Vad jag vet om mjölkpulver till kalvar så består det i huvudsak av skummjölkspulver, vasslepulver och animaliskt fett. Ev. kan det innehålla vetetabilier, t.ex. soja eller potatisprotein. Mineraler och vitaminer är också tillsatt. I de flesta fall blandas mjölksyrabakterier eller laktoperoxidas också i, vilket ska vara bra för tarmfloran och minska risken för diarre (kanske inte ett problem för dej, men kan vara ett problem om man är kalv).
Näringsinnehållet varierar. Ungefärliga uppgifter jag har är 15-18 MJ/kg, 200-300 g smältbart råprotein per kg och 5-20 procent fett.
Helmjölk innehåller dryga 11 g smältbart råprotein per MJ, kalvnäring (mjölkpulver) ligger ofta högre för att garantera god tillväxt för kalven. Därför ligger ofta också fettinnehållet relativt högt jämfört med vanlig mjölk.
Ofta står inte vilka råvaror som har använts på förpackningarna, men tillverkarna har skyldighet att kunna lämna de uppgifterna.
Det är allt jag vet om mjölknäring ämnad för kalvar.
Och smaken - tja, de kalvar jag träffat verkar tycka det är jättemumsigt, men jag kan ju inte garantera att det är en åsikt som delas av folk i största allmänhet.
|