2011-01-05, 17:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
GöteborgsPosten om protein(-tillskott)
Borde finnas underlag för diskussioner?
"- Det har varit så mycket fokus på fett och kolhydrater. Vi har undrat: när kommer proteinerna? säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket."
http://www.gp.se/konsument/1.522440-...nasta-halsovag
"- Det har funnits en del studier som visat att mer proteinpulver ger mer muskler. Det har man tolkat som att proteinpulver ökar muskelmassan. Men dessa studier är gjorda på människor som inte får i sig tillräckligt med kalorier. Då måste kroppen använda sig av proteiner som energikälla. Men det är helt onödigt, ungefär som att elda med det finaste möbelvirket för att hålla huset varmt, säger Åsa Brugård Konde."
http://www.gp.se/konsument/1.522447-...mycket-protein
"De gigantiska plastburkarna med proteinpulver och de smaksatta barsen, som ser ut och smakar som godis, är synliga exempel på att vi inte litar på maten. Vi verkar tro att vi äter för slarvigt, för lite eller för dåligt och därför behöver kompensera med ett enkelt och snabbt tillskott."
http://www.gp.se/konsument/1.522475-...for-proteinet-
|
2011-01-05, 17:17
|
|
Töligt
Reg.datum: Mar 2009
|
|
|
|
2011-01-05, 17:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Jag fortsätter att elda med det finaste möbelvirket, låter opti tycker jag
|
|
|
2011-01-05, 17:45
|
|
Lennart, Sir
Reg.datum: Apr 2009
|
Hon säger ju i sig inget fel, men det är intressant ihopskrivet. Att använda protein som energikälla är ju som att elda med finaste virket. Att snabbt protein ökar MPS, som i sin tur bygger muskler, stämmer ju. Och det är ju under underskott det är som viktigast.
|
|
|
2011-01-05, 17:46
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
För mycket protein gav inte mer muskler
Många äter proteinrik mat i syfte att bygga muskler. Men enligt forskning gjord vid universitetet i Texas kan kroppen inte bygga muskler av mer än 30 gram protein i taget, motsvarande en 120 grams hamburgare.
Forskarna lät 34 vuxna äldre försökspersoner äta en måltid med antingen 30 eller 90 gram protein. Sedan tog de blod- och vävnadsprover för att mäta hur mycket muskelproteinsyntes som måltiderna lett till - och fann att det inte var någon skillnad.
Det protein som kroppen inte bygger muskler av kan i stället lagras som fett, konstaterade forskarna och rekommenderar den som vill maximera sitt muskelbyggande att sprida ut proteinintaget över måltiderna.
30 gram protein både morgon, middag och kväll föreslås, och det behöver inte vara kött. Till frukost kan protein vara nötter och yoghurt, ett ägg till lunch och bönor till middag.
Forskningen utfördes av Douglas Paddon-Jones vid University of Texas Medical Branch at Galveston, och studien publicerades i tidskriften Journal of the American Dietic Association.
|
|
|
|
2011-01-05, 18:04
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2009
|
30 gram morgon,middag och kväll..Det kan omöjligt vara sant varför skulle då tex BB käka i sig 5-600g protte per dag?
Är det sant att kroppen inte kan ta upp ner än 30? känndes ju jävligt onödigt isf att käka protte drink till maten...
|
|
|
2011-01-05, 18:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ta upp mer, visst. Använda mer per intag till muskeluppbyggnad? Troligen inte.
|
|
|
2011-01-05, 18:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av hoog
30 gram morgon,middag och kväll..Det kan omöjligt vara sant varför skulle då tex BB käka i sig 5-600g protte per dag?
Är det sant att kroppen inte kan ta upp ner än 30? känndes ju jävligt onödigt isf att käka protte drink till maten...
|
Det är inte så att BB tar något som påverkar deras proteinsyntes?
|
|
|
2011-01-05, 19:41
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Bra menad, men dålig artikel. Jag menar om man äter 90/30g per måltid, ja just efter lär det ju inte vara någon skillnad. Sett över dygnet. Är det väl ganska självklart, att nedbrytningen blir mindre. Och vad menar de med "en normal portion"?
|
2011-01-05, 20:02
|
|
Lennart, Sir
Reg.datum: Apr 2009
|
Det många missar är att det handlar om direkt påverkan på MPS. Vad jag vet tas inte allt protein upp direkt efter en middag, utan aminosarna tas upp en längre tid efter middagen?
|
|
|
2011-01-05, 20:05
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av dupper
Det många missar är att det handlar om direkt påverkan på MPS. Vad jag vet tas inte allt protein upp direkt efter en middag, utan aminosarna tas upp en längre tid efter middagen?
|
Precis det var det jag syftade på, tycker inte akut påverkan av MPS är speciellt intressant.
|
2011-01-05, 20:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
|
Den studien säger dock inget om proteinbalans över tid. Den har diskuterats här på Kolo många gånger.
|
|
|
2011-01-05, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Den studien säger dock inget om proteinbalans över tid. Den har diskuterats här på Kolo många gånger.
|
Vilken studie säger ingenting om exakt vad? Jag är förvirrad...
|
2011-01-05, 21:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Springer
Vilken studie säger ingenting om exakt vad? Jag är förvirrad...
|
Nu valde ju vicarious att citera in en beskrivning av studien utan varken länk till sidan eller hänvisning till studien i sig. Men studien som det talas om i citatet finns i alla fall här på Kolo nånstans. Söker du en stund kanske du hittar tråden, Grub startade den och jag gissar på att det var i kostdelen.
|
|
|
2011-01-05, 21:19
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Finns väl en del poänger i att proteintillskott förmodligen är överskattat om proteinintag i den "vanliga" kosten är tillräckligt.
Sen är ju lustigt hur man ständigt ska prata om proteinpulver i ordalag som "de gigantiska plastburkarna med proteinpulver". Det vittnar snarare om en syn på proteintillskott som någonting farligt och det finns inte sällan med mer eller mindre subtila anspelningar på AAS och annat "farligt" när det diskuteras i media.
Jag skrev en uppsats på området och det finns helt klart en enorm okunskap när man talar om träningstillskott.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:40.
|

|