyrosine availability to the brain and produces cognitive and neuroendocrine effects consistent with reduced dopamine function. This could provide a potential nutritional approach to disorders such as mania and schizophrenia, which are characterised by overactivity of dopamine pathways.

The amino acid mixture we tested previously is unpalatable, whereas mixtures containing only branch chain amino acids can be made more palatable. However, the effects of such mixtures on dopamine function in humans have not been studied.

Objective: To assess the tolerability of different doses of branch chain amino acids and to measure their effects on neuroendocrine and cognitive measures sensitive to changes in dopamine function.

Methods: We used a randomised, double-blind, cross-over design in 12 healthy volunteers to assess the effect of single oral doses of 10 g, 30 g and 60 g branch chain amino acids on plasma prolactin and a test of spatial recognition memory Results: The branch chain amino acids were well tolerated. The availability of tyrosine for brain catecholamine synthesis decreased in a dose-related manner. As hypothesised, the drink increased both the plasma prolactin and the latency to respond on the spatial recognition memory task.

Conclusions: A drink containing branch chain amino acids is well tolerated in healthy volunteers and produces effects consistent with lowered dopamine function.
mik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:21   #12
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Vet väl flera som tar +30g/dag.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:59   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av mik Visa inlägg
Hejhopp79s poster kan vara intressanta. Det bästa man kan göra är väl att vara försiktig med intaget, i alla fall tills det finns fler studier som behandlar ämnet. Tror det var på body eller här på kolozzeum som jag läste om någon som tog BCAA varannan timme, sju dagar i veckan. Ett sådant upplägg känns spontant inte som en bra bra idé.
Du måste först läsa designen av studien. Nu vet inte jag hur gruppen såg ut mer än att de var friska. I det här fallet kan det vara att föredra ett EAA preparat som innehåller tyrosin och fenylalanin. Jag antar att man utelämnade aminosyrorna tyrosin och fenylalanin för att få till den här effekten på dopaminet men vanligen vanligen har man tillräckliga mängder av tyrosin och fenylalanin i kroppen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-01-17 klockan 22:02.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 00:45   #14
mik
Registered User
 
miks avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: karlshamn
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du måste först läsa designen av studien. Nu vet inte jag hur gruppen såg ut mer än att de var friska. I det här fallet kan det vara att föredra ett EAA preparat som innehåller tyrosin och fenylalanin. Jag antar att man utelämnade aminosyrorna tyrosin och fenylalanin för att få till den här effekten på dopaminet men vanligen vanligen har man tillräckliga mängder av tyrosin och fenylalanin i kroppen.

Men det är väl hela poängen med undersökningen att undersöka vilken effekt ett intag av BCAA har på friska försökspersoner, som man får anta redan från början har tillräckliga mängder av tyrosin och fenylalanin innan försöket genomfördes. Skulle försökspersonerna från början sakna viktiga aminosyror så skulle väl sådana tester vara relativt meningslöst att genomföra. Slutsatserna blev att tillgängligheten av tyrosine till hjärnan minskade och möjliga sidoeffekter till följd av minskning av ämnet dopamin var möjliga.

Citat:
We have previously shown in healthy volunteers that an amino acid mixture lacking tyrosine and phenylalanine reduces tyrosine availability to the brain and produces cognitive and neuroendocrine effects consistent with reduced dopamine function.

The availability of tyrosine for brain catecholamine synthesis decreased in a dose-related manner. As hypothesised, the drink increased both the plasma prolactin and the latency to respond on the spatial recognition memory task.

Conclusions: A drink containing branch chain amino acids is well tolerated in healthy volunteers and produces effects consistent with lowered dopamine function.
mik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 09:54   #15
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Gäller de här resultaten bara tillfällig effekt på ett eventuellt välmående?

Har man sett någon annan påverkan på hjärnan av BCAA?
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)