Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-15, 19:02   #1
Endorah
Registered User

Reg.datum: Sep 2009
Några frågor om protein, tid m.m

Har lite små frågor om saker jag har hört/läst, men inte riktigt förstått i vilken grad detta gäller, och hur det gäller.

1. Hur viktig är det att ligga på kcal+ dagen efter ett styrkepass om man har vilodag då? Och hur viktigt är det att liga kcal+ om man har 2 vilodagar i rad? Om man nu vill bulka försiktigt, dvs lägga på sig så lite onödigt fett som möjligt, men ändå har muskelbygge som mål.
Jag bulkar väldigt försiktigt nu och vill helst inte ligga på kcal+ på vilodagar om det ändå inte get något.

2. Jag får höra ofta om hur kroppen inte räknar efter 24 timmar osv, men är det alltså samma sak att äta 150g protein en dag och 200g en dag, som att äta 175g 2 dagar?

3. Fått höra att kroppen bara kan använda max 30g vassle per tillfälle för att det ska gå åt till muskler, men finns det någon sida där det står om andra protein? Tex soja, ägg, kasein osv.
Med tanke på att jag bara äter 2-3 gånger per dag och blir oftast kring 50-60g protein i de måltiderna.
Endorah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 19:10   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
1. Det är inte speciellt viktigt för att underhålla själva styrketräningens muskeluppbyggande effekt. Den är mer aminosyreberoende än kaloriberoende.

2. Nja, att äta för lite protein en dag och liten nybildning av muskelprotein kan nog inte kompenseras med en motsvarande större muskelnybildning av ett större proteinintag en annan dag.

3. Siffran 30 gram gäller allt protein. Runt 30 gram protein per måltid verkar vara max vad som kan användas till muskeluppbyggnad.

http://abbmcertification.org/inc/ass...soc%202009.pdf

http://www.ajcn.org/cgi/content/abst...n.2008.26401v1

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 19:21   #3
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Endorah Visa inlägg

2. Jag får höra ofta om hur kroppen inte räknar efter 24 timmar osv, men är det alltså samma sak att äta 150g protein en dag och 200g en dag, som att äta 175g 2 dagar?

3. Fått höra att kroppen bara kan använda max 30g vassle per tillfälle för att det ska gå åt till muskler, men finns det någon sida där det står om andra protein? Tex soja, ägg, kasein osv.
Med tanke på att jag bara äter 2-3 gånger per dag och blir oftast kring 50-60g protein i de måltiderna.
2: Till viss del kanske det går att kompensera men det lär vara svårt att veta när det slår över till att bli överlag negativt. Beror såklart på ditt totala proteinintag också. Om du äter 2,5g/kg på måndag så lär det inte göra någon större skillnad om du äter 1,8g/kg på tisdag.

3: Och därmed inte sagt att allt över 30g är bortkastat. Aminorsyrorna gör mer än bygger muskler.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 19:22   #4
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Tack för bra svar Grub.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-18, 22:27   #5
riggen
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
men eftersom kroppen bygger upp så mycket mer än bara ens muskler, betyder de då att kroppen kommer ta lite av de där ca 30gr protein (vid ett tillfälle) till att bygga upp annan vävnad?
för om kroppen gör så så betyder de att kanske ca 20 gram protein går åt till muskeluppbyggnad och resten till annat. och med de undrar jag alltså om det då inte behövs ett något större intag än de som just täcker musklernas behov. självklart förstår jag att kroppen kommer hur som helst att ta utav de protein man äter, men.. hoppas ni förstår vad jag menar?:/

kanske är helt ute och cyklar.
riggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 05:56   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Resten används som energi. Det är inte bara proteinet man äter som används till uppbyggnad. Proteinnedbrytning av egna vävnader sker konstant, och majoriteten av det proteinet kataboliseras inte, utan återanvänds till nybildning av vävnad.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-08-19, 07:31   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Vi som äter hela dagsbehovet protein på 2-4 timmar, då?

Att bara se till 30g/tillfälle ger inte hela bilden.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 07:34   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vi som äter hela dagsbehovet protein på 2-4 timmar, då?
Då blir nog muskeluppbyggnaden sämre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ight=periodisk

I stället minskar nedbrytningen mer. Proteinbalansen blir ungefär densamma, åtminstone för en person som inte tränar styrketräning. Styrketräningens resultat är dock mycket mer beroende av muskeluppbyggnaden än muskelnedbrytningen. Jag tror inte "periodisk fasta" eller att äta allt protein vid ett långt tillfälle är bästa upplägget för någon som vill öka i muskelmassa maximalt. Det har jag inga vetenskapliga belägg för, utan det är min egen övertygelse. Uppenbarligen fungerar det bra det också, men jag tror att det är bättre att sprida ut intaget mer.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-08-19, 07:41   #9
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Hur stor tidsrymd tror du är bra för högst muskeltillväxt? Jag kommer nog inte att göra några dramatiska förändringar (if it ain't broken, don't fix it), men det är intressant att höra dina synpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Proteinbalansen blir ungefär densamma, åtminstone för en person som inte tränar styrketräning.
Det vore intressant att se hur det då fungerar för någon som styrketränar, vilket alltså inte är undersökt?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 08:49   #10
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Allt verkar hänga på timningen av proteinet och totalproteinet verkar inte vara något problem så länge man äter enligt RDI och håller sig i energibalans.
Timningen handlar om 12-15 gr högkvalitativt protein kring träningstillfället dock inte senare än en timme efter avslutad träning.
Men området är mycket komplicerat och är inte direkt kartlagt utan man ser endast tendenser och en tendens som timningen ger klarhet i är att de som kör med proteintimning får regel mer muskelmassa jämfört med kontrollgruppen men styrka och andra anpassningar av muskulaturen skiljer sig inte mellan grupperna.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 22:04   #11
Gurram
Registered User

Gurrams avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...
3. Siffran 30 gram gäller allt protein. Runt 30 gram protein per måltid verkar vara max vad som kan användas till muskeluppbyggnad.
...

30 gram inom vilken tidsrymd? Alltså, hur många timmar pratar vi om här till nästa måltid?
Gammal 2010-08-20, 05:57   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det står väl i texten? I den här mätningen var det ingen skillnad på proteinsyntesen efter intag av 30 gram protein eller 90 gram protein sett över en 5-timmarsperiod:

Citat:
In summary, a large (340 g) serving of lean beef increases mixed muscle protein synthesis by approximately 50% in both young and elderly subjects. However, a moderate-size portion (113 g) represents an equally effective and more energetically efficient means of stimulating muscle protein synthesis than the threefold larger serving.We suggest that instead of a single, large protein-rich meal, ingestion of multiple moderate-sized servings of high-quality protein-rich foods over the course of a day may represent an effective means of optimizing the potential for muscle growth while permitting greater control over total energy and nutrient intake.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-08-21, 14:57   #13
Skrollovicz
Registered User

Skrolloviczs avatar

Citat:
Det står väl i texten? I den här mätningen var det ingen skillnad på proteinsyntesen efter intag av 30 gram protein eller 90 gram protein sett över en 5-timmarsperiod:
Ska man tolka detta som att det är slöseri att "proteintoppa" med 70-80 gram protein två gånger per dag? Detta har jag för mig var bevisat bättre för anabolism än att sprida ut proteinintaget på fyra lika stora måltider.
Gammal 2010-08-21, 15:27   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det har inte varit "bevisat".

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-08-21, 17:10   #15
Skrollovicz
Registered User

Skrolloviczs avatar

Citat:
Det har inte varit "bevisat".
Okej, men det är alltså bevisat nu att det inte innebär några fördelar för anabolism att äta mer än 30 gram per måltid?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.